• Äldre 1 Aug 22:24
    13923 visningar
    161 svar
    161
    13923

    Hur förhåller man sig till människor med annat synsätt/bristande kunskap?

    Det finns en tidigare tråd om förhållningssätt till oliktänkande, och jag spinner vidare lite på det. Hur tänker ni kring att många människor har så liten kunskap om barns behov, utveckling, anknytning m.m.? Hur kommer det sig egentligen att det är så? Och hur sprider man information till sina nära (släkt, vänner osv) utan att kränka människor i deras föräldraskap osv?

    Jag får en känsla att de i min närhet uppfattar den kunskap som finns kring exempelvis CIO-metoder, anknytning, tidiga separationer m.m som en "fluga". Något som gäller för tillfället, men om ett "halvår är det något nytt som gäller", som någon uttryckte det.

    Sedan tänker jag att den kunskap jag har (alldeles för liten) är för att jag har ett intresse och sökt litteratur osv. Men det var inte mycket,  om något som togs upp på exempelvis föräldrautbildningen. Det känns inte så lättillgängligt liksom, såvida man inte är intresserad och söker efter det. Visst kanske det omnämns i vissa föräldratidningar, men inte särskilt djupgående och ofta tillsammans med information om 5mm på samma uppslag. Det kanske är att överdriva, men det är känslan jag har.

  • Svar på tråden Hur förhåller man sig till människor med annat synsätt/bristande kunskap?
  • Äldre 1 Aug 22:39
    #1

    Man respekterar att man kan ha olika syner och att din egen syn inte alltid är det enda som är rätt och bra. T ex leder inte dagis for en tremånaders baby automatiskt till dålig eller sämre anknytning under rätta omständigheter.

  • Äldre 1 Aug 22:45
    #2
    Tow2Mater skrev 2012-08-01 22:39:39 följande:
    Man respekterar att man kan ha olika syner och att din egen syn inte alltid är det enda som är rätt och bra. T ex leder inte dagis for en tremånaders baby automatiskt till dålig eller sämre anknytning under rätta omständigheter.
    Fast TS menar väl inte, som jag förstod det, att man bara har olika "syn", utan att man faktiskt har kunskaper som vissa i ens omgivning saknar...?
  • Äldre 1 Aug 22:49
    #3

    Att vissa har dåliga kunskaper tror jag kan bero på ointresse och att vissa anser att de redan kan och vet...
    ...eller så inhämtar de "kunskaper" från någon annan som egentligen inte har några kunskaper, och så tror de att de har kunskaper...

    Det finns vissa i min omgivning (några släktingar och några vänner) som inte heller har en susning om t.ex. anknytningsteori, och som har insinuerat att vi är "töntiga" som inte har lämnat ifrån oss sonen. Men jag struntar oftast i dem... Men om frågan kommer upp till diskussion så berättar jag gärna var jag vet och har läst...

  • Litet My
    Äldre 1 Aug 22:55
    #4
    Natulcien skrev 2012-08-01 22:49:32 följande:
    Att vissa har dåliga kunskaper tror jag kan bero på ointresse och att vissa anser att de redan kan och vet...
    ...eller så inhämtar de "kunskaper" från någon annan som egentligen inte har några kunskaper, och så tror de att de har kunskaper...

    Det finns vissa i min omgivning (några släktingar och några vänner) som inte heller har en susning om t.ex. anknytningsteori, och som har insinuerat att vi är "töntiga" som inte har lämnat ifrån oss sonen. Men jag struntar oftast i dem... Men om frågan kommer upp till diskussion så berättar jag gärna var jag vet och har läst...
    Det fetmarkerade tycker jag att man stöter på ofta, de har hört av någon att tex 5 mm är bra och så testar de helt utan att ta reda på vad det är för något.

    Har förövrigt en väninna (totalt slutkörd) som körde 5 mm på sitt barn nu för ett tag sedan varpå barnet blev halvhysteriskt för enl henne så orkade hon inte mer (hon är ensamstående med en 2 åring och en snart 3 åring) och någon hade sagt att 5 mm var bra och gav ett snabbt resultat vilket det inte gjorde utan tösen blev halvhysterisk vilket mamman också blev. Peppar peppar har hon lyssnat lite på mig det sista vi umgåtts och insett att dottern inte alls är arg utan helt förtvivlad och har stark separationsångest och har börjat samsova med dottern samt att vi gjort upp en plan hur vi fortsätter. Har även erbjudit mig att 3 åringen får sova här om hon vill och mamman behöver lite avlastning. Fördelen i det hela var att denna mamma var villig att lyssna och inte slog dövörat till. Kan tillägga att tjejen inte är en dålig mamma däremot totalt slutkörd.  
  • Äldre 1 Aug 23:02
    #5
    Natulcien skrev 2012-08-01 22:45:18 följande:
    Fast TS menar väl inte, som jag förstod det, att man bara har olika "syn", utan att man faktiskt har kunskaper som vissa i ens omgivning saknar...?
    Men ofta bygger olika synsatt bara på olika kunskaper och tolkningar, varav inte det ena är bättre än det andra for alla. "Liten kunskap" betyder tyvarr idag for många att de anser andra har "liten kunskap" bara for att de inte tycker och gor precis som dem, ibland kanske de inte ens vet forutsattningarna innan de kommer med sina kunskapsnivågraderingar av omgivningen. Alla har inte samma kundkap, nej, men de kanske har annan kunskap som kan anses lika bra.
  • Äldre 1 Aug 23:07
    #6
    Tow2Mater skrev 2012-08-01 23:02:02 följande:
    Men ofta bygger olika synsatt bara på olika kunskaper och tolkningar, varav inte det ena är bättre än det andra for alla. "Liten kunskap" betyder tyvarr idag for många att de anser andra har "liten kunskap" bara for att de inte tycker och gor precis som dem, ibland kanske de inte ens vet forutsattningarna innan de kommer med sina kunskapsnivågraderingar av omgivningen. Alla har inte samma kundkap, nej, men de kanske har annan kunskap som kan anses lika bra.
    Att definiera 'kunskap' är ju förstås en djupare diskussion...
    Men kunskap som bygger på fakta och forskning är ju ändå närmare någon slags "sanning" än kunskap som bygger på vad mormor anser fungerar...menar jag...
  • Äldre 1 Aug 23:11
    #7

