• Äldre 5 Sep 13:44
    25416 visningar
    31 svar
    31
    25416

    Studie och yrkesvägledare

    Hej!

    Har under några månader funderat på att söka studie och yrkesvägledare programmet till nästa höst. 
    Jag har lite frågor och funderingar som jag undrar om någon kan hjälpa mig med:

    -Ni som har pluggat programmet har ni tips på utbildning? Speciellt ni som pluggat på distans, kände ni att ni kunde tillgodogöra er programmet på ett bra sätt utan att ha en fast studieort?

    -Vad anser ni att man ska ha för slags "personlighet" för att jobba med detta? Livserfarenheter som kan göra det lättare att sätta sig in i andras värld? hård och logisk eller empatisk och pedagogisk?

    - Tips på kurser som kan vara bra på att plugga innan?

    -Tycker ni att det är ett givande jobb?

    - är det ett yrke där varje dag ser lika dam ut eller möts man av nya saker?

    Jag skulle även kunna tänka mig att jobba och använde de kunskaper man får genom typ bemanningsföretag eller ams, går det att jämföra dessa två yrken?

    jag vill verkligen inte söka och plugga bara för pluggandets skull utan vill vara säker på att detta yrket kommer passa mig resten av mitt yrkesliv, finns det någon form av utveckling av arbetet?          

    Hjälp!?            
          

  • Svar på tråden Studie och yrkesvägledare
  • Äldre 30 Jan 11:58
    #1

    Hej,

    lite gammal tråd men jag undrar samma saker som TS så vill puffa för tråden :)

    Någon som började läsa detta nu i höstas eller har gått det tidigare/jobbar som syv idag? Undrar även hur utvecklingsmöjligheterna ser ut både vad gäller arbetsuppgifter men också löneutvecklingen?

    Vilken ingångslön kan man förvänta sig om man har några års arbetlivserfarenhet fast inom andra områden efter examen?

    Till TS (det var ett tag sedan du skrev här) men jag tror att det är viktigt att ha ett pedagogiskt och empatiskt sätt, att vara lyhörd och kunna ta olika sorters människor i olika stadier i livet. Vissa personer kanske är jättemotiverade, glada och lätta att ha att göra med, medan andra behöver ens hjälp på grund av tråkigare omständigheter. Så ett intresse för beteendevetenskapliga ämnen och hur människor fungerar tror jag är bra. Samtidigt är det nog viktigt att vara insatt i hur omvärlden ser ut, både lokalt, natonellt och mer globalt och hålla sig uppdaterad med samhällsutveckling- och förändringar.

    Just my two cents :)
     

  • Äldre 4 Feb 14:19
    #2

    Hej Emeliesan!

    Haha, detta var den första tråden jag lade upp här på FL! Synd att ingen har svarat.

    Funderar du på att börja plugga nu till hösten?
    Vart ska du plugga och vart bor du?

    Jag hade tänkt söka till Malmö Högskola men genom Campus Varberg.  

    Nu har jag gått och funderat på att bli studie -och yrkesvägledare ett bra tag så har jag kommit fram till exakt samma saker som du. Att  vara pedagogisk, kunna se olika individer utifrån varifrån de kommer och att sätta sig in i samhället och världen, för att kunna vägleda så bra som möjligt!

    Ha det gott!  och hoppas att någon svarar! 

  • Äldre 4 Feb 22:21
    #3

    Hej igen,

    vad kul att du svarade, det var det första inlägget jag någonsin gjort på FL Glad Men ja, jag hoppas på fler svar så småningom.

    Jag bor i Malmö så jag kommer plugga vid Malmö Högskola i så fall, men det blir nog inte nu till hösten. Väntar mitt första barn snart (BF 21:a feb Glad) och studierna är ju på heltid i skolan så jag tror tyvärr det blir svårt. Hade velat plugga på distans, och har sett att programmet ska finnas vid Umeå och Stockholm men då är det ändå flera veckolånga obligatoriska sammankomster varje termin. Tror jag får fundera under detta år och eventuellt söka in till Mah nästa höst. 

    Jag skulle dock också vilja veta mer om hur arbetsdagarna ser ut, tror du att det är mycket "samma" hela tiden? Visst träffar man olika människor med olika förväntningar hela tiden vilket i sig borde ge en viss variation, men ändå...Vad har du fått för uppfattning om det? Jag borde kanske själv gå och prata med en SYV, har du gjort det?

