• Äldre 25 Jul 10:43
    17261 visningar
    9 svar
    9
    17261

    Skillnad barnskötare/förskollärare??

    Har lite olika frågor ang. arbetet som fskl.

    Vad är egentligen skillnaden mellan barnskötare och förskollärare?
    Många som arbetar på min sons förskola har inte läst på högskola utan utbildade sig för många år sen till just barnskötare,  och jag hörde av en av dem att det snart kommer ställas nåt krav på en annan utbildning för att kunna arbeta som fskl?
    Men det arbetar ju bara "barnskötare" på den avdelningen och ett fåtal yngre fskl.?Är det så att man som barnskötare har samma lön som en fskl, fast de inte har samma utbildning och heller inte alla dessa lån??

    Undrar oxå vad ni tjärnar som arbetar som fskl? Har bara sett äldre trådar här på fl om den frågan o beloppen kanske har ändrats?

    När ni utbildade er till fskl, hur upplevde ni utbildningen? Tuff? Mkt att läsa?
     

    Jag undrar allt detta eftersom jag står i valet o kvalet att läsa till fskl nu till hösten på distans.

    Tacksam för svar! 

  • Svar på tråden Skillnad barnskötare/förskollärare??
  • Lillus­en
    Äldre 25 Jul 10:45
    #1

    Jag återkommer med svar snart när jag ligger på stranden och har ro at svara utförligt

  • Äldre 25 Jul 10:58
    #2

    Förskolläraren är en lärarutbildning på 3,5 år på högskola/universitet, innan dess 3 år på gymnasiet. Ubildningen är evidensbaserad och det bedrivs forskning inom området. Du kan doktorera och forska som fsk. På förskolan eller skolan som du arbetar på (du är oftast behörig att jobba med barn från 1 år till 9 år) är du pedagogiskt ansvarig. Dvs du är den ansvarige tjänstemannen och har ett tjänstemannaansvar. Du är ansvarig för att skollagen följs samt all dokumentation mot myndigheter och föräldrar.

    Här i Stockholm känner jag flera fsklärare som nu får högre ingångslön än gymnasielärare, känner flera fsklärare som tjänar över 30 000 kr/mån. 

    Som fsklärare har du oftast inte sommarlov, utan arbetar 40/v, av dem kan allt från 5 till 1 h vara planering. Många fsklärare har för lite planeringstid. 

    Barnskötare är en gymnasieutbildning på 3 år.  Du har inget pedagogiskt ansvar. 

  • Äldre 25 Jul 11:00
    #3

    Kan också säga att många fsklärare jobbar med förskoleklasser när de jobbar i skolan. Om de jobbar som lågstadielärare arbetar de såklart som lärare och inte förskollärare med allt vad det innebär. 

    Det är stor brist på behöriga förskollärare.  

  • Äldre 25 Jul 11:11
    #4

    Jag studerar till förskolelärare. Utbildningen är som sagt på 3,5 år (210hp). Vid mitt lärosäte är det väldigt akademiskt, och jag tycker det är rätt tufft. Hört att det kan vara ganska stora skillnader mellan vart man nu läser, tydligen så därför kan jag inte uttala mig hur det rent generellt ser ut utan bara efter mina erfarenheter och där jag bor.

    I vår kommun har jag fått höra att man ska "fasa ut" barnskötarna alltmer och mer (vi har få utb. förskolelärare), Det finns få som erbjuder just utb. till detta (har jag hört/märkt och då jag sökte fanns det inte så många lärosäten som erbjöd just utbildning till barnskötare heller).

    Förskolan jobbar ju mot strävans mål, dvs det finns en läroplan. Förskoleläraren har ansvar att barnen närmar sig dessa, planerar aktiviteter, dokumenterar, vidareutv. verksamheten osv. Ganska stort ansvar med andra ord.

    Eftersom att man har större ansvar så har man högre lön än barnskötare. Lönen varierar nog stort från kommun till kommun. Har hört att man nu ska försöka höja grundlönen för att "locka" fler till att utbilda sig (men om det är sanning eller ej låter jag vara osagt).  Ingångslönen i min kommun ligger på 23 000, brutto vid heltid.

  • Äldre 25 Jul 11:13
    #5

    Kanske ska säga att just min utbildning jag går just nu, är "gammal". Kommer bli behörig till både förskola och förskoleklass. Den utbildning som erbjuds nu är till förskola, eller förskoleklass och grundskolans tidigare år. Men jag vet inte om det bara gäller detta lärosäte.

  • Äldre 26 Jul 10:35
    #6

    Tack för alla era kloka svar.
    Ni har rett ut många frågetecken för mig!

  • Lillus­en
    Äldre 26 Jul 23:35
    #7

    I och med den nya läroplanen så förändras förskollärarens roll. Det blir mer och mer tydligt att det är förskolläraren som är ansvarig och kan i vissa fall deligera uppgifter till barnskötare/outbildade.

    Jag kan tycka att skillnaden är för låg mellan barnskötare och förskollärare speciellt nu med nya läroplanen. Men jag tror att det kommer utökas nu i och med att lärarförbundet ställer krav på högre lön. Barnskötarna har haft förmånen att ha kommunal som har förhandlat bra för dom i många år.

    I vår stadsdel kan barnskötare ligga på 25-26 000 kr vid pension och förskollärare vid 29-30 000. Barnskötarna ligger okej tycker jag men förskollärarna borde höjas åtminstone 3-4 000 kr 

  • holy shit
    Äldre 28 Jul 11:23
    #8

    De nyexade förskollärare jag känner har fått ingångslöner på närmare 30 000 kr/ månaden. I sthlms-området.

  • Äldre 28 Jul 12:24
    #9

    Den nya förskollärarutbildningen ger behörighet för just förskola, och man får alltså inte behörighet för några skolår så att säga på köpet. Däremot kan man som utbildad förskollärare också jobba i förskoleklass, även om ordet "förskoleklass" inte längre nämns i examen.

Svar på tråden Skillnad barnskötare/förskollärare??