• Queeni­e70
    Äldre 15 Sep 20:31
    15792 visningar
    213 svar
    213
    15792

    Det är ok att mitt barn svär!

    Jag svär som en borstbindare. Min 4 åring har också börjat svära ( såklart)
    Jag har inget emot svordomar. Så länge man har ett rikt språk förövrigt så anser jag att svordomar är kryddor och förstärkningsord i språket som absolut inte behöver innebära att man har ett fattigt språkbruk eller dåligt ordförråd. Jag tillåter således mitt barn att svära. Det handlar om att utbrista "va fan" om nåt inte fungerar som det ska som exempel. Jag har dock talat om för
    Mitt barn att många tycker det är fult att säga så och att han kanske inte får säga så på dagis. Däremot så har jag uttalat att det är ok hemma. Det som däremot inte är tillåtet är att svära ÅT någon eller att vara elak vare sig elakheten innehåller svordomar eller ej. Någon som har nån kommentar om mitt förhållningssätt?


  • Svar på tråden Det är ok att mitt barn svär!
  • Äldre 15 Sep 20:33
    #1

    Mina barn får också säga "va fan", "no shit", "satan" etc

    Däremot accepterar jag inte könsord. Låter extra fult ur ett barns mun

  • Äldre 15 Sep 20:38
    #2

    Jag gör samma med min 7åring. Jag svär som fan själv, varför ska inte min dotter få svära lite då? Självklart inte åt någon annan person. Men hon får använda uttryck som shit, jävla skit, jävlar, vad fan etc. Jag kan säga "Jävla skithund" till vår schäfervalp och då har min dotter börjat säga samma sak DrömmerNågot som aldrig är okej är könsord!

  • Queeni­e70
    Äldre 15 Sep 20:38
    #3
    Severus skrev 2012-09-15 20:33:50 följande:
    Mina barn får också säga "va fan", "no shit", "satan" etc

    Däremot accepterar jag inte könsord. Låter extra fult ur ett barns mun



    Könsord har mitt barn ännu ej kommit i kontakt med. Men det kommer

    Inte att vara ok härhemma heller.
  • Äldre 15 Sep 20:40
    #4
    Queenie70 skrev 2012-09-15 20:31:56 följande:
    Jag svär som en borstbindare. Min 4 åring har också börjat svära ( såklart) Jag har inget emot svordomar. Så länge man har ett rikt språk förövrigt så anser jag att svordomar är kryddor och förstärkningsord i språket som absolut inte behöver innebära att man har ett fattigt språkbruk eller dåligt ordförråd. Jag tillåter således mitt barn att svära. Det handlar om att utbrista "va fan" om nåt inte fungerar som det ska som exempel. Jag har dock talat om för Mitt barn att många tycker det är fult att säga så och att han kanske inte får säga så på dagis. Däremot så har jag uttalat att det är ok hemma. Det som däremot inte är tillåtet är att svära ÅT någon eller att vara elak vare sig elakheten innehåller svordomar eller ej. Någon som har nån kommentar om mitt förhållningssätt?
    Så länge inte ditt barn lär mitt barn att svära så gör väl du som du vill.
    Jag tycker dock inte det är OK att svära.
  • Äldre 15 Sep 20:41
    #5
    Takhiza skrev 2012-09-15 20:40:00 följande:
    Så länge inte ditt barn lär mitt barn att svära så gör väl du som du vill.
    Jag tycker dock inte det är OK att svära.
    Ditt barn kommer att lära sig ändå Drömmer
  • Queeni­e70
    Äldre 15 Sep 20:43
    #6
    Takhiza skrev 2012-09-15 20:40:00 följande:
    Så länge inte ditt barn lär mitt barn att svära så gör väl du som du vill.

    Jag tycker dock inte det är OK att svära.



    Tja barn tar ju efter varandra så det är ju inget jag kan garantera. Då är det ju snarare upp till dig att ge ditt barn egna starka värderingar så ditt barn ej är så lätt att influera.
  • Äldre 15 Sep 20:44
    #7
    Mithra skrev 2012-09-15 20:41:43 följande:
    Ditt barn kommer att lära sig ändå Drömmer
    Ja självklart! Den äldsta (5år) kan redan. Han hör ju andra i sin närhet. "Fy fan" är nog faktiskt de enda han kan. Han använder de ibland, när han säger till andra i hans närhet att "man får inte säga Fy fan" när de använt det. :)

    Självklart förstår jag att de är oundvikligt att svära. Men ju äldre han är dessto bättre och säger han de inför mig kommer jag tala om att vi inte säger så här hemma och att de inte låter speciellt trevligt.
  • Äldre 15 Sep 20:44
    #8
    Queenie70 skrev 2012-09-15 20:43:38 följande:


    Tja barn tar ju efter varandra så det är ju inget jag kan garantera. Då är det ju snarare upp till dig att ge ditt barn egna starka värderingar så ditt barn ej är så lätt att influera.
    Absolut! Så är det ju :) Jag kan inte uppfostra andras barn, bara mina egna :)
  • Äldre 15 Sep 20:45
    #9

    Mitt barn kommer helt klart få svära, men inte i tid och otid. Någorlunda befogat måste det ju vara. Och så inga könsord, möjligtvis på faderns modersmål då, då nästan alla svordomar på hans modersmål är av könsordstyp. Är ju värre där han kommer ifrån att dra sig med svordomar så som "djävlar" och dylikt. Finns ju en kulturell skillnad där.

    Tycker för övrigt att svordomar förgyller språket, och en kan ha nog så gott ordförråd även om en använder sig av svordomar för att understryka det en säger... Det finns ju de som tycker annorlunda menar jag, vilket jag anser vara lite tramsigt.


  • Äldre 15 Sep 20:50
    #10

    Samma här. Förstår inte alls vad som är problemet med lite svärord.

    Grannbarnen hamnade i konflikt med varandra pga ett missförstånd. Två nioåriga tjejer gentemot två 8- resp 6-åriga killar. 6-åringen och en av tjejerna är styvsyskon. I stridens hetta sade de några mindre väl valda ord till varandra, och 6-åringen kallade sin styvsyster för "jävla dumhuve" eller något liknande. Hon sprang genast hem och skvallrade. Hennes mamma (pojkens styvmor) kom ut, och utan att bry sig det minsta om upprinnelsen till bråket, började hon klanka ner på pojken för att han hade sagt fula saker till styvsyrran. Han var skitsur, och sa inte ett ord. Styvsyskonen fick gå in (det var dessutom matdags för dem). dagen efter fick den andra nioåringen ett surt framtvingat förlåt av lillkillen, och man kan gissa att det varit en massa bråk i familjen kring det hela. De andra två barnen stannade ute och löste snabbt upp konflikten, förlät varandra problemfritt och var sedan de godaste vänner igen.

    Ytterst märkligt agerat av mamman tyckte jag, att enbart fokusera på de "fula orden", och därmed bara förvärra situationen, i stället för att lyssna på vad som hänt och därmed snabbt få konflikten ur världen. För jag tror knappast att föräldrarna i familjen aldrig undslipper sig det minsta lilla svärord, varken till vardags eller i konfliktsituationer. Inte för att jag förordar att barn ska säga taskiga saker till varandra, men nolltolerans tror jag inte det minsta på.

Svar på tråden Det är ok att mitt barn svär!