• Anonym (rådvi­ll)
    Äldre 13 Jul 15:29
    17860 visningar
    23 svar
    23
    17860

    Hur förklara att jag redan vill byta jobb efter 6 månader????

    Jag har blivit kallad på anställningsintervju efter semester till ett arbete som jag väldigt gärna vill ha. Saken är dock att jag enbart har varit på mitt nuvarande arbete (fast anställning) sedan årsskiftet (januari 2012).

    Jag har dessutom bytt arbete relativt många gånger för att vara i min bransch. 

    Första gången förklarade jag att jag veckopendlade (vilket var helt sant). Det blev dubbel boendekostnad, dubbel el, dubbel telefon, resekostnader då jag resta hem varje helg och att min familj dessutom bodde här. Istället för dryga 2 h fick jag 10 minuters gångavstånd till arbetet. Det var det ingen som ifrågasatte. Var där i 2 år.
     
    Andra gången blev jag uppsagd 2008 mitt i finanskrisen p g a nedskärningar. Jag sa helt enkelt som det var och det godtog alla. Var där i 1 år. 
     
    Tredje gången så hade jag ett vikariat och letade med ljus och lykta efter en fast anställning. Det var det heller ingen som ifrågasatte. Var där i 1 år.

    Fjärde gången sa blev jag uppsagd p g a arbetsbrist. Vi hade köpt ett hus i maj och skulle tillträda i september. Därför blev det helt plötligt väldigt bråttom. Mitt i sommaren var det också. Vi hade inte fått lån om banken hade fått reda på att jag blivit av med jobbet. Vi kunde inte heller dra oss ur då vi hade skrivit på och betalt handpenning. Var där i 2 år. 

    Sökte bara 1 jobb och fick det och där är vi nu.

    Så kommer då drömjobbet på ett av Sveriges största företag. Jobbet kunde lika gärna ha kommit 1 år frammåt. Sanningen är helt enkelt att egentligen är det inget fel på det arbetet jag har, inte är det något fel på lönen heller. Varför jag vill byta jobb är för att detta jobbet helt plötsligt dök upp. Det är ett företag jag i åratal försökt komma in på (och jag har också varit nära tidigare), och det är precis det jag vill jobba med (vilket jag inte gör nu). Jag har egentligen inte bråttom utan det var helt enkelt för att jobbet dök upp. Jag vill helt enkelt till ett stort och välkänt företag. Företaget jag är på är väldigt litet och har dessutom sagt upp folk. Det har dålig ekonomi och känns otryggt. Sedan är det en del andra saker som jag faktiskt inte kan skriva här eller säga på en intervju. 

    Det är
    - tryggare
    - bättre utvecklingsmöjligheter
    - finns kollektivavtal
    - jag passar och trivs bättre i stora företag.

    Men jag har bara varit här i 6 månader. Hur förklarar man detta - kort och koncist - på ett vettigt sätt? Vad är godtagbart?

    Hoppas någon vänlig skäl tar sig tid att svara.               

             

  • Svar på tråden Hur förklara att jag redan vill byta jobb efter 6 månader????
  • Äldre 13 Jul 15:32
    #1

    Vem är det du vill förklara för?
    Omgivningen eller din kanske nya arbetsgivare?

  • Anonym
    Äldre 13 Jul 15:32
    #2

    Inte behöver man väl ha en anledning till att säga upp sig. Och varför ska du skämmas för att ha ett "drömjobb".
    Kör på! 

  • Anonym (rådvi­ll) Trådstartaren
    Äldre 13 Jul 15:34
    #3

    Frågan kommer - med all sannolikhet - att komma på anställningsintervjuen. Det gör den alltid.

    Problemet är ju att jag bara har varit här 6 månader på en fast anställning. Hade varit en annan sak om arbetet hade varit i vart fall i 2 år!

    Jag kan ju tas som en "ombytlig typ".   

  • Äldre 13 Jul 15:35
    #4

    Lättast är väl om du säger sanningen, att du har blivit erbjuden ditt drömjobb och att du inte vill tacka nej.
    Du kan ju få det att låta som du har blivit head-huntad..!    


    MammaKajsa
  • Anonym (rådvi­ll) Trådstartaren
    Äldre 13 Jul 15:37
    #5

    Jag menar alltså för den tilltänkte arbetsgivaren?

    Hur förklarar man att man vill lämna ett arbete för nästa arbetsgivare som man bara har haft 6 månader?

    Den nuvarande arbetsgivaren är inga problem.   

  • Äldre 13 Jul 15:38
    #6
    Anonym (rådvill) skrev 2012-07-13 15:34:47 följande:
    Frågan kommer - med all sannolikhet - att komma på anställningsintervjuen. Det gör den alltid.

    Problemet är ju att jag bara har varit här 6 månader på en fast anställning. Hade varit en annan sak om arbetet hade varit i vart fall i 2 år!

    Jag kan ju tas som en "ombytlig typ".   
    Berätta helt enkelt att detta är det du har väntat på? Att detta företag är bra pga blablablablabla 8där berättar du varför detta företag tilltalar dig). Och då tänker jag inte på vad arbetet skulle innebära för dig, utan något som visar att du kan mycket om detta företag.