    Har du förresten någon koll på hur lönen kan se ut? Har kollat SACO, allastudier.se och mittyrke.se och där står rätt olika siffror :/ 

    Hör gärna av dig igen om du får höra/kommer på något mer, allt som har med yrket och utbildningen att göra är av intresse! Och uppdatera fram för allt om du bestämmer dig för att börja läsa.

    Lycka till, så får vi hoppas på fler svar snart!

     

  • Äldre 5 Feb 08:57
    #4

    Hej!

    Kanske borde förklara för dig att Sebbe bara är ett smeknamn, sättet jag skriver på avslöjar nog rätt rejält att jag är tjej =)

    Det enda jag har hittat är lite mer info om själva yrket genom ams:

    Kopiera/Klistra in:  www.arbetsformedlingen.se/4.1d0780de11e44162f348000584.html%2FYrkeskompassen%2Fyrkesbedomning.aspx&sv.url=12.1d0780de11e44162f348000589

    Åh, grattis till bebis! 

    Jag tänker söka (och skulle bli extremt ledsen om jag inte kom in) nu till hösten, jag bor i Göteborg, därför tar jag genom Varberg eftersom det blir närmast. Tänker även söka Stockholm men kommer ha det som andrahandsval just pga av de där veckolånga mötena som infaller var 5: e vecka. 

    Jag skulle tipsa dig om att söka in redan nu, om detta är något du verkligen vill, sedan förstår jag ju att du inte kan börja eftersom du har bebis på g men då vet du iallafall att du kom in, och kan vara lite mer självsäker på dina betyg och meriter under året du väntar. Det är ju bara till att klicka i nej tack när antagningen är klar. Kommer du inte in, ja då vet du att du kanske borde se om du kan höja dit snitt eller något under det året du väntar. 

    Jag gjorde som du nämligen, jag kom på att jag kanske ville dethär precis innan ansökningarna skulle vara inne förra året men ville inte söka bara för sökandets skull, utan ville vara säker på att det är dethär jag vill så jag väntar ett år. Nu i efterhand ångrar jag att jag inte sökte just bara för att veta "jag kom in förra året, antagningen har inte höjts, då borde jag komma in iår med" eller "jag kom inte in, vad kan jag göra under året för att höja mitt snitt? "

    Men jag är iockförsig i en situation, där jag "MÅSTE" komma in. (mitt jobb och tyranniske chef tar knäcken på mig)

    När det gäller arbetsdagarna och variation med dem så tror jag att det blir vad man gör det till. Man kan välja att se det som samma samma,  unge-gymnasium-klart-unge-gymnasium-klart....tex eller så kan man göra till något nytt med varje elev man ska vägleda vidare.

    Sedan är det säkert lite papper eller "administrativt" eller vad jag ska kalla det som man inte kommer undan men det är nog rätt skönt att ha det med eftersom det antagligen är att anpassa sig efter varje elev som tar på krafterna. 

    Jag har inte funderat så mycket på lönen men tycker det låter logiskt att man tjänar typ som en lärare, de ligger väll runt 25 000 nu men nu pågår det ju så mycket runt det då lärarna vill upp till runt 30-35 000. Sedan påverkas det ju så mycket beroende på vart man jobbar, privat eller kommunalt m.m. 

    Känner att jag får lugna mig nu...långt inlägg!

    Vad glad jag blir över att ha någon att bolla med!
     

  • Äldre 27 Aug 11:30
    #5

    Hej "Sebbe" :) Det var längesen, har inte blivit av att jag hängt så mycket här inne sen sist vi skrev. Förlossning och sen första tiden med liten bebis hemma har inte riktigt gett utrymme till det ;) 

    Det blev aldrig av att jag sökte till denna omgång, och är fortfarande inte säker på om det är detta jag ska satsa på nästa år heller :p Lite jobbigt att komma på vad man vill bli när man "blir stor". Kom du in på utbildningen förresten?

