• Äldre 22 Aug 19:19
    4788 visningar
    15 svar
    15
    4788

    Panik över kläder i höst/vinter

    Nu är det ju snart dags att börja handla inför höst och vinter. Vet verkligen inte vad jag ska köpa. Hon har ett ofodrat galonställ med vantar. Men sen då? Ska man köra en skaloverall med uttagbart fleecefoder och om det blir riktigt kallt använda underställ? Eller en tjockare overall till vintern och istället använda galonerna med fleecekläder under på hösten. Vad skall hon ha för skor? Måste hon ha ett par höstskor och sen ett par vinterskor eller räcker det med gympaskor och gummistövlar och sen vinterskor? Måste man ha både fodrade gummistövlar och vanliga gummistövlar? Vilken storlek ska man köpa så det räcker hela tiden?

    HJÄLP! Känner mig som helt tappad bakom en vagn.

    Kan tillägga att lilltjejen blir 2 år i oktober och går på förskola 5-6 h/dag. Nu har hon 92 i kläder.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-22 19:20
    Glömde fråga VAR ska man köpa allt och vilka märken är bra??

  • Svar på tråden Panik över kläder i höst/vinter
  • Äldre 22 Aug 19:25
    #1

    vi köper både höst och vinter skor till barnen, barnen har 1 overall var och ett set byxor+ jacka. bra overaller finns på stadium, vi brukar köpa när det är rea. brukar kosta 500 kr per overall och dom tåler vatten och vind.

  • Äldre 22 Aug 19:34
    #2

    Köp saker när de behövs så märker du själv. Förra året när det var så blött och varmt så var fodrade galonisar det som användes mest men året innan så behövde hon inte det alls. Saker tar inte slut i oktober/november som många verkar tro. Jag köper saker lite överallt. Nu på sistone mest på stadium men annars på coop, ica maxi, hennes och liknande. Skor köper jag ordentliga på sportaffärer eller skoaffärer men overaller och jackor tycker jag inte alls att man behöver ha det absolut bästa. Så många timmar i sträck är inte barnen ute att de behöver värsta high-techoverallerna. Vi åker visserligen skidor och då är man ju ute hela dagarna men då står man ju upp och håller inte på att krypa omkring så som man gör på dagis. 

  • Äldre 22 Aug 19:40
    #3

    Jag har köpt

    Ofodrat galonställ regnmössa. fleecekläder har vi sedan innan som han kan ha under

    Ett par överdragsbyxor. Gekås

    Vinteroverall kappahl kax 562 kr m rabatt :)

    Vinterjacka å vinterbyxor pop

    Stövlar m neopran inuti som han kan ha även när det blir lite kallare m raggsocka i för nu har jag en extra sula i som jag då tar bort. Tänkte att de kanske passar även till våren köpt på Brandos.se märket Vincent

    Vinterskor köper jag senare på brandos.se

    Windfleece från pop

    Skalkläder från pop som jag fyndade på tradera för 119 kr inkl frakt :) tänkte att det blir bra till våren. Skalkläderna är samma storlek som vindfleecen så de kan jag knäppa ihop om det e riktigt kallt.

    Jag ser nu att det var en del jag har köpt :) men detta e även till våren :)

  • Äldre 22 Aug 21:58
    #4

    Vi har åt sonen som blir 2 i oktober och går på ett blivande ( håller på att konvertera) i ur och skur.

    Ett par skalbyxor från isbjörn of Sweden
    2 skaljackor, en från polarn o pyret och en från KAXS.
    2 flisbyxor ( en vanlig och en i något speciellt flicmaterial ( stadium)) kommer köpa mer.
    En vindflis från pop. En flis från stadium ( samma som byxan)
    Han har ett par gummistövlar som är offrade och ett par fodrade, ett par gortex höst skor och ett par jynpaskor.
    Vi kommer snart även köpa underställ* flera, vinteroverall, vinterjacka, vinterskor, mössa, vantar. Sen har han fuskpolo och kommer även få en " rånarluva" ja en massa trikåmössor och fingeravtryck med har han.

  • Äldre 22 Aug 22:28
    #5

    Jag skulle nog säga att det beror på - om din tjej är ett barn som brukar gegga runt mycket i pölar, slask och snö eller inte, om hon är frusen av sig eller inte, hur mycket de vistas ute på dagiset och vad de gör då, och var ni bor och vilket väder det är där. Sen beror det på vad du tycker funkar bäst och är bekvämast och för det krävs ofta att man provar sig fram.

