• Äldre 18 Sep 08:46
    19517 visningar
    142 svar
    142
    19517

    Fifty Shades Of Grey - Reflektioner?

    Fifty Shades Of Grey har nog de flesta snart hört talats om.
    Älskar man den eller hatar man den? Och varför?

    Är själv i skrivande stund mitt i trilogin och är inte alls imponerad. Tvärtom.
    Däremot är jag väldigt nyfiken på hur andra upplevt boken (böckerna).

    Och för er som missat det;
     http://en.wikipedia.org/wiki/Fifty_Shades_of_Grey


    'Come to the edge', He said. They said, 'We are afraid'. 'Come to the edge' He said. They came, He pushed them...and they flew.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Fifty Shades Of Grey - Reflektioner?
  • Äldre 31 Oct 15:05
    #91
    Nice Girl Wrong Place skrev 2012-10-31 14:12:37 följande:
    Nej Bedhead nej... Boken suger ju.
    Jag kan scanna sidorna det handlar om och maila dig. På riktigt. Det handlar om typ 1 sida haha...
    Det är lugnt. Jag nöjer mig med väldigt lite rent kvalitetsmässigt. Är lycklig så länge jag får läsa något annat än kurslitteratur.
    It´s better to have loved and lost than to live with a fucking psycho for the rest of your life
  • Äldre 31 Oct 15:08
    #92
    Bedhead skrev 2012-10-31 15:05:26 följande:
    Det är lugnt. Jag nöjer mig med väldigt lite rent kvalitetsmässigt. Är lycklig så länge jag får läsa något annat än kurslitteratur.
    Ok, men du har varnats. Boken suger, om möjligt, mer än den första. Men just den där lilla händelsen...
    'Come to the edge', He said. They said, 'We are afraid'. 'Come to the edge' He said. They came, He pushed them...and they flew.
  • Äldre 31 Oct 15:53
    #93
    Nice Girl Wrong Place skrev 2012-10-31 15:08:00 följande:
    Ok, men du har varnats. Boken suger, om möjligt, mer än den första. Men just den där lilla händelsen...

    Äsch, du har även utlovat ett litet, litet finger i analen ju. Eller var det först i trean?
    It´s better to have loved and lost than to live with a fucking psycho for the rest of your life
  • Äldre 31 Oct 16:15
    #94
    Bedhead skrev 2012-10-31 15:53:57 följande:

    Äsch, du har även utlovat ett litet, litet finger i analen ju. Eller var det först i trean?
    Haha minns inte. Och det var så otydligt att det nästan gick obemärkt förbi.
    'Come to the edge', He said. They said, 'We are afraid'. 'Come to the edge' He said. They came, He pushed them...and they flew.
  • Äldre 31 Oct 20:24
    #95
    MammaTillNeoh skrev 2012-10-31 14:17:29 följande:
    Jag har bara läst första boken och lite av andra men jag tyckte det var väldigt svårt att läsa dom då jag är van vid att läsa serien som den var innan den blev en bok., Vet inte om ni har hört det men det var faktiskt en twilight fanfiction serie innan. Jag har de på pdf på min dator liksom många andra fanfiction läsare har. Motu är väldigt populär i twiligtfanfiction världen :P Master of the Universe, jag Älskar dom! Längtar tills filmen kommer ut, men å andra sidan är jag lite osäker på filmen hur den kommer bli,, iomed att jag och många andra läst den som twilight fanfiction innan så föreställer man sig ju edward och bella som huvudkaraktärerna och får en viss bild av sig (vilket man iofs får ändå när man läser vilken bok som helst) och det kommer bli svårt för de som gör filmen att hitta rätt personer så dom passar in, huvudkaraktärerna har väldigt starka personligheter, speciellt Christian, han kommer nog bli väldigt svårt att hitta rätt skådespelare till..  

     
    Jag läste också att Hollywood köpt rättigheter för att göra filmen...ska verkligen bli intressant vem som ska göra rollen som Mr Grey.
    Bedhead skrev 2012-10-31 15:05:26 följande:
    Det är lugnt. Jag nöjer mig med väldigt lite rent kvalitetsmässigt. Är lycklig så länge jag får läsa något annat än kurslitteratur.
    Utmärkt tidsfördriv att läsa om man vill koppla från kurslitteratur. Krävs inte så mycket hjärnkapacitet=)

  • Mrs Onedin
    Äldre 3 Nov 18:36
    #96

    Jag började läsa den, men jag kunde helt enkelt inte fortsätta. Blev illamående.

