• Anonym (cc)
    Äldre 24 Aug 21:03
    22992 visningar
    12 svar
    12
    22992

    Operera bort ganglion...

    Har en ganglion (senknuta) på foten som jag ska operera bort.
    Någon som har gjort det och kan berätta hur det var och behövde ni vara sjukskrivna
    och i så fall hur länge.
    Har ett jobb där man står och går hela dagen.

  • Svar på tråden Operera bort ganglion...
  • Äldre 24 Aug 22:04
    #1

    Hej :)
    Jag opererade bort ett ganglion på min vänsterhand, jag hade ont och kunde inte bära tunga saker och anstränga den på 2veckor. Jag jobbar på kontor så behövde inte sjukskriva mig mer än dagen jag opererade mig på.

    Jag tyckte det var ganska otrevligt, men det gick fort.. fick bevningsstick ca. 8 st, sen blåste de upp en stor kudde så att min arm inte skulle ge mer blod till handen (den gjorde ont) den opererades de ca: 5min och sen sydde de ihop mig med 10 stygn

    Kommer säkert gå hur bra som helst :) lycka till!
    Kram

  • Äldre 24 Aug 23:42
    #2

    har nyss fått veta jag har en ganglion i knäet. ska bara vänta på remis till ortopeden och se vad dom ska göra..

  • Anonym (samla­r på dom...­)
    Äldre 25 Aug 00:30
    #3

    Just ganglion på foten vet jag inte mycket om, men om man räknar med god funktion efter 2 veckor och full belastning på 4 veckor för en hand borde något liknande gälla för foten. När stygn tas bort efter ca 10 dagar borde läget vara lugnt! Men hör med kirurgen, eller ring till själva mottagningen så borde du få ett lite bättre svar.

    Själv har jag fått en op av ganglion, men fick 4 ganglions till och väntar på nästa större op..  

  • Äldre 25 Aug 18:06
    #4

    känner att det kommer bli jobbigt för mig och operation inom mitt yrke. är renägare och det är mycket tungt och sittande på knä
     

  • Anonym (cc) Trådstartaren
    Äldre 26 Aug 13:37
    #5

    Tack för era svar. Just ganglion på foten finns inte mycket att läsa om....verkar vara vanligare på handen.
    Får väl vänta och se hur det blir när det blir aktuellt istället eller helt enkelt ringa och fråga.

  • Äldre 26 Aug 14:00
    #6

    Har också tagit bort ett, dock på handen. De 3 första dagarna hade jag ganska ont, plockade bort gipset efter en vecka och då var det ömt och stelt, men kunde använda handen nästan som vanligt :) skulle vara försiktig i ca 2 veckor sa läkaren.
    Tyckte inte att jag hade speciellt ont av det och har inte haft några problem alls sen den togs bort, är 4,5 år sen nu :)

  • Äldre 26 Aug 14:01
    #7

    Kan tillägga att jag gjorde operationen under narkos för den satt djupt, väldigt bekvämt var det :)

  • Äldre 28 Aug 14:06
    #8

    Är nervös om jag ska operera, gaglionet sitter i bakre korsbandet i knäet

  • Äldre 28 Aug 15:46
    #9

    hej
    jag opererade bort en på foten (vid stortåleden) i våras det var inga problem att ga på foten efter. man ska ju belasta foten sa de till mig och jag jobbade efter 2 dagar.

    problemet var dock att jag hade 2 st och läkaren lämnade kvar den ena som nu har fyllt ut hålrummet efter den som togs bort så nu har jag en som gör ondare och är större och jag väntar på operationstid IGEN! suck   

  • Anonym (cc) Trådstartaren
    Äldre 29 Aug 21:29
    #10

    Tack för era svar o bra att höra från någon som tagit bort en på foten.
    Verkar ju inte så besvärligt trots allt.

  • Äldre 30 Aug 21:15
    #11

    hej igen

    nej inte besvärligt för mig, aningens ont första dagarna men det jobbigaste är ju den andra som gör ont som tusan. hoppas jag får ny tid snart :(
     

  • Äldre 18 Nov 13:15
    #12

    Jag ska operera ett ganglion på höger hand nu på torsdag. Är de någon som vet om de bli gips skena osv?`

Svar på tråden Operera bort ganglion...