    För min del testade jag galon men har helt slutat med det eftersom det dels både är svettigt eftersom det inte andas och därför också kyler när barnet slutar svettas, och inte heller håller vätan ute lika bra som riktigt bra skalkläder alls. Min dotter var jämt dygnsur på benen innanför galonbyxorna efter att ha varit ute på hösten, men hon gillade också att plaska runt ordentligt i vattenpölar. Så nu kör vi bara med riktigt bra skalkläder på hösten och våren, antingen Isbjörn eller pop eller något likvärdigt. Vattenpelare på minst 10 000 tycker jag det ska vara på skalkläderna. Sen har vi fleece eller annat tjockare under när det börjar bli kallt.

    I skoväg köper jag till hösten dels ett par bra hyfsat vattentäta gore-tex höstskor typ promenadkängor (blev viking Maya i år, har inte testat dem än men verkar bra), och sen ett par Viking Thermo Ultra allväderstövlar som är jättelätta men helt vattentäta (gjorda i polypropylen tror jag) och har mycket bra grepp på sulan, och dessutom ulfoder. Pefekt när det är isigt/smältsnöslask/höst-vintergegga som det ofta är i Stockholm där vi bor. Sen har hon ett par vanliga gummistövlar förstås, ofodrade eftersom allväderkängorna är fodrade. Är det lite kallare någon dag kör vi med ullstrumpor i gummistövlarna. Iläggsula i ull finns också att köpa. Förut hade vi galonvantar men nu har jag köpt skalvantar första gången i år som man kan ha vanliga stickade vantar under, får testa det.

    Till vintern har jag antingen 2 overaller, en extra omgång vinterkläder är alltid bra när ena tvättas, eller också 1 overall och ett set jacka/överdragsbyxa. Vi kör ordentligt fodrat eftersom dottern är väldigt frusen både om fötter, händer och resten och dessutom lätt blir förkyld. Så vi har testat MiniATure som var helt okej och Gneis förra året, var också bra, Molo gillade jag också, och i år har jag köpt Isbjörn. Under overallen kör vi ull och/eller fleece beroende på hur kallt det är. Viktigt med vattenpelare och andningsförmåga för vinteroverallen också, minst 10000 där också tycker jag, sen brukar jag kolla på kvaliteten om den känns mjuk, skön, sitter bra, vad det är för foder och vaddering osv. Pop gillar ju många men jag tycker de känns kalla, stela och obehagliga så det har vi aldrig köpt.

    På fötterna får dottern Kamik kängor som jag beställer från det land där det är billigast, har varit USA eller Tyskland. Vi har testat alla de vanliga märkena som ska vara så bra, Viking, Ecco, Kuoma mm och hon har varit iskall om fötterna i alla även med tjocka ullstrumpor så kamik som eg. är för ner till 40-50 minus är det enda som funkar för henne . Det blir konstigt nog dessutom billigare att beställa supertjusiga high-tech vinterskor som knappt ens finns i Sverige från ett annat land, med frakt, än vad det är att köpa tex ett par Viking eller Ecco vinterskor i Sverige! En sämre modell av Kamik än dem vi har finns tex på Åhlens för en tusenlapp och jag beställer deras bästa modell för ca 5-600 med frakt. Man kan kolla på Amazon tex. Dotterns händer har också alltid varit iskalla så det enda som funkat riktight bra är Hestra med ullfoder, då är hon varm.

    Det är en riktig djungel, man får prova och lära sig efter hand .

  • Äldre 22 Aug 23:17
    #6

    Tack snälla! Knappt man blev klokare dock . Får testa mig fram som sagt då. Men bra med tips på märken som är bra.

  • Äldre 23 Aug 10:17
    #7

    Här kommer tips från en som tycker om att ha bra kläder till barnen men gärna inte lägger ut en förmögenhet på det.

    En tvåring nöter inte så mycket på kläderna så det finns ofta bra grejer att köpa begagnat. Tradera är dyrt den här årstiden men på blocket, loppisar och köp och sälj grupper på facebook kan du få en fin begagnad overall för bara några hundra. Jag vet inte vart du bor men rent allmänt skulle jag satsa på en smidig overall till en 2 åring. Kaxs och Fix är billig och har höga vattenpelar men är väldigt stela och klumpigare att röra sig i än andra märkes overaller. Me too är en personlig favorit. Molo sägs ska vara bra och reima. Didriksson tycker många om dock ska sägas att de inte står emot vatten så bra. Gå på affärer och känn på materialet på olika overaller så kommer du kunna göra dig en uppfattning om vad som känns bra sen kan du sätta dig på nätet och kolla blocket efter något fynd. Köpte en begagnad overall till min 1,5 åring och den såg knappt använd ut, efter att han använt den en vinter till så såg den fortfarande som ny ut. De dagar det är väldigt kallt ute använder man ett fleece ställ under. Ytterkläder är ofta stora i storleken men det är ju olika från modell till modell. Köper man en begagnad overall kan man sälja den för samma peng och sen köpa en ny bebganad i större storlek om det skulle behövas. Bättre att barnen kan röra sig bra än att köpa en overall som är tokstor bara för att den ska räcka hela vintern. Har aldrig behövt ha två overaller heller trots att dom är ute hela dagarna på dagis. En bra overall blir inte blöt innuti.