    Precis som du säger så är  det just blandningen av att ha mycket kontakt med människor och hjälpa dem men samtidigt få lite andrum i form av administrativa uppgifter som tilltalar mig med denna utbildning. Jag har inget emot att jobba administrativt, speciellt inte om man får varva det m annat. Och jag tror att man får variation beroende på vem man ska vägleda och i vilka frågor. Tycker verkligen det låter intressant fortfarande, så om du har lust får du jättegärna uppdatera när du gått utbildningen ett tag och berätta lite om den :) Jag hade blivit superglad, det behöver inte vara så mycket :) Tack på förhand!! 

  • Äldre 29 Aug 08:02
    #6

    Hej! Jag kom faktiskt in på programmet nu till hösten, jag börjar imorgon! Känner mig sjukt nervös!! Men absolut, jag ska försöka uppdatera! Hoppas allt gick bra för dig och att du och bebis mår bra!!

  • SYVstu­dent
    Äldre 29 Aug 11:35
    #7

    Hej! Ramlade in på denna tråden av en slump. Jag studerar just nu till SYV på Campus Varberg. Börjar andra året nu på måndag. Så jag svarar gärna på frågor om utbildningen om ni har några :) 

  • Äldre 29 Aug 20:27
    #8

    Till Sebbe:

    Hej Sebbe, grattis :) Vad kul att höra att du kom in. Det kommer säkert bli intressant imorgon och gå hur bra som helst! Allt gick bra för oss och nu är vi hemma och myser Hjärta

    Tack snälla, uppdatera vid tillfälle :) Vi hörs!

    Till SYVstudent:

    Hej och tack så mycket för ditt engagemang!

    Jag har massa frågor till dig, hoppas det är ok :p Jag postar dem här så kan du ju svara vid tillfälle (behöver såklart inte svara på alla på samma gång...)

    Vad tycker du om utbildningen hittills, vad läser ni för något?
    Hur ser era dagar ut, hur långa är dem och hur många dagar i veckan är man i skolan ungefär?
    Är det mycket att plugga hemma, mycket grupparbeten?
    Tycker du att det är en svår/lätt utbildning och vad är det som är svårt i så fall? Vad är roligast?
    Har man mycket praktik?

    Vad har ni fått höra under utbildningen/vad har du fått för intryck av hur arbetsmarknaden ser ut efter utbildningen, lätt/svårt att få jobb?
    Var kan man mer få jobb förutom skolans värld, vuxenutbildningen, arbetsförmedlingen och liknande? Kan man till exempel jobba med rekrytering eller liknande områden också?

    Hur tror du att arbetsdagarna ser ut generellt för en SYVare? (speciellt om man jobbar inom de vanligare områdena typ skola och liknande, kanske svårt att svara på om det gäller andra arbetsplatser).

    Och slutligen får du jättegärna berätta vad du vet om ingångslöner och löneutveckling :) 

    Det blev en del... uppskattar din hjälp :) Tack på förhand!

     

  • SYVstu­dent
    Äldre 3 Sep 20:33
    #9

    Hej igen. Ja det var ett gäng frågor ;) Jag ska svara så gott jag kan. Kan bli ett långt inlägg. 

    Jag tycker att utbildningen är bra, jag har ju ingen direkt stor dröm att bli vägledare, så det är ju inte min drömutbildning om man säger så. Men jag trivs bra och det jag tycker mycket om med den är att man börjar fundera mycket kring vem man själv är. Mycket av det man läser är användbart i många olika områden.  

    Hittills har vi läst ämnen som kommunikation, sociologi, psykologi, samtalsmetodik, grunder i vägledning, identitet, etnicitet, kön och genus m.m. 
    De kurser vi har läst heter: Introduktion och kommunikation, Individ och samhälle, Den föränderliga människan och Vägledningens grunder.  Kursnamnen ger en hint om vad de handlar om. 

    Våra dagar är väldigt olika. Tror det skiljer sig en del från om man går i Varberg eller Malmö också. I början av varje kursstart träffas både Varbergs och Malmöelever på Malmö högskola. Då är det två-tre heldagar med föreläsningar. 

