• ciasim

    man tjänar inte på att vara snäll och trevlig

    jag har tyvärr kommit på att man inte tjänar på att vara snäll, ödmjuk och trevlig. 

    Har varit det hela mitt liv och det enda som fötts av det är förnedring och förminskning.

    Någon som kan påtala motsatsen?

    Håller på att tappa hoppet och greppet.

    Eftersom jag har varit medgörlig, snäll, omtänksam etc så länge, är det lite svårt att hantera det faktum att jag har levt mitt liv helt fel i så många år.

    Avundsjukan gentemot dem som tar för sig av livet genom att trampa på andra, bränner i mig.

     

  • Svar på tråden man tjänar inte på att vara snäll och trevlig
  • miababia

    kan bara hålla med, de som skriker/tjatar mest får mest och de snälla som väntar på sin tur blir utan eller får vänta länge......    Undrar hur det kan vara så

    Vad får man för att man är snäll och hjälpsam möjligtvis ett litet tack 

  • Pallas

    Jag tror det handlar om vågspelet servil vs godhjärtad. Man kan vara omtänksam och hjälpsam utan att göra våld på sig själv, så att säga. Det gäller att hitta sin gräns och försöka hålla sig till den, istället för att hamna i träsket att säga ja till allt i all välmening.

  • Thedrjohn

    Har man en personlighet som är snäll och omtänksam är det ännu viktigare att ha förmågan att bedöma människor, och sålla ut dem som inte förtjänar ens snällhet. Omgiven av rätt sorts personer tror jag att man får mer framgång som "snäll" än som omedgörlig och egoistisk.
    Viktigt också att skilja på i vilka situationer en viss inställning passar sig. 

  • Dominant
    ciasim skrev 2012-08-29 11:36:03 följande:
    jag har tyvärr kommit på att man inte tjänar på att vara snäll, ödmjuk och trevlig. 

     
    Handlar allt om att tjäna så mycket som möjligt för dig?
  • Pallas
    Dominant skrev 2012-08-29 11:52:28 följande:
    Handlar allt om att tjäna så mycket som möjligt för dig?
    Tror du har en poäng där. Jag brukar inte hjälpa/ställa upp om jag inte kan göra det utan någon form av uppskattning. Det brukar vara ett bra mått på var min egen gräns går. Jag förväntar mig alltså inga tack eller ens uppskattning när jag väl ställer upp.
  • Mariohn

    I det långa loppet tjänar man alltid på att vara snäll och hjälpsam. Det kanske inte visar sig direkt och kanske inte särskilt tydligt. Men jag lovar dig att folk som är otrevliga och kör över sin omgivning har det besvärligare än vad du vet om. 


  • lövet2

    Man kan vara snäll och trevlig utan att vara mesig och mjäkig. Knepet är att vänligt men bestämt neka till att bli trampad på.
    Att vara snäll och trevlig ger vänner.
    Att vara mesig och mjäkig ger inga riktiga vänner utan snarare uppdragsgivare.
    Att vara elak och otrevlig ger inga vänner men gott om fiender.

  • Eppelpaj

    [quote=66423633][quote-nick]Pallas skrev 2012-08-29 11:57:12 följande:Tror du har en poäng där. Jag brukar inte hjälpa/ställa upp om jag inte kan göra det utan någon form av uppskattning. Det brukar vara ett bra mått på var min egen gräns går. Jag förväntar mig alltså inga tack eller ens uppskattning när jag väl ställer upp.[/quote] Så t.ex. hjälpa till med flyttstädning gör du om det känns kul eller inte alls? För det är annars en typisk grej man gör för att vara snäll/ställa upp/hoppas få igen.

Svar på tråden man tjänar inte på att vara snäll och trevlig