• Äldre 24 Jan 23:51
    59986 visningar
    1149 svar
    1149
    59986

    Är 5mm barnmisshandel?

    Tja, om man kör metoden strikt efter Eckerbergs original, så är det nog ett gränsfall. Där ingår
    att inte stanna hos babyn fast den gråter
    att inte röra babyn utan bara säga godnatt varje gång man tittar in (var 5:e minut)
    att fortsätta hur mycket babyn än skriker
    att torka av babyn och lägga tillbaka den om den skriker tills den kräks
    att inte byta en blöt blöja om babyn vaknar på natten
    att inte trösta vid mardrömmar

    Hur kan då en vanlig förälder genomföra en sådan metod? Jo, det är för att de inte ser likadant på saken som jag och andra motståndare gör. Så olika man kan se på saker ....

    Många babysar vill somna hos mamma el pappa. De vaknar också en el flera gånger på natten. Föräldrarna tycker det är värt flera kvällars och nätters skrik för att genomföra 5-min-metoden. Beror det på
    A) att barnen i längden mår bäst av att somna själv i sin säng, och att ha utvilade föräldrar?
    B) att föräldrarna inte kan acceptera att babysars sovtider och sovvanor är annorlunda än vuxnas, och därför till varje pris ska tvinga dem till saker de inte är mogna för?

    En väl genomförd kampanj leder till att barnen somnar tyst och stillsamt i sin säng. Om de vaknar på natten somnar de om själva så småningom. Beror det på
    A) att de lärt sig somna, och att de börjat älska sin säng?
    B) att de insett att föräldrarna inte bryr sig om när de är ledsna, och inte kommer hur mycket de än gråter?

    Flera anhängare rapporterar att barnen inte längre hojtar på morgonen och vill bli upplyfta ur sängen när de vaknar. I stället ligger de tyst och stilla i sängen tills någon kommer. Beror det på
    A) att de vill ligga kvar och mysa, därför att de tycker så mycket om sin säng?
    B) att de har gett upp och vet att föräldrarna har makten att låta dem ligga kvar där oberoende av hur mycket barnen ropar?

    Så sorgligt att så många behandlas så illa ....

  • Svar på tråden Är 5mm barnmisshandel?
  • Äldre 25 Jan 00:01
    #1

    jag e emot 5 minuters toden just för allt som sår på b. visst det kan va bra men jag har svårt att tro det.

  • Äldre 25 Jan 00:02
    #2

    Bra inlägg!

    Håller med dig om att föräldrars behov av metoder, kontroll och barn som anpassar sig till de vuxna ibland verkar gå över styr.

    Att ignorera/avvisa kan, enligt mig, aldrig vara en bra uppfostringsmetod. Det lär barnet att deras signaler inte är värda att tas på allvar, att de inte är viktiga och får till följd att de senare kan få tillitsbrister.

  • limmel­ime
    Äldre 25 Jan 00:03
    #3

    skojar du med mig??
    är det verkligen meningen att man "inte får röra barnet, inte byta en blöt blöja, inte trösta vid mardrömmar......"???
    jösses!!!
    om det stämmer så låter det ju inte klokt!!
    vem vill följa det??

    jag har själv valt att försöka få mina barn att sova i egen säng (iallafall första delen av natten) på grund av att jag helt enkelt inte KAN sova med barnen jämte mig (ligger stel som en pinne o vågar knappt röra mig, rädd för att jag ska lägga mig på dom om jag somnar o.s.v.) så jag har sprungit ut o in från deras sovrum några kvällar för att försöka få dom att känna sig trygga i sin egen säng men inte f-n skulle jag kunna "strunta" i mitt barn under de omständigheterna!
    om de blir jätteledsna så tar man väl en stol o sätter sig bredvid sängen och kanske klappar barnet lite på magen eller huvudet, och funkar inte det heller (herregud,man märker väl skillnad på sitt barns gråt,om det "bara är lite ledset" eller rent förtvivlat) så tar man väl hellre upp sitt barn än att låta det skrika tills det kräks?
    "torka munnen o lägga tillbaka barnet om det skriker tills det kräks" VA??

    kan knappt tro att detta är sant... men men...
    jag kanske har missuppfattat något...?

  • Knytte­t och K
    Äldre 25 Jan 00:03
    #4

    Ja, jag tycker att man kan kalla det misshandel

    På din första fråga svara jag nog både A och B. Jag tror inte att barn mår bäst av att somna i egen säng men däremot tycker jag att det är viktigt att sömnen fungerar för alla i familjen. Annars blir det en ohållbar situation i längden. Dremot tycker jag inte att 5 mm är någon speciellt lyckad väg för att uppnå detta och jag tycker att det är förjävligt att barnen ska drabbas av föräldrarnas sömnproblem! (eftersom jag ofta tror att det är B som är anledningen till att man använder 5 mm, SHN och andra metoder")

    På din andra och tredje fråga tror jag absolut att svaret är B

  • elinin­a
    Äldre 25 Jan 00:06
    #5

    vilken "tur" att min gosse skirker så han kräks ibland då.

    vi har försökt få han somna själv, men han vill inte... å det skär i mitt modershjärta att låta han skrika.
    fattar inte hur nån kan stå ut

  • Äldre 25 Jan 00:06
    #6

    limmeline - Nej, det är tyvärr sant alltihop ...

  • LinaP
    Äldre 25 Jan 00:07
    #7

    Får ont i hjärtat när jag hör att det finns bebisar som skriker tills de kräks och ligger med våt blöja hela natten... Jag trodde inte 5 mm gick till så här! Hade ändå aldrig tänkt använda mig av det, men trodde det var mycket mer humant än så här!

  • Äldre 25 Jan 00:08
    #8

    LinaP - En del föräldrar säger att de kört 5mm, fast de egentligen hittat på en egen humanare variant. Men alldeles för många använder Eckerbergs original ....

  • limmel­ime
    Äldre 25 Jan 00:09
    #9

    förresten, vad menas egentligen med 5:an? är det 5 minuter man ska "hålla sig borta" eller??
    isåfall: hur hysterisk hinner inte en stackars liten bebis bli på hela 5 minuter?? de e ju jäääätelång tid för dom!
    o ju mer "upphetsade" de hinner bli, desto svårare är det ju självklart att lugna dom,eller hur? ganska logiskt för mig, men....

  • atopia
    Äldre 25 Jan 00:09
    #10

    Visst är det också så att Eckerberg säger att det är för föräldrarnas nattsömn man ska genomföra metoden, inte barnens då dessa har ett annat sömnmönster än vuxna och inte har behov av sammanhängande nattsömn?

    Det känns som att många missar den delen och säger att det är för barnets skull de väljer att göra som de gör.

Svar på tråden Är 5mm barnmisshandel?