    Vi i Varberg har mycket grupparbeten så vi träffas på hemmaplan istället för i skolan. Det skiljer sig mycket åt från kurs till kurs hur ofta vi är i skolan. Men det är oftast sällan. Max tre dagar per vecka i perioder. Vissa föreläsningar ges på plats på skolan, vissa spelas in under föreläsningar i Malmö och läggs sedan ut på våran lärplattform på nätet så vi kan se dem hemma. Andra dagar vi är i skolan är dagar då vi har samtalsmetodik. Samtalsmetodik är då vi tränar på att hålla i vägledningssamtal med varandra i klassen och med lärare. De dagarna är oftast heldagar som börjar vid 9.15 och håller på till 17.00. De brukar ligga en gång per kurs ungefär. Vi har även haft mycket hemtentor istället för salstentor. 

    Än så länge tycker jag det är en ganska lätt utbildning. Har klarat av alla tentor och arbeten utan större problem. Det som jag tycker är svårast är den praktiska biten, att bli bra på att hålla i samtal. Det är svårt i början, och tycker fortfarande det är lite kämpigt. Men det är ju vad utbildningen går ut på att lära sig det och bli bättre hela tiden. Vi filmar samtal som vi blir examinerade på och som vi visar upp för våran klass. 

    Det roligaste är som sagt att man lär sig mycket om sig själv och att man genom de praktiska övningarna hela tiden blir bättre på att hålla i samtal. Jag tycker även om att det är mycket grupparbeten, då man får diskutera och reflektera mycket. 

    Vi har haft tre veckors praktik det första året. Nu i andra året ska vi ha 6 veckors praktik, uppdelat i två perioder. och det sista året har vi åtta veckors praktik, uppdelat i två fyraveckors perioder.  Så det är ganska mycket praktik. Men det är roligt att se verkligheten också då jag tycker att den skiljer sig mycket från det vi läser i teorin. Det är mycket administrativt arbete som man inte riktigt får veta så mycket om i skolan. Praktiken görs både i skolans värld och i verksamheter utanför skolan.

    Det jag fått höra är att efterfrågan på studie- och yrkesvägledare är inte enormt stor just här eller runt där utbildningen finns. Men jag har inte fått uppfattningen att det skulle vara så svårt att få jobb efter examen. Just för att det finns så många olika arbetsplatser där en SYV utbildning är relevant. Skolan, alltså grundskola, gymnasieskola, högskola, vuxenutbildningar, vägledningscentrum, olika coachingföretag, rekrytering, arbetsförmedling, försäkringskassan osv. Så det finns många olika arbetsområden utanför skolvärlden, men fokus på utbildningen ligger mest på skolan. 

    Arbetsdagar för en vägledare i skolan ser olika ut. Men tiderna är 8-16/17. Vanliga arbetstider alltså, om man arbetar heltid. Som vägledare styr man sitt arbete mycket på egen hand, man lägger upp dagen och planerar hur den ska se ut mycket självständigt. Jobbar man på en stor skola har man ofta ett par SYV kollegor, men arbetar man på en liten skola så är man ofta ensam vägledare där. Beroende på vilken tid på året det är har man olika mycket och olika uppgifter att göra. Samtal med elever och information ute i klasserna varvas med administrativt arbete. Det är vanligt att som vägledare i skolan ha två arbetsplatser, 50% på gymnasieskolan och 50% på en grundskola. Eller flera olika grundskolor osv. 

    Ingångslön och löneutveckling har jag inte så stor koll på men enligt lönestatistiken på allastudier.se/jobb-o-l%C3%B6n/205-studie-och-yrkesv%C3%A4gledare-syv/ så ligger medellönen för en SYV på 34500/månad. Det skiljer sig mycket åt beroende på om man arbetar kommunalt eller privat, och i vilken kommun man arbetar. 

    Jag hoppas att du fått svar på det mesta och att du vet lite mer om utbildningen och yrket :)  

  • Äldre 23 Sep 07:11
    #10

    Hejhej! Tänkte bara uppdatera lite Nu har jag gått i skolan i ca en månad och tycker fortfarande att det känns helt rätt och att utbildningen verkar riktigt bra. Klassen verkar kanon och det är en fantastisk blandning av människor med olika erfarenheter i klassen, lärarna är duktiga, inspirerande och engagerade. Kursplanen samt det stödet vi får i vårt pluggande är jättebra. Om du fortfarande är sugen på syo utbildningen tycker jag du ska söka, tror inte du hittar bättre än såhär.

Svar på tråden Studie och yrkesvägledare