• Äldre 28 Aug 09:56
    12022 visningar
    80 svar
    80
    12022

    Dispens på dagis?

    Hej! Jag har lite funderingar kring det där med att få dispens för storasyskonen på dagis när tvillingarna kommer.
    Dvs utöka de 15 timmarna till mer timmar. Någon här som fått det? Hur gick ni isåfall tillväga? 

    Jag väntar tvillingar i december och har även tre barn i åldrarna 5, 3 och 1 år och är övertygad om att det kommer bli väldigt kämpigt med alla barnen, främst eftersom jag är rätt säker att tvillingarna inte kommer sova hela nätter från dag 1 medan det är den tiden på dygnet som storasyskonen sover, och att få utökad dagistid hade varit guldvärt! 
    Jag har googlat lite på det och sett att det är olika i olika kommuner..
    någon i blekinge (gärna karlshamn) som lyckats få dispens?

    Jag ställde frågan lite snabbt till barnomsorgschefen idag när jag lämnade barnen men hon hade ingen aning, hon hade aldrig hört talas om att man kan få dispens.. hon verkade heller inte tycka att det skulle vara aktuellt i mitt fall.
    ♥ Maximiliam 070209, Michelle 091027, Isabella 110721, Tvillingar bf 121212 ♥
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-28 14:15
    Nu har jag varit i kontakt med "svenska tvillingklubben"s ordförande som hjälpt många andra med dispensansökningar till förskolor och även andra frågor vad gäller tvillingar.
    Tack till er som gett mig råd och försökt hjälpa.
    Som vanligt är familjeliv överbemannat av föräldrar inte har någon som helst förståelse för andra individer utan bara måste kommentera så negativt som möjligt utan att på något sätt svara på frågorna man ställer.

    Jag orkar inte med såna personer och eftersom jag nu har fått svar och hjälp med det jag undrade så lämnar jag denna tråden.
    Tack än en gång till er som gett råd. :)
  • Svar på tråden Dispens på dagis?
  • Äldre 28 Aug 09:59
    #1

    Säkert olika från kommun till kommun, men i min kommun är just tvillingar en sådan sak som kan ge utökad tid. Men bor i en kommun med generösa regler. Vi får ha barnen upp till 25 timmar på förskola vid föräldraledighet.

  • Äldre 28 Aug 10:09
    #2

    Jag skulle resonera precis tvärtom i ditt fall, att ha barnen hemma på heltid underlättar ju mer än att stressa för att hinna med tiderna på förskolan... dessutom har du en pytteliten 1-åring, hon bör ju inte ens vara på förskolan över huvudtaget?

  • Äldre 28 Aug 11:33
    #3

    Hellre stressa en stund på morgonen än hela dagen tycker jag! Det är ett tungt lass att dra med fyra så små barn. Jag hade gjort allt för att få dispens, jag vet att om barnet (barnen) har kolik så är det själ nog! Lycka till

  • Äldre 28 Aug 11:36
    #4
    skogsvitter skrev 2012-08-28 10:09:49 följande:
    Jag skulle resonera precis tvärtom i ditt fall, att ha barnen hemma på heltid underlättar ju mer än att stressa för att hinna med tiderna på förskolan... dessutom har du en pytteliten 1-åring, hon bör ju inte ens vara på förskolan över huvudtaget?
    Nu var det ju knappast detta som var frågan eller? 
    Och nej... det "underlättar" inte att "ha barnen hemma och slippa stressa till förskolan" när man har fem barn.

    Jag har absolut ingen aning om hur det är att ha tvillingar, har nämligen inte testat på det tidigare, men det kan faktiskt hända att de är vakna nästintill hela nätterna igenom. Vad gäller de andra tre barnen så sover de på nätterna och är vakna på dagarna.
    Hur menar du att det skulle vara enklare för mig att ha alla barnen hemma på heltid då?
    För att fungera som människa och förälder så behöver jag vila och sömn precis som alla andra.
    Och vad gäller mina äldre barn så tycker jag det är viktigt för dem att träffa andra barn och få den stimulansen som de får på dagis istället för att sitta hemma med en astrött mamma och två bebisar.
    För så kommer det vara den första tiden, innan tvillingarna fått in någon form av rutin och likaså jag.

    Jag menar inte att jag vill ha dem heltid på dagis medan jag är hemma, men jag skulle vilja ha möjligheten att utöka de 15 timmarna till fler timmar om det skulle behövas.

    Varför bör inte min ettåring vara på dagis? 
    ♥ Maximiliam 070209, Michelle 091027, Isabella 110721, Tvillingar bf 121212 ♥
  • Äldre 28 Aug 11:37
    #5
    Bebisfeb skrev 2012-08-28 11:33:33 följande:
    Hellre stressa en stund på morgonen än hela dagen tycker jag! Det är ett tungt lass att dra med fyra så små barn. Jag hade gjort allt för att få dispens, jag vet att om barnet (barnen) har kolik så är det själ nog! Lycka till
    Tack så mycket! :)
    Det är precis så jag också tänker!  
    ♥ Maximiliam 070209, Michelle 091027, Isabella 110721, Tvillingar bf 121212 ♥
  • Äldre 28 Aug 12:26
    #6

    I Göteborg får du ha barnen på förskola heltid tills bebis är 1 månad. Sedan gäller 15h/v. Dispens kan man få vid psykisk sjukdom tex, där barnet far illa av att vara hemma och förskolan blir som avlastning för barnet.

  • Äldre 28 Aug 13:04
    #7

    En månads omställningstid verkar vara vanligt. Samma i min kommun. Under den tiden hinner man kanske känna efter vad som skulle behövas. Prata med utbildningsförvaltningen eller motsvarande i kommunen - de borde känna till hur du kan göra.

    Man har ju också som tvillingföräldrar förmånen att ha fler föräldrapenningdagar och rätt att vara hemma båda föräldrarna samtidigt för var sitt barn under en längre tid.

  • Äldre 28 Aug 13:15
    #8
    MammaHanna 070911 skrev 2012-08-28 11:36:34 följande:
    Jag har absolut ingen aning om hur det är att ha tvillingar, har nämligen inte testat på det tidigare, men det kan faktiskt hända att de är vakna nästintill hela nätterna igenom. Vad gäller de andra tre barnen så sover de på nätterna och är vakna på dagarna.
    Jag har EN bebis och han är vaken på nätterna. Två småbarn till - som är vakna på dagarna...Spelar ju ingen roll om det är tvillingar.

    De 15h på förskolan är till för barnen - ej för mamman.
  • Äldre 28 Aug 13:16
    #9
    Vendelsö skrev 2012-08-28 13:04:54 följande:
    En månads omställningstid verkar vara vanligt. Samma i min kommun. Under den tiden hinner man kanske känna efter vad som skulle behövas. Prata med utbildningsförvaltningen eller motsvarande i kommunen - de borde känna till hur du kan göra.

    Man har ju också som tvillingföräldrar förmånen att ha fler föräldrapenningdagar och rätt att vara hemma båda föräldrarna samtidigt för var sitt barn under en längre tid.
    Här finns ingen omställningstid
  • Äldre 28 Aug 13:21
    #10

    Det måste finnas synnerliga själ till att få utökat, har själv fått det pga av vissa omständigheter, men inte för att man inte hinner med sina barn, det är inge själ som godkännes där jag bor. 

Svar på tråden Dispens på dagis?