• Äldre 6 Sep 16:20
    4208 visningar
    16 svar
    16
    4208

    Söva skrikigt barn

    Hur gör ni som inte vill använda skrikmetoder men samtidigt inte bära runt och vagga varje gång era barn ska sova?

    Min son på 3 mån accepterar inte att somna liggandes i vagnen eller sängen på dagtid utan vill att man bär honom och vaggar lite. Sitter man ner och vaggar honom så är det gallskrik tills han somnar av utmattning. Nu börjar min rygg säga ifrån och jag kan inte gå runt med honom så mycket som han vill. Använder bärsele men får ont av den med efter ett tag.

    Tips som kan lätta upp i mörkret, tack :)

  • Svar på tråden Söva skrikigt barn
  • Sunniv­aW
    Äldre 6 Sep 16:22
    #1

    Undrar oxå detta.. :)

  • Äldre 6 Sep 16:23
    #2

    Skaffa en sjal eller ergonomisk bärsele så känns inte en 3-månaders .

  • Äldre 6 Sep 16:25
    #3

    Liggamma till sömns?

  • Äldre 6 Sep 16:26
    #4

    Jag har en ergonomisk bärsele som är ganska skön att bära i, men efter en si så där tre månaders bärning så har jag ont ändå :/

  • Äldre 6 Sep 16:32
    #5

    Det går inte att få honom att äta när han är trött, har världens sämsta trött-humör ;)

  • Äldre 6 Sep 16:36
    #6
    Jegra skrev 2012-09-06 16:26:01 följande:
    Jag har en ergonomisk bärsele som är ganska skön att bära i, men efter en si så där tre månaders bärning så har jag ont ändå :/
    Men vad har du för någon då? Vi har inte använt vagn alls så har burit jämnt. Har inga problem att bära mina nu heller....och de är 3 respektive 4,5 år i sele/sjal. Har man rätt grejer så ska det inte kännas att bära ett spädbarn under en hel dag.
  • Äldre 6 Sep 17:04
    #7

    Har du någon spelmobil eller nåt gosedjur som spelar en melodi?
    Har hört att många använder sig av sånt som barnet vänjer sig och känner igen, och kan somna tryggt.

    Snuttefilt?

  • Äldre 8 Sep 06:51
    #8

    Du kan prova att använd en insomningsapp (googla på detta) eller en skiva med klinkande vaggvisor som  bakgrundsmusik när barnet ska somna. Det skapar ett lugn för barnet!  Låt barnet somna och sova på en lugn och mörk plats, kanske ett sovrum med fördragna gardiner. Lägg barnet i sängen och "buffa" till sömns om du inte orkar bära. Det har funkat hos oss!


    Följ min blogg Trasanapan.se
  • Äldre 8 Sep 15:06
    #9

    Försök söv honom innan han blir (för) trött? Leta små tecken på sömnighet och liggamma direkt. Alt amma stående med honom i famnen när du vaggar så kan du sätta dig ner om han kommer igång med att äta.
    Du kan ju prova sjal/sele och sitt på pilatesboll och hoppa. Skonar din krop!

  • Marren­38
    Äldre 8 Sep 19:50
    #10

    Köp en pilatesboll, sätt barnet i bärselen, sätt på TV så du har sällskap, sätt dig på bollen och guppa. Han kommer att somna som en liten gris. Om du har exempelvis en Ergo bärsele kan du sedan lägga ned bebis när bebis sover djupt.

  • Marren­38
    Äldre 8 Sep 19:53
    #11

    Vi använder inte heller vagn, sonen väger tio kilo o jag bär många timmar varje dag. Har en trikåsjal och en Ergo samt några Babybjörn men dessa rekommenderas ej för långa stunder.

  • Äldre 8 Sep 19:55
    #12
    vattumannen81 skrev 2012-09-06 16:25:15 följande:
    Liggamma till sömns?
    Hjärta
  • Äldre 8 Sep 19:56
    #13
    Jegra skrev 2012-09-06 16:32:33 följande:
    Det går inte att få honom att äta när han är trött, har världens sämsta trött-humör ;)
    Får börja amma honom innan han är för trött!
  • Äldre 8 Sep 19:56
    #14

    Nja, jag vet inte riktigt. Har aldrig sövt ett så litet barn. Jag bara inriktar mig på att hålla dem nöjda, så får de somna när de vill ...

  • Äldre 8 Sep 20:22
    #15
    lövet2 skrev 2012-09-08 19:56:47 följande:
    Nja, jag vet inte riktigt. Har aldrig sövt ett så litet barn. Jag bara inriktar mig på att hålla dem nöjda, så får de somna när de vill ...
    Underbart klokt skrivet!!!Hjärta
  • Slagat­hor
    Äldre 8 Sep 20:26
    #16
    Gsson skrev 2012-09-08 15:06:59 följande:
    Försök söv honom innan han blir (för) trött? 
    Håller med där.

    Min dotter var otröstlig. Vi fick veta att hon hade kolik. Efter 40 droppar minifom per måltid blev det bättre vid måltiderna MEN hon blev ändå ofta övertrött trots bot på magont. Det löste vi genom att leta tecken på trötthet och söva henne då.
    Förr lagade man det som var trasigt. Nu byter vi utan en tanke på konsekvenserna ut det.
Svar på tråden Söva skrikigt barn