• Äldre 17 Aug 01:13
    10379 visningar
    12 svar
    12
    10379

    Ta vort sig från Birthday?!

    Kan man ta bort sig därifrån?
    Konstig sida som visar tom. på karta vart man bor...
    Speciellt idag när man inte har minsta intregitet på internet...
    Jag har en kompis som jobbar lite utsatt, nyligen bytt nummer och jobbet gjorde en pa pga hot.
    Inte så de behöver skyddad identitet, men med birthday hjälper det ju inte att ha skyddade tel. när karta & adress kommer upp..

  • Svar på tråden Ta vort sig från Birthday?!
  • Lacey
    Äldre 17 Aug 01:25
    #1

    De hämtar uppgifterna från skattemyndigheten och går inte att ta bort sug därifrån eller från ratsit.

  • Äldre 17 Aug 02:26
    #2

    Ska man försvinna helt så måste man ansöka om skyddad identitet och det är inget man får sådär bara och inte för resten av livet.

  • Äldre 17 Aug 02:28
    #3

    Men en intressant sak är att faktiskt några personer här i mitt lägenhetshus inte står med på Birthday. är inte det skumt?

  • Äldre 17 Aug 03:03
    #4
    Psychopath skrev 2012-08-17 02:28:30 följande:
    Men en intressant sak är att faktiskt några personer här i mitt lägenhetshus inte står med på Birthday. är inte det skumt?
    De är väl inte skrivna på lägenheten då.
  • Äldre 18 Aug 03:23
    #5
    jaghopparhögt skrev 2012-08-17 03:03:38 följande:
    De är väl inte skrivna på lägenheten då.
    Det tror jag de är, de har brevlåda och namnskylt på dörren (då måste man väl vara skriven där?).
  • Äldre 18 Aug 03:29
    #6
    Psychopath skrev 2012-08-18 03:23:07 följande:
    Det tror jag de är, de har brevlåda och namnskylt på dörren (då måste man väl vara skriven där?).
    Behöver man väl inte.
  • Äldre 19 Aug 23:12
    #7

    Många som har skylt & låda utan att vara skriven på adressen.
    Jag tycker iallafall det är lite obehagligt att det är så himla lätt att få uppgifter om folk.
    Det är ändå skillnad att ta luren & prata med en fysisk person mot att klicka några klick på nätet.

    Tex. du har kommit i konflikt med nån kuf, denne är jättearg på dig. Går hem, sätter sig vid datorn på kv'ällen, dricker för många öl & vips så har du en galen tok utanför din bostad.
    Hade man behövt ringa hade den personen troligen lugnat ner sig till dagen efter.

    Hm...tycker ni det är bra eller dåligt? Till vilken nytta att kunna hitta allt?
    Vad jag har för inkomst skiter jag i om folk tar reda på, men om jag skulle behöva vore det skönt at kunna ha adressen fri..

  • Äldre 20 Aug 00:14
    #8
    Tullipan skrev 2012-08-19 23:12:37 följande:
    Många som har skylt & låda utan att vara skriven på adressen.
    Jag tycker iallafall det är lite obehagligt att det är så himla lätt att få uppgifter om folk.
    Det är ändå skillnad att ta luren & prata med en fysisk person mot att klicka några klick på nätet.

    Tex. du har kommit i konflikt med nån kuf, denne är jättearg på dig. Går hem, sätter sig vid datorn på kv'ällen, dricker för många öl & vips så har du en galen tok utanför din bostad.
    Hade man behövt ringa hade den personen troligen lugnat ner sig till dagen efter.

    Hm...tycker ni det är bra eller dåligt? Till vilken nytta att kunna hitta allt?
    Vad jag har för inkomst skiter jag i om folk tar reda på, men om jag skulle behöva vore det skönt at kunna ha adressen fri..
    Telefonkatalogen fanns ju tidigare och det var väl ingen skillnad mot att slå upp på ratsit eller eniro.
  • Äldre 20 Aug 05:04
    #9
    Tullipan skrev 2012-08-19 23:12:37 följande:
    Många som har skylt & låda utan att vara skriven på adressen.
    Jag tycker iallafall det är lite obehagligt att det är så himla lätt att få uppgifter om folk.
    Det är ändå skillnad att ta luren & prata med en fysisk person mot att klicka några klick på nätet.

    Tex. du har kommit i konflikt med nån kuf, denne är jättearg på dig. Går hem, sätter sig vid datorn på kv'ällen, dricker för många öl & vips så har du en galen tok utanför din bostad.
    Hade man behövt ringa hade den personen troligen lugnat ner sig till dagen efter.

    Hm...tycker ni det är bra eller dåligt? Till vilken nytta att kunna hitta allt?
    Vad jag har för inkomst skiter jag i om folk tar reda på, men om jag skulle behöva vore det skönt at kunna ha adressen fri..
    Men det är väl inget problem så länge du inte uppger namn och efternamn??
  • CK
    Äldre 20 Aug 05:25
    #10

    Om du söker på din adress på ratsit så får du upp alla som är skrivna på adressen med deras alla namn i födelsedag dvs personnr uran de 4 sista siffrorna allt är offentligt

  • Äldre 20 Aug 11:00
    #11

    Jag söker efter personuppgifter nästan varje dag i jobbet (jobbar med kursverksamhet och behöver ofta komplettera anmälningsuppgifter). Det smidigaste och enklaste är att registrera sig på Upplysning.se. Där får du tillgång till allt du behöver veta - och lite till - om personer du söker efter. Personnummer är offentlig handling. Om du inte hittar det på nätet av någon anledning så kan du bara ringa skatteverket och fråga. Man kan inte plocka bort sig från t ex upplysnin0g, ratsit och birthday om man nu inte har skyddade personuppgifter.

  • Äldre 20 Aug 14:39
    #12

    Nä, det är klart, förr hade vi ju katalogen, men där kunde man välja om man ville vara med?
    Själv är jag med i alla möjliga registrer så mig är det inte svårt att hitta, men OM jag skulle vilja vara lite mer anonym hade jag önskat att det var lite krångligare att ta reda på min adress.

    Nej, man behöver ju inte uppge sitt namn, men i jobbet gör man ju det.
    Kanske inte så trevligt att gå till "Doktorn nr 5" "Handläggare 23" osv.

    Men jag vet flera företag som idag inte skriver sitt namn i brev eller vid telefonsamtal pga. detta. Känns också lite märkligt faktiskt.

    Jaja..kanske undersöker saken vidare en annan gång. :o)

Svar på tråden Ta vort sig från Birthday?!