    Jag bor i norra sverige och tycker att fodrad galon är onödigt. Kör hellre på skalbyxor och galonbyxor som man kan ta på slaskiga vårdagar.  

    Skor köper jag nya, går på affären och provar det som barnet går bra i. Kavat har det blivit två vintrar i rad. Första året när han var 1,5 vart det sånna man spänner fast på foten, andra vintern då han var 2,5 ville han ha sånna man bara kunde stoppa foten i. (stövelmodell) Förhoppningsvis kan syskon om man ska ha det ärva dessa skor då de ser obetydligt använda ut. Annars kan man sälja dem på tradera där folk ger bra betalt för begagnade märkesskor.

  • Äldre 23 Aug 12:04
    #8

    Håller med ovan om att en bra overall inte blir blöt inuti, men min dotter blir geggig eftersom det är en massa lera och smutsig snö överallt jämt så man vill ju tvätta overallen då och då. Väldigt praktiskt att ha en extra uppsättning då.

  • Äldre 23 Aug 12:23
    #9

    Verkligen användbara tips. Tack! Vi bor i Sthlm så det blir inte jättekallt (oftast)

    Jag tänker mig såhär då eventuellt.

    Nu har hon skalkläder från kaxs (kaks?) jacka och byxor eller galonkläder när det är blött. När det blir lite kallare kan man sätta på fleece tröja och/eller byxor under.
    Funderar sen på att köpa en skaloverall från tex PoP där man kan ta ut fodret om man vill, antar att det är ungefär som skalkläderna hon har nu men jag tänker att en del är bättre än tvådelat så inte snö kommer emellan och så. Den kan hon ha i vinter och om det blir riktigt kallt kan hon ha ylleunderställ under. Eventuellt att man då köper en tjock vinteroverall.
    Hon har en täckjacka som hon kan ha om man ska åka och handla eller bara sitta i vagnen med åkpåse, eller nått liknande.

    Köper ett par höstkängor och sen ett par vinterkängor lite senare tror jag. Har beställt ett par nya gummistövlar från Tretorn som jag tror funkar i lite kallare väder.

    Sen tillkommer självklart mössor, vantar, halsdukar och liknande.

    Vad tror ni?

  • Äldre 23 Aug 16:22
    #10

    Det låter utmärkt . Och är du inte nöjd med nåt så vet du det sen och byter ut det.

  • Äldre 23 Aug 17:12
    #11

    Jag har en 2,5-åring och kör på skalkläder (från pop) under hösten. Vid 5-10 grader kompletteras det med fleecejacka. Under fem grader är det vinteroverall (kaxs) som gäller.

    Grabben kommer att ha ofodrade gummistövlar, gympadojor och sen går vi nog direkt på vinterskor i okt/nov beroende på temperatur och väta. Eventuellt införskaffas ett par höstkängor men jag är tveksam till om det behövs. 

  • Äldre 23 Aug 21:00
    #12

    Pratade med en kompis ikväll som jobbat med barnkläder, hon tyckte jag kunde ha tvådelade skalkläder och galonisar under hösten och sedan köpa en riktig vinteroverall när det börjar bli kallare. Kanske göra så istället då... Åh, va jobbigt det är Obestämd

  • Äldre 23 Aug 21:09
    #13

    Det är inte sååå svårt. Du kanske kan fråga förskolepersonalen vad de rekommenderar? De spenderar ju mycket tid med barnen och ser vad som funkar bäst i de olika väderlekarna.

  • Äldre 23 Aug 21:28
    #14
  • Äldre 23 Aug 21:36
    #15
    Paincake skrev 2012-08-23 21:09:27 följande:
    Det är inte sååå svårt. Du kanske kan fråga förskolepersonalen vad de rekommenderar? De spenderar ju mycket tid med barnen och ser vad som funkar bäst i de olika väderlekarna.
    Ja jag funderar faktiskt på det. Asså, det kanske inte är sååå svårt men jag vill gärna slippa lägga tusentals kronor på onödiga saker
Svar på tråden Panik över kläder i höst/vinter