• Anonym (ts)
    Äldre 22 Jul 12:32
    17480 visningar
    19 svar
    19
    17480

    Kan man skicka helt anonyma mail, som inte går att spåra?

    Om jag nu skapar en e-post adress som anonym, skickar ett mail till någon och därefter raderar kontot (om man nu kan det?), kan personen få fram någon som helst information om vem som skrivit mailet? Menar nu till exempel om datorn eller landet det skickades från etc.

  • Svar på tråden Kan man skicka helt anonyma mail, som inte går att spåra?
  • Äldre 22 Jul 12:33
    #1

    Ja, man kan få reda på IP-adressen och då se vilket land hosten finnst (alltså oftast operatören). Sen kan åklagar begära att få ut vem som äger ett specifikt IP...

  • Ria
    Äldre 22 Jul 12:35
    #2

    Ts, skicka snigel post kan du göra anonymt.

  • WeModi­fied
    Äldre 22 Jul 12:40
    #3

    Man kan gömma sig hur bra som om man vill, bara att läsa o lära sig


    We are modified. noxigen.blogspot.se/
  • Anonym (ts) Trådstartaren
    Äldre 22 Jul 12:44
    #4

    Aj då. Jo, snigelpost vore bättre, men då kan man ju se vilket land det skickades från.

  • Anonym
    Äldre 22 Jul 12:47
    #5
    Anonym (ts) skrev 2012-07-22 12:32:02 följande:
    Om jag nu skapar en e-post adress som anonym, skickar ett mail till någon och därefter raderar kontot (om man nu kan det?), kan personen få fram någon som helst information om vem som skrivit mailet? Menar nu till exempel om datorn eller landet det skickades från etc.
    bli vuxen o stå för dina mail ... eller fortsätt va en barnunge o götr bort dig.
  • Anonym (ts) Trådstartaren
    Äldre 22 Jul 12:49
    #6
    Anonym skrev 2012-07-22 12:47:56 följande:
    bli vuxen o stå för dina mail ... eller fortsätt va en barnunge o götr bort dig.

    Jaja. Du känner ju inte till omständigheterna.
  • Anonym
    Äldre 22 Jul 12:50
    #7
    -1
    Anonym (ts) skrev 2012-07-22 12:49:22 följande:
    Jaja. Du känner ju inte till omständigheterna.
    spelar ingen roll bli vuxen o stå för det....
  • Äldre 22 Jul 13:02
    #8

    Vet inte hur anonym man blir med Hushmail om ens ip blir skyddat där...

    www.hushmail.com/


    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Ria
    Äldre 22 Jul 13:12
    #9
    Anonym (ts) skrev 2012-07-22 12:44:54 följande:
    Aj då. Jo, snigelpost vore bättre, men då kan man ju se vilket land det skickades från.
    Har du en vän i ett annat land kanske den kan skicka?
  • Anonym (VPN)
    Äldre 22 Jul 15:08
    #10

    Men, så svårt är det ej. Om du tecknar ett abonnemang på en VPN-tunnel där servern är placerad på exempelvis någon ö i Karibien, då är det hart när omöjligt att spåra. Oftast raderar karibienservrarna all trafik inom 24 timmar.

    Kostnaden för en sådan VPN ligger runt 45 Sek per månad.

  • Barbam­amah
    Äldre 22 Jul 15:56
    #11

    Varför behöver du vara så anonym?

  • Äldre 22 Jul 16:03
    #12

    Gå in på random sida med tvivelaktiga proxyserveradresser som du kam köra din internettrafik genom. Regga en mailadress på någon gratissite....sedan är det bara att maila.

  • Äldre 22 Jul 16:54
    #13

    Kör på www.hushmail.com som tidigare använts. Det är nog så privat det kan bli.

  • Anonym (Hush:­))
    Äldre 14 Dec 22:02
    #14
    +1

    Det är lite meckit, men om du använder T.O.R. så är det inte många utanför underrättelse-världen som hittar dig.


    Jag kommer troligtvis aldrig behöva använda det, men om jag får fatt på nått riktigt känsligt, som jag vill skicka till nån. Då kommer jag köra TOR, och signera meddelandet med en publik nyckel. Sen lassa på en hel del annat godis. Kanske skriva meddelandet i Morse-kod, köra över en vpn, med uppkoppling över nån satellit...:) pust, jag blir trött bara av skrivandet.
    Man kan naturligtvis knäcka det också, men varför skulle nån bry sig så mycket...?


     

  • Äldre 15 Dec 10:17
    #15
    Anonym (Hush:)) skrev 2017-12-14 22:02:11 följande:

    signera meddelandet med en publik nyckel.


    Varför signera om syftet är att vara anonym?
  • Anonym (MD)
    Äldre 15 Dec 10:26
    #16
    nastyashell skrev 2017-12-15 10:17:47 följande:

    Varför signera om syftet är att vara anonym?


    Det år inte det det innebör att "signera" ett meddelande när man pratar om TOR och så. Det har att göra med att meddelande krypteras och vilken nyckel som krävs för att öppna det. Med olika nycklar kan du alltså styra att endast en viss/vissa personer kan dekryptera meddelandet.
  • Äldre 15 Dec 15:41
    #17
    Anonym (MD) skrev 2017-12-15 10:26:12 följande:

    Det år inte det det innebör att "signera" ett meddelande när man pratar om TOR och så. Det har att göra med att meddelande krypteras och vilken nyckel som krävs för att öppna det. Med olika nycklar kan du alltså styra att endast en viss/vissa personer kan dekryptera meddelandet.


    Ett meddelande signeras för att man med hjälp av en publik nyckel ska kunna identifiera avsändaren. Meddelandet i sig kan mycket väl stå i klartext för alla att läsa. Vill man kryptera ett meddelande så att bara en viss mottagare kan läsa det krypterar man meddelandet.

    Du använder alltså fel terminologi.
  • Äldre 16 Dec 17:40
    #18

    T.O.R. "routar" trafik/meddelanden, se www.torproject.org/.
    Pgp signerar meddelanden, se till exempel: kryptera.se/t/pgp/.


    Poängen med att signera ett meddelande med pgp, som man sedan låter routas av T.O.R., är att bara organisationer som FRA, NSA, GCHQ och liknande kan se att meddelandet över huvud taget skickats/existerar och, när meddelandet nåt mottagaren, kan hen se med ganska stor säkerhet att den som påstår sig ha skickat meddelandet, faktiskt ÄR den som skickat meddelandet.

    Att jag använt "" ovan, beror på att vanligtvis när man routar i ett nätverk så använder man sig av dedikerade nätverksroutrar, se mer i denna fråga här:


    en.wikipedia.org/wiki/Routing.

  • Anonym (27182­81828)
    Äldre 16 Dec 17:58
    #19

    Jag träffar regelbundet människor som jobbar med kryptering, signering, verifiering, autentisering...


    De berättar väldigt lite om sina olika säkerhetslösningar. Alltså, om man hittar nån väldigt avancerad säkerhetslösning på t.ex. Flashback eller nån annanstans på de "öppna" delarna av Internet, bör man dubbel- och trippelkolla den informationen.

    Om man dyker ner i "The Deep Web", hittar man troligtvis ganska många troll, tomtar, kriminella, förvirrade eller fanatiska.
    Jag kan inte tänka mig att organisationerna Hush nämner, lägger ut särskilt mycket på någon del av Internet.

Svar på tråden Kan man skicka helt anonyma mail, som inte går att spåra?