• maurty
    Äldre 14 Aug 16:42
    4658 visningar
    10 svar
    10
    4658

    Plugga i USA som ensamstående mamma

    Hej allihop! Jag är galen i att resa och hade kommit in på ett college i Californien nu till hösten, med planerna att plugga i 4 år för en hel utbildning, men precis som jag skulle beställa flygbiljetter fick jag reda på att jag var gravid och jag bestämde mig för att behålla barnet, så studie planerna fick skjutas upp. 

    Jag känner mig ändå motiverad till att åka iväg och plugga när barnet börjar bli uppåt 1-2 år och undrar om det finns någon där ute som har liknande erfarenheter av att åka till USA och plugga college som ensamstående mamma och hur man löser allting från

    - Boende? Har man inte barn bor man oftast med roomies, hur hittar man billigt boende själv?

    - Dagis eller liknande? Finns det någon organisation som kan hjälpa till med sånt?

    Det är skrämmande, men det måste väl gå ellerhur? :D Tacksam för alla svar!
     

  • Svar på tråden Plugga i USA som ensamstående mamma
  • Äldre 14 Aug 18:02
    #1

    Tja, normalt ar Amerikanska collegeklasser mer styrda an de ar i Sverige, med mindre fri studietid och mera (ibland bara) obligatorisk klassrums/lab-tid. Det innebar du maste ha barnomsorg, och kvalitativ barnomsorg ar inte billigt. Vet inte kostnaden i CA, men dar jag bor betalar jag ca $200/vecka for en 1-2 aring. En del campus har typ familjebostader, kolla med din skola. annars ar det val att hyra en vanlig lgh som galler - vanliga ar att sktriva arskontrakt och betala en eller tva manadshyror i forvag eller/och en deposition. Kolla t ex Craigslist vad en lght kostar dit du vill aka.

  • Äldre 14 Aug 18:05
    #2

    Vet inte vad du menar med någon organisation som kan hjälpa till med dagis (?), de ar oftast privata. YMCA har en del dagis, googla dem.

    Googla typ orden child care tillsammans med stadens namn, manga dagis center har websidor. Privata dagmammor finns ju ocksa, aven det kan du ofta hitta genom craigslist. Annars fraga din skola om de har nagra rekommendationer.

  • Äldre 14 Aug 22:49
    #3

    Det kan vara värt att fundera över om det är värt det.  Hur stora studieskulder kommer du att få när du är klar?  Kommer du att kunna få något jobb med din utbildning i Sverige/USA?  

    Jag vet att man får extra lån ifrån CSN för dyra terminsavgifter, men även de lånen ska ju betalas någon gång.  Så även utan barn blir det väldigt dyrt.

    Lägenhet får det nog bli om man har barn, men lägenheter är inte billiga i Calfornien och med barn vill man ju bo i ett bra område vilket lär bli ännu dyrare.  Förutom barnomsorg så tillkommer kostnader för sjukförsäkring (vilket också kostar en hel del).  Jag tror det kan bli extra svårt att hitta en lägenhet om man inte kan visa att man har en inkomst.  

    Jag håller med Tow2Mater om att kolla upp kostnader för boende och dagis i förväg.   

  • jaså
    Äldre 27 Aug 13:54
    #4

    Jag har en bekant som studerar i USA, hon är dock gift med en amerikan och inte ensamstående. De har ett barn och dagis kostar drygt 10.000 kr per månad. En annan fd kollega arbetar i USA och deras dagis kostar 12.000 kr per månad - hon hade rätt till 6 veckors föräldraledighet från sitt arbete och fick alltså sätta barnet på dagis vid 1.5 månads ålder. USA har inte alls samma föräldraförsäkringssystem som här, där har man barnen på dagis tidigt, har aupair eller blir hemmafru that´s it. Universitetsstudier är också otroligt dyra om du går på ett bra universitet, om du inte har tur att kunna få ett stipendium.

  • Äldre 27 Aug 13:58
    #5
    jaså skrev 2012-08-27 13:54:08 följande:
    ...- hon hade rätt till 6 veckors föräldraledighet från sitt arbete och fick alltså sätta barnet på dagis vid 1.5 månads ålder. USA har inte alls samma föräldraförsäkringssystem som här, där har man barnen på dagis tidigt, har aupair eller blir hemmafru that´s it.
    Föräldraledigheten är irrelevant i sammanhanget, eftersom TS pratar om att studera då barnet är 1-2 år gammalt.
  • Äldre 27 Aug 15:26
    #6
  • maurty
    Äldre 5 Oct 22:24
    #7

    Tack för alla svar och tips! :) 

  • maurty
    Äldre 5 Oct 22:24
    #8
    hernameispekka skrev 2012-08-27 15:26:31 följande:
    Har ingen erfarenhet eller kunskap i detta område men googlade och hittade lite länkar. Bläddra runt lite på dom.

    www.umcssa.org/financial-help-for-single-moth...

    allastudier.se/studiefakta/17-studera-i-usa/

    www.studentforsakring.se/studera_utomlands(1).asp

    www.familjeliv.se/Forum-19-89/m50158766.html

    usaforum.se/leva-och-bo/64-barnomsorg-i-usa.h...

    www.alltforforaldrar.se/snack2/showthread.php...

    Allt beror hur mycket pengar du har, hur tuff linjen är och om du kommer jobba vid sidan av... 
    Va snäll du är! Tack så mycket. Ska kolla igenom allt :)
  • Äldre 5 Feb 15:03
    #9

    Hej! Har du fått mer information? Jag går nämligen i samma tankar och har en son på 4 år. Dock har jag mycket förarbete att göra här hemma men vill gärna veta möjligheterna så man kan dra igång allt här hemma (måste begära ensam vårdnad i värsta fall)..

  • Äldre 8 Nov 14:19
    #10

    Hej!

    Jag vet att det var längesen du skrev inlägget. Men jag hade oxå samma planer 2011, men blev lite oplanerat gravid och valde att behålla. Min dotter är 3 1/2 nu. Är nu i vårdnadstvist med mitt ex och det verkar som att jag kmr få ensam vårdnad.

    Har inte riktigt släppt tankarna på flytten till USA. Jag vill verkligen dit!

    Så är det fortfarande aktuellt för dig lr nån annan som läser så hör av er, jag anser att det blir betydligt mkt lättare om man är två i samma sits så att man kan byta idéer, kanske resa ihop, hjälpas åt med barnen, om man klickar vill säga! :)

Svar på tråden Plugga i USA som ensamstående mamma