• annie8­0
    Äldre 23 Jan 12:01
    10654 visningar
    26 svar
    26
    10654

    Nån mer med barn som inte vill stå på benen?

    Hej! Min flicka är 9 månader och vill inte stå på sina ben, bara viker dem under sig. Vet inte (förutom gåstol) hur jag ska få henne att använda benen mer.
    Fick nästan en utskällning av min bvc sköterska för att hon viker benen under sig.

    Nu är jag nästan desperat på tips hur jag ska göra. Vill ju att det ska ha blivit bättre till nästa gång jag ska ner till bvc.

  • Svar på tråden Nån mer med barn som inte vill stå på benen?
  • annie8­0
    Äldre 23 Jan 15:39
    #11

    Tack för alla uppmuntrande svar. Ibland känns det som om min tös är den enda om inte kryper eller nåt. alla andras barn verkar så tidiga och duktiga med allt.

  • Amorel­la
    Äldre 23 Jan 15:48
    #12

    Det är ju bara för att det bara är de med tidiga barn som ger sig till känna på FL när det är trådar typ "När gjorde ditt barn XXX?". T.ex. att krypa - enligt en artikel i senaste numret av "vi föräldrar" är det lika normalt med barn som kryper vid 5 månaders ålder som vid 13 månaders ålder. Men om du kollar i en tråd här "När kröp ditt barn?!" så kryper alla barn vid 5-6 månaders ålder.

    Tycker hur som helst att det är jättesynd att du inte får stöd på BVC! Läste förresten oxå en artikel nyligen där en forskare menade att man inte alls ska "träna" barnen i att sitta och stå o.s.v. innan de själva tar initiativ till det. Uppenbart har folk olika åsikter om det, men det kan kanske kännas bra att veta att det finns folk som menar att den dagen deras små kroppar är redo att stå upp så ställer de sig upp själva.

  • annie8­0
    Äldre 23 Jan 15:53
    #13

    amoerlla: jag tycker oxå det är synd att inte fler med "sena" barn ger sig till känna. Nästan så man tror att dem skäms för sina barn. Jag är mest orolig så inte det är nåt fel på henne. Skäms absolut inte för min dotter. Är jättestolt för allt hon kan. Dricka själv, säga titta, visa var lampan är och säga dä-dä, mm. mm.

    Men ibland behöver man känna att man inte är den enda med en 9 månaders tjej som inte kryper eller inte har några tänder. känns genast bättre....

  • Röd drake
    Äldre 23 Jan 18:55
    #14

    Amorella Det har jag också tänkt på... När man läser på FL så är ALLA barn man läser om extremt tidiga och då är det lätt att känna att ens eget barn är sent om det är något det inte gjort fast det inte är så. Kanske läga att starta en tråd om barn som INTE är extremt supertidiga med precis allting.

    annie80 Det är omdiskuterat och när jag nu föreslår det kommer du förmodligen få en hel hög med risker och avrådanden men det här funkar jättebra för oss. Vi har hoppgunga till vår lille, har haft det sen ca fyra månaders ålder och han hoppar runt en kvart om dagen. Han har fått enormt starka ben och det skyller vi enbart på hoppgungan, sen är det ju en bonus att han tycker det är jättekul och är väldigt lycklig när han får hoppa en stund...

  • liin 76
    Äldre 24 Jan 22:55
    #15

    Min snart 8 mån tjej är precis likadan. När man försöker ställa henne viker sig benen på henne. Hon verkar inte alls intresserad av att stå. Vill bara åla omkring. Jag ska till BVC i morgon. Tänkte jag skulle fråga om detta. Andra barn man har sett, tom yngre brukar kunna stå när föräldrarna håller i dom. Jag är med väldigt orolig för detta. Jag tror också att hoppgunga är jättebra. Då får de känna hur det känns att stå, och skjuta ifrån med fötterna.

  • Cia o krabat­en
    Äldre 24 Jan 23:27
    #16

    Kommer ihåg min guddotter på hennes 1-årsdag så vägrade hon sätta ner benen. Ett par veckor senare gick hon iaf.
    Det ordnar sig, och det finns nog inget du kan göra åt saken. Det kommer när det kommer.

  • Tina2
    Äldre 25 Jan 11:26
    #17

    Ja ni, alltid är man orolig för något. Jag är också orolig för en hel del och inte blir det ju bättre när man träffar knepiga bvc-sköterskor.

    Jag har en kille på 6 månader som älskar att stå och kan hålla balansen ganska bra. Men å andra sidan så har han ganska länge velat göra _bara_ det. Då blir det ju annat som blir "lidande" i stället. Han kan bara ibland vända sig från rygg till mage och inte alls från mage till rygg t ex.

    Jag tror som Röd Drake att när man läser trådarna här på FL så är det de "tidiga" barnen som syns vad man än diskuterar. Men det framgår inte att samma barn kanske är "sena" med något annat.