    Annat synsätt är nog det vanligaste och det respekterar man utan vidare.

    Bristande kunskap bör kanske påtalas. Dock bör man nog tänka sig för innan man påtalar den bristande kunskapen genom att man blir säker på att man själv verkligen har rätt. Det finns nämligen inget facit till vilket behov ett barn har.

    Exempelvis det här klassiska med ett barns sömn skiljer sig åt för varje barn. Där måste man hitta sin egen metod och det som fungerar för ens egen familj.

    Det ÄR ju faktiskt så att hur man skall behandla ett barn skiljer sig från en dag till en annan med vissa saker. Ibland är fem-minuters-metoden bra, ibland är den dålig, beroende på vem som forskat och vilket/vilka barn man testat på. Det som är viktigt när man pratar om bristande kunskap är att man verkligen påpekar något som en stor del av forskare verkligen är överens om, typ som att salt inte är bra innan man fyllt ett eller något annat som varit känt länge.

    I de övriga fallen är det nog klokare att komma med goda tips och idéer till folk som faktiskt efterfrågar dem, men att poängtera att det bara är metoder och att det inte finns något facit till hur just ditt barn fungerar!

    Tack och hej!

  • Äldre 1 Aug 23:13
    #8
    Natulcien skrev 2012-08-01 23:07:52 följande:
    Att definiera 'kunskap' är ju förstås en djupare diskussion...
    Men kunskap som bygger på fakta och forskning är ju ändå närmare någon slags "sanning" än kunskap som bygger på vad mormor anser fungerar...menar jag...
    Jovisst, men ofta visar forskningen en mycket liten del av en storre helhet i ett specifikt sammanhang. Att forlita sig pa det som "kunskap" är inte heller alltid rätt. T ex att eftersom en studie i Storbritanniens slum visat att en stor andel av de bebisar som lämnats på dagis där har bristande anknytning kan man ju inte tro det är "kunskap" och säga att detsamma gäller i alla andra länder och fall och omständigheter. Men ofta blir det just så.
  • Äldre 1 Aug 23:46
    #9
    Tow2Mater skrev 2012-08-01 23:13:35 följande:
    Jovisst, men ofta visar forskningen en mycket liten del av en storre helhet i ett specifikt sammanhang. Att forlita sig pa det som "kunskap" är inte heller alltid rätt. T ex att eftersom en studie i Storbritanniens slum visat att en stor andel av de bebisar som lämnats på dagis där har bristande anknytning kan man ju inte tro det är "kunskap" och säga att detsamma gäller i alla andra länder och fall och omständigheter. Men ofta blir det just så.
    OT.
  • KimPos­sible
    Äldre 1 Aug 23:54
    #10

    Jag tror att det i många fall inte behöver handla om bristande kunskap (även om det verkar vara något vissa gärna slänger sig med när folk inte har samma åsikter), utan om hur man faktiskt tolkar den kunskap och information man tagit till sig.

    Framför allt här på FL upplever jag att många är så kategoriska i sin syn på föräldraskap, och gärna hävdar att de minsann vet bäst eftersom de har läst den och den boken, eller praktiserar den "enda rätta" sortens föräldraskap. Tyvärr bottnar mycket av det som sägs vara sanningar, i att folk faktiskt har misstolkat det de läst.

    Inget är så misstolkat som just anknytningsteorin. Synd på så rara ärter.

    Hur man förhåller sig till människor som inte delar ens åsikter eller tolkning av viss fakta avgör man ju själv. Jag kan ju bara säga att det blir aningen kontraproduktivt när man (som vissa tenderar att göra här) skriker "idiot" till höger och vänster, och anklagar folk för både det ena och andra  och att i princip spela rysk roulett med sitt barns liv, bara för att de inte lever exakt på samma sätt som man själva. Vill man nå ut med sitt budskap finns det bättre sätt. 

Svar på tråden Hur förhåller man sig till människor med annat synsätt/bristande kunskap?