• Äldre 18 Sep 08:46
    19473 visningar
    142 svar
    142
    19473

    Fifty Shades Of Grey - Reflektioner?

    Fifty Shades Of Grey har nog de flesta snart hört talats om.
    Älskar man den eller hatar man den? Och varför?

    Är själv i skrivande stund mitt i trilogin och är inte alls imponerad. Tvärtom.
    Däremot är jag väldigt nyfiken på hur andra upplevt boken (böckerna).

    Och för er som missat det;
     http://en.wikipedia.org/wiki/Fifty_Shades_of_Grey


    'Come to the edge', He said. They said, 'We are afraid'. 'Come to the edge' He said. They came, He pushed them...and they flew.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Fifty Shades Of Grey - Reflektioner?
  • Äldre 19 Sep 07:28
    #31
    Iryelle skrev 2012-09-18 23:35:33 följande:


    Tråkigt. Jag har inget emot harlequinböcker, jag läste mängder när jag var yngre. Men då vill man ju läsa om den där naturligt sexiga och självsäkra mannen och inte om någon med psykiska problem! Sen avskyr jag när de blandar in oskulder om det inte är en historical romance-bok. Och för mycket sex för snabbt blir tråkigt.
    Men om han har psykiska problem, är det något han ska bli "frisk" från eller är det en del av honom? För om hon ska "ändra" på honom så blir det ju ännu värre.
    Precis, det blir mycket lättare att köpa konceptet när de psykiska problemen beror på att vederbörande är en vampyr. Denna boken är mer för sådana som tycker det räcker med att vara en framgångrik CEO för att vara ursäktad.
  • Äldre 19 Sep 08:47
    #32
    oOOo oOOo skrev 2012-09-19 07:28:47 följande:
    Precis, det blir mycket lättare att köpa konceptet när de psykiska problemen beror på att vederbörande är en vampyr. Denna boken är mer för sådana som tycker det räcker med att vara en framgångrik CEO för att vara ursäktad.

    Haha, det fick mig att tänka på när Buffy och Spike (apropå vampyrer) hade sex första gången, det var lite mindre "vanilj". :)
  • Äldre 19 Sep 09:06
    #33
    Iryelle skrev 2012-09-18 23:35:33 följande:


    Tråkigt. Jag har inget emot harlequinböcker, jag läste mängder när jag var yngre. Men då vill man ju läsa om den där naturligt sexiga och självsäkra mannen och inte om någon med psykiska problem! Sen avskyr jag när de blandar in oskulder om det inte är en historical romance-bok. Och för mycket sex för snabbt blir tråkigt.
    Men om han har psykiska problem, är det något han ska bli "frisk" från eller är det en del av honom? För om hon ska "ändra" på honom så blir det ju ännu värre.
    Ännu mer spoilervarning!

    Hans psykiska problem beror på trauman från barndomen.
    Han är liksom inte diagnostiserad med något, utan har helt enkelt fått stryk, agerat askkopp och lämnats för sitt öde som litet barn. Detta trauma är i boken grunden för hans läggning och hans dominans blir således en effekt av något "skadat".
    Visst - vi bär säkert alla med oss saker som gör oss till vad vi är och våra böjelser. Men här handlar det om en dominant man som knappt kan agera på annat sätt (så framstår det men när man läser boken så slår han ju 99% av männen i världen på romantiska upplevelser och komplimanger. Visst han säger inte "jag älskar dig" men bruden är ju helt clueless som inte förstår).

    Hela BDSM-erotiken, som boken typ defineras av utifrån, blir alltså snarare en påminnelse om hans trauman, än något vackert, sexigt och upplyftande. 
    'Come to the edge', He said. They said, 'We are afraid'. 'Come to the edge' He said. They came, He pushed them...and they flew.
  • Äldre 19 Sep 11:40
    #34

    Jag köpte boken i England eftersom där dominerade den alla bokhandlare så totalt att det var den enda boken man kunde köpa Glad (Lite överdrivet).

    Nu har lagt den i från mig när jag kommit halvvägs. Blev bara irriterad, men kunde inte riktigt sätta fingret på vad. Läste här någon som beskrivit den som en Harlekinbok kryddat med sex och det stämmer på pricken tycker jag. Har hört att det ska utvecklas till en kamp mellan de två, men har dit verkar jag inte ha kommit ännu.

    Någon som tips på annat läsvärt?

  • Äldre 19 Sep 11:42
    #35

    ... har tips, menade jag så klart...

  • Äldre 19 Sep 11:50
    #36
    Nice Girl Wrong Place skrev 2012-09-19 09:06:14 följande:
    Ännu mer spoilervarning!

    Hela BDSM-erotiken, som boken typ defineras av utifrån, blir alltså snarare en påminnelse om hans trauman, än något vackert, sexigt och upplyftande. 
    Exakt det som jag försökte beskriva.
    Naughty by nature
  • Äldre 19 Sep 12:29
    #37
    sigge00 skrev 2012-09-19 11:42:09 följande:
    ... har tips, menade jag så klart...
    En bok som jag stundvis ville ge upp på (för den är rent litterärt ljusår från fifty shades) när den kändes lite för mycket (upplevde den ibland som ett överbelamrat vardagsrum, så fullt av saker, historier och detaljer att man inte kan sortera allt), är "Den stygga flickans rackartyg" (Mario Vargas Llosa).

    Jäkligt glad att jag inte gav upp, den är inte ens speciellt lång. 
    En fördel om man inte avskyr historia och politik.
    Även denna bok har inslag av BDSM, av det lite grövre slaget, men inget detaljerat och inget som egentligen är relevant till vad boken försöker vara.
    Även här finns en människa med trauma med i bilden (människan som dras till de mörkare skrymslena i livet) men det funkar.
    Det funkar på sätt som fifty aldrig kommer funka

    Jag rekommenderar den iaf varmt. 
    'Come to the edge', He said. They said, 'We are afraid'. 'Come to the edge' He said. They came, He pushed them...and they flew.
  • Äldre 19 Sep 12:30
    #38
    Agridulce skrev 2012-09-19 11:50:04 följande:
    Exakt det som jag försökte beskriva.
    Skål

    Sugen på 2:an? (Boken)
    'Come to the edge', He said. They said, 'We are afraid'. 'Come to the edge' He said. They came, He pushed them...and they flew.
  • Äldre 19 Sep 12:35
    #39
    Nice Girl Wrong Place skrev 2012-09-19 12:30:07 följande:
    Skål

    Sugen på 2:an? (Boken)

    Haha kom du på att du behövde förtydliga där på slutet  . Antagligen, med tanke på vem du skrev till .
    Is sex dirty? Only if it's done right
  • Äldre 19 Sep 12:45
    #40
    PrimitivMan skrev 2012-09-19 12:35:02 följande:

    Haha kom du på att du behövde förtydliga där på slutet  . Antagligen, med tanke på vem du skrev till .
    Haha precis så var det
    'Come to the edge', He said. They said, 'We are afraid'. 'Come to the edge' He said. They came, He pushed them...and they flew.
Svar på tråden Fifty Shades Of Grey - Reflektioner?