    De flesta är nog tidiga med vissa sker och sena med annat. Sen finns det de som är tidiga med allt eller sena med allt, men varför måste det anses bättre att vara tidig?!

  • moppet
    Äldre 25 Jan 13:16
    #18

    Min tjej är i och för sig väldigt stark i benen, men det har inte med träning eller hoppgugna att göra. Jag införskaffade hoppgungan efter det att jag märkte att hon gärna reste sig upp till stående och hoppade i knät. Jag tror inte att man behöver öva sina barn på färdigheter som att stå och gå, folk har ju gått i alla tider och hur mycket tror ni våra föräldrar och morföräldrar fick aktiv övning? Det fanns nog inte så mycket tid till det hos många. Och jag känner faktiskt inte någon vuxen som inte kan gå! Barn är olika och jag tror det kommer när dom är redo för det. Visst kan man säkert öva barn till att börja lite tidigare än annars men vad är vitsen med det egentligen?

    Kramar till din säkert perfekta dotter!

  • Röd drake
    Äldre 25 Jan 15:37
    #19

    moppet Hoppgunga är inte till för att öva barnet i att gå tidigare, det är en leksak som barnet oftast uppskattar väldigt mycket, sen blir barnet starkare i benen av den men det är en bonus.

  • Lilla O
    Äldre 25 Jan 15:45
    #20

    Det kommer säkert, hon utvecklar väl andra saker först. Kan du inte be att i alla fall få prata med någon annan på bvc?!

    Tina2: Min son är precis likadan han älskar att stå, men avskyr att ligga på mage. Frågade på bvc om jag skulle tvinga honom för att öva, men hon menade att han kan träna nacken på annat sätt och att vi bara skulle ta det lugnt.

    Det är väl det man borde egentligen -ta det lugnt!

  • lillis mamma
    Äldre 25 Jan 19:06
    #21

    Min 10 månaders vill inte heller stå (kryper för övrigt inte heller). Benen bara viker sig. Min BVC tant var rätt cool med det hela men om det inte blir bättre så kan vi träffa en fysioterapeut, fast bara om vi ville. Vi har köpt en gåstol till henne men BVC menade att barnet ska först visa tendens till att vilja stå innan man använder den.

  • Äldre 26 Feb 19:24
    #22

    Hur har det gått för er allihoppa?

  • Äldre 26 Feb 20:14
    #23

    Äsch inget att oroa sig för, barn väljer olika fokus i livet. Min pojke var tidig med allt motoriskt, kröp vid 6 månader, ställde sig upp vid 8 och gick vid 10. Men han började å andra sidan inte prata förrän han var runt två år. Han hade fullt upp med det motoriska och din flicka har väl fullt upp med språket. Det kommer igång så småningom :- )

  • Äldre 26 Feb 20:15
    #24

    Oj förlåt, såg nu att tråden var väldigt gammal och att det var uppdateringar som efterfrågades, ursäkta att jag la mig i :- )

  • Äldre 26 Feb 20:36
    #25
    annie80 skrev 2006-01-23 15:53:08 följande:

    amoerlla: jag tycker oxå det är synd att inte fler med "sena" barn ger sig till känna. Nästan så man tror att dem skäms för sina barn. Jag är mest orolig så inte det är nåt fel på henne. Skäms absolut inte för min dotter. Är jättestolt för allt hon kan. Dricka själv, säga titta, visa var lampan är och säga dä-dä, mm. mm.

    Men ibland behöver man känna att man inte är den enda med en 9 månaders tjej som inte kryper eller inte har några tänder. känns genast bättre....


    Alla barn är olika. Mina pojkar både kröp och gick tidigt, äldsta var tidig med allt fysiskt. Men han har alldeles nyligen, efter han fyllt 4, börjat rita huvudfotingar. Öht ritar han mest streck fortfarande.
    Den yngre är 15 månader och har precis börjat peka på lampan och säga "där". Titta säger han inte. Precis som bror sin är han tidig med fysiska grejer (klättrar på ALLT, driver mig till vansinne) men senare med annat.
  • Äldre 26 Feb 20:38
    #26
    Annelie 76 skrev 2016-02-26 20:36:14 följande:
    Alla barn är olika. Mina pojkar både kröp och gick tidigt, äldsta var tidig med allt fysiskt. Men han har alldeles nyligen, efter han fyllt 4, börjat rita huvudfotingar. Öht ritar han mest streck fortfarande. Den yngre är 15 månader och har precis börjat peka på lampan och säga "där". Titta säger han inte. Precis som bror sin är han tidig med fysiska grejer (klättrar på ALLT, driver mig till vansinne) men senare med annat.
    TS dotter är ju 10 år vid det här laget, så hon har mest troligt lärt sig gå...
Svar på tråden Nån mer med barn som inte vill stå på benen?