• Risifr­utti
    Äldre 14 Aug 03:25
    663 visningar
    10 svar
    10
    663

    vilken vecka ar jag i?

    Hej. Jag fick nyligen veta att jag ar gravid och har annu inte hunnit besoka eller tala med nagon barnmorska sa tankte bara hora med er har pa FL... kanske nagon av er kan hjalpa mig.

    Jag blev gravid den 13e, 21a, eller den 24e Juli 2012 (de enda dagarna jag och min man haft oskyddat samlag) sa vilken vecka och dag borde jag vara gravid i nu om vi antar att jag blev gravid den 21a juli?

    Jag har last lite om att man utgar fran den senaste mensens forsta dag (?) eller nagot men eftersom min mens har varit valdigt upp och ner den senaste tiden har jag ingen aning om nar jag hade min mens sist.

    Sa hur raknar jag ut vilken vecka eller dag jag ar i om jag blev gravid den 21a juli?

    Ar jatte tacksam for hjalp Glad 

  • Svar på tråden vilken vecka ar jag i?
  • Äldre 14 Aug 03:34
    #1

    ca 6 veckor!

  • Äldre 14 Aug 03:36
    #2

    Raknade med att du hade agglossning ca 21 juli.. kanske jag ska tillagga :)

  • Risifr­utti
    Äldre 14 Aug 03:42
    #3

    Ooo hela 6 veckor? Jag trodde jag skulle vara runt den 3e veckan nu.....

    Ok en till fråga. När skulle isåfall datumet för födseln vara ungefär? Är det om ca (40-6) 34veckor då?

  • Äldre 14 Aug 03:48
    #4

    Uträkning utgår från dagens datum: Tis 14 aug 2012.


    Din graviditet startade Lör 7 jul 2012.
    Din menscykel är ca 28 dagar
    Du blev gravid ungefär Lör 21 jul 2012 (ägglossningen).

    Du är i vecka 6.
    Du har gått 5 fulla veckor och 3 fulla dagar (v5+3).
    Du är i 1:a kalendermånaden.
    Du är i 2:a graviditetsmånaden (lunarmånaden). 
    Du är i trimester ett.
    Beräknat förlossningsdatum Fre 12 apr 2013
    Du har 241 dagar kvar till beräknad förlossning.

    Cool

    I den sjätte veckan är din bebis 6-9 mm stor från huvud till rumpa. Det kan hända att du gått upp något eller några kilon, men om du har mått illa och tappat matlusten kan det lika väl hända att du behållit din ursprungliga vikt eller rentav gått ner!


    Du har nu varit gravid en hel månad och du har vid det här laget troligen märkt att din kropp börjat förändras och att dina kläder känns lite tightare än vanligt. Så här tidigt är symptomen vanligen inte så uttalade, men en del kvinnor får halsbränna, andfåddhet och illamående.


    Om en läkare undersöker skulle han/hon kunna känna att din livmoder är förstorad och det är oftast möjligt att se embryots hjärtslag vid en ultraljudsundersökning.


    Från vecka 6-10 är embryot som känsligast för skadlig inverkan från omgivningen. Det är nu alla viktiga organ och system anläggs och växer till, så som hjärna, nervsystem och ögon. Det är därför extra viktigt att under denna perioden inte utsätta sitt växande barn för några riskfaktorer, så som alkohol och rökning, samt att se till att det får alla näringsämnen som det behöver, som t.ex. folsyra.


    Milstolpar: Fostrets hjärta börjar slå! Ansiktsdrag, som mun och tunga, kan urskiljas. Ögonen har näthinna och lins. Matsmältningssystemet börjar bildas med de första cellerna i magen och tarmarna. På huvudet finns små inbuktningar där ögon och öron kommer att bildas. Käkarna börjar också att utvecklas.

  • Äldre 14 Aug 03:50
    #5

    Borja ata FOLSYRA pa en gang om du inte gor det redan!

  • Risifr­utti
    Äldre 15 Aug 03:08
    #6

    Oh tack så mycket för ett så långt och detaljerat svar. ... jag har nu varit och köpt folsyra tabletter men hur mycket bör jag äta per dag? Är det farligt om man äter för mycket?

  • Risifr­utti
    Äldre 15 Aug 03:09
    #7

    Min menscykel är dessutom något längre.... ca 31-32dagar. Ändras uträkningen då?

  • Äldre 15 Aug 06:27
    #8

    ja det ändras nån dag då men eftersom du skrev i TS att den var oregelbunden så räknade "kiriaki" (gissar jag iaf) på en standard cykel på 28 dagar.

    Men den är alltså inte oregelbunden, utan du har en regelbunden menscykel på 31-32 dagar? 

  • Risifr­utti
    Äldre 15 Aug 17:18
    #9

    Hehe jo alltså det senaste året har det varit väldigt oregelbundet (pga att jag åt cerazette i början men slutade och sedan dess har det varit oregelbundet) men innan dess var det på ca 31-32 dagar.

  • Risifr­utti
    Äldre 15 Aug 17:21
    #10

    Hur många mg folsyra ska jag äta per dag? Är utomlands och hittade tabletter som det står "each tablet contains folic acid BP. 5mg".

    Vad menas med BP? Och är det ok att äta en 5mg tablett per dag?

Svar på tråden vilken vecka ar jag i?