    Säg inget negativt om din nuvarande anställning.
  • Äldre 13 Jul 15:38
    #7
    Anonym (rådvill) skrev 2012-07-13 15:29:38 följande:
     Sanningen är helt enkelt att egentligen är det inget fel på det arbetet jag har, inte är det något fel på lönen heller. Varför jag vill byta jobb är för att detta jobbet helt plötsligt dök upp. Det är ett företag jag i åratal försökt komma in på (och jag har också varit nära tidigare), och det är precis det jag vill jobba med (vilket jag inte gör nu). Jag har egentligen inte bråttom utan det var helt enkelt för att jobbet dök upp. 
    Här har du ju skrivit svaret!
  • Anonym (rådvi­ll) Trådstartaren
    Äldre 13 Jul 15:44
    #8

    Nu är jag för öppen. Hoppas ingen kan identifiera mig.

    Jag kan helt enkelt inte sitta och säga att vår VD ljuger för allt och alla och att jag inte riktigt känner mig trygg på detta företaget. Jag har dessutom en viktigt nyckelfunktion och blir förd bakom ljuset hela tiden. De hade en konsult här på min funktion innan jag började. När konsultfirman efter 6 månader märkte hur det var här ville de inte ta detta ansvaret utan sade upp konsultavtalet.

    Nu har vi en annan konsult som varit här lika länge som jag. Nu när denna har märkt hur det är är (hon blir förd bakom ljuset och får inte den information hon behöver för att kunna utföra sitt jobb) så har även detta konsultbolag sagt upp arbetet.

    Det är svårt att förklara hur det är här, men det är ett litet entreprenördrivet företag med 15 anställda där man struntar fullkomligt i att följa lagar och regler. Går inte att jämföra med ett stort och etablerat företag.

    Men sanningen är också att det är mitt drömjobb och att jag vill till ett stort och etablerat företag.

    Man ska hålla sig så nära sanningen om man ljuger. Men det går helt enkelt inte att sitta och säga att jag vill byta jobb för att VD ljuder och jag blir förd bakom ljuset.

    Precis som någon skrev ska man akta sig för att smutskasta arbetsgivaren.                

  • Äldre 13 Jul 18:13
    #9
    Anonym (rådvill) skrev 2012-07-13 15:44:42 följande:
    Nu är jag för öppen. Hoppas ingen kan identifiera mig.

    Jag kan helt enkelt inte sitta och säga att vår VD ljuger för allt och alla och att jag inte riktigt känner mig trygg på detta företaget. Jag har dessutom en viktigt nyckelfunktion och blir förd bakom ljuset hela tiden. De hade en konsult här på min funktion innan jag började. När konsultfirman efter 6 månader märkte hur det var här ville de inte ta detta ansvaret utan sade upp konsultavtalet.

    Nu har vi en annan konsult som varit här lika länge som jag. Nu när denna har märkt hur det är är (hon blir förd bakom ljuset och får inte den information hon behöver för att kunna utföra sitt jobb) så har även detta konsultbolag sagt upp arbetet.

    Det är svårt att förklara hur det är här, men det är ett litet entreprenördrivet företag med 15 anställda där man struntar fullkomligt i att följa lagar och regler. Går inte att jämföra med ett stort och etablerat företag.

    Men sanningen är också att det är mitt drömjobb och att jag vill till ett stort och etablerat företag.

    Man ska hålla sig så nära sanningen om man ljuger. Men det går helt enkelt inte att sitta och säga att jag vill byta jobb för att VD ljuder och jag blir förd bakom ljuset.

    Precis som någon skrev ska man akta sig för att smutskasta arbetsgivaren.                
    Men vad är det du inte fattar? om du skall förklara för din nya arbetsgivare varför du vill byta jobb skall du väl inte prata om att ditt gamla jobb, du skall prata om att jobbet du sökt är lite av ett drömjobb för dig. Det enda man skall nämna om tidigare och nuvarande jobb är vilka funktioner man haft.
  • Anonym (pom tideli pom)
    Äldre 13 Jul 18:26
    #10
    Grande Rock skrev 2012-07-13 18:13:18 följande:
    Men vad är det du inte fattar? om du skall förklara för din nya arbetsgivare varför du vill byta jobb skall du väl inte prata om att ditt gamla jobb, du skall prata om att jobbet du sökt är lite av ett drömjobb för dig. Det enda man skall nämna om tidigare och nuvarande jobb är vilka funktioner man haft.
    Så om TS får frågan på intervjun så ska hon säga att det här ska vi inte prata om?

    TS, du har en superb förklaring i din trådstart. Inget annat behövs, finns inga konstigheter heller i det du skrivit.Vad gäller ditt första jobb så är 2 år inte direkt en kort tid, första jobbet tar man oftast för att komma in på marknaden, och oavsett så växer man lätt ifrån sitt första jobb på kort tid.

    Jag har anställt flera gånger, finns inga hål i din trådstart. Att nuvarande chef är idiot är en sits vi alla suttit i, men det vore en dödssynd att säga på en intervju att man ser nya jobbet som en chans att komma ifrån nåt, självklart söker man alltid just det här jobbet för att man vill komma till det.
Svar på tråden Hur förklara att jag redan vill byta jobb efter 6 månader????