    Det var helt sjukt! Jag gillar inte heller att man - tillsammans med den unga collegetjejen som berättar historien - liksom FÖRLEDS in i det. För först trodde i alla fall jag (visste inget om boken i förväg) att det skulle bli den vanliga Harlequin-Askungesagan. "Fattigt skilsmässobarn som anser sig själv fult, förvandlas till en vacker svan då hon älskas och uppvaktas av den Äldre, Snygge och Omåttligt Rike mannen, som gifter sig med henne och därmed ändar alla hennes problem för resten av livet". Vilket hade varit illa nog, för sådana historier är rätt fåniga... 

      Men sedan förleds man i stället in att nästan tycka att mannens onaturliga sexuella preferenser kanske inte är så farliga ändå. Eftersom HON går med på det. Och eftersom han är så omtänksam mot henne i början...

    Nej, det här gillade jag inte alls, och jag fattar inte hur det kunnat bli en sådan storsäljare. (Jag lånade mitt exemplar!) 


    For all sad words of tongue or pen, the saddest are these:
  • Äldre 3 Nov 18:44
    #97

    Hoppsan, då får väl jag vara den första i denna hatartråd som skriver att ja, jag ÄLSKAR denna bok. 


    Jag läser mycket böcker, och denna är en som jag inte kunnat lägga ifrån mig, tycker den är så fängslande..just själva storyn, han med sitt konstiga förflutna, hon som är så oskuldsfull. bla bla..


    En bok som man inte behöver tänka så mycket, bara läsa och sen är det bra med det..måste man alltid lägga så mycket mening i allt man gör eller läser..kan man inte bara göra det och sen är det bra med det..?

  • Äldre 3 Nov 18:46
    #98
    Mrs Onedin skrev 2012-11-03 18:36:06 följande:
    Jag började läsa den, men jag kunde helt enkelt inte fortsätta. Blev illamående.

    Det var helt sjukt! Jag gillar inte heller att man - tillsammans med den unga collegetjejen som berättar historien - liksom FÖRLEDS in i det. För först trodde i alla fall jag (visste inget om boken i förväg) att det skulle bli den vanliga Harlequin-Askungesagan. "Fattigt skilsmässobarn som anser sig själv fult, förvandlas till en vacker svan då hon älskas och uppvaktas av den Äldre, Snygge och Omåttligt Rike mannen, som gifter sig med henne och därmed ändar alla hennes problem för resten av livet". Vilket hade varit illa nog, för sådana historier är rätt fåniga... 

      Men sedan förleds man i stället in att nästan tycka att mannens onaturliga sexuella preferenser kanske inte är så farliga ändå. Eftersom HON går med på det. Och eftersom han är så omtänksam mot henne i början...

    Nej, det här gillade jag inte alls, och jag fattar inte hur det kunnat bli en sådan storsäljare. (Jag lånade mitt exemplar!) 
    Nyfiken, kan du utveckla det understrukna lite?
    'Come to the edge', He said. They said, 'We are afraid'. 'Come to the edge' He said. They came, He pushed them...and they flew.
  • Äldre 3 Nov 18:49
    #99

    Jag har googlat "fifty shades of grey quotes" och man kan väl säga att jag inte är särskilt imponerad   Tantsnusk i bästa/värsta Harlequinstil!

  • Äldre 3 Nov 18:50
    stingrocka skrev 2012-11-03 18:44:19 följande:

    Hoppsan, då får väl jag vara den första i denna hatartråd som skriver att ja, jag ÄLSKAR denna bok. 


    Jag läser mycket böcker, och denna är en som jag inte kunnat lägga ifrån mig, tycker den är så fängslande..just själva storyn, han med sitt konstiga förflutna, hon som är så oskuldsfull. bla bla..


    En bok som man inte behöver tänka så mycket, bara läsa och sen är det bra med det..måste man alltid lägga så mycket mening i allt man gör eller läser..kan man inte bara göra det och sen är det bra med det..?


    Det är ingen hatartråd och jag välkomnar ju alla reflektioner  
    Det var det som var poängen med tråden.

    Givetvis kan man bara läsa och sedan är det bra med det. Men det du kände efter att ha läst boken var kärlek, du var nöjd och kanske upprymd av att läst en bra bok.
    Min känsla var irritation, över det dåliga språket, alla upprepningar, den tunna storyn, de tröttsamma karaktärerna osv.
    Jag läser också mycket och läste denna bok väldigt tidigt, innan det börjat snackas om den och innan den fanns på svenska så jag närmade mig med ett ganska öppet sinne.

    Smaken är som baken och vi har ju alla våra önskemål om hur en bra litterär upplevelse ska vara.
    Det uppfyllde dina, inte mina. 
    'Come to the edge', He said. They said, 'We are afraid'. 'Come to the edge' He said. They came, He pushed them...and they flew.
Svar på tråden Fifty Shades Of Grey - Reflektioner?