• Äldre 18 Sep 08:46
    19408 visningar
    142 svar
    142
    19408

    Fifty Shades Of Grey - Reflektioner?

    Fifty Shades Of Grey har nog de flesta snart hört talats om.
    Älskar man den eller hatar man den? Och varför?

    Är själv i skrivande stund mitt i trilogin och är inte alls imponerad. Tvärtom.
    Däremot är jag väldigt nyfiken på hur andra upplevt boken (böckerna).

    Och för er som missat det;
     http://en.wikipedia.org/wiki/Fifty_Shades_of_Grey


    'Come to the edge', He said. They said, 'We are afraid'. 'Come to the edge' He said. They came, He pushed them...and they flew.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Fifty Shades Of Grey - Reflektioner?
  • Ankank­amon
    Äldre 3 Nov 18:52

    Tycker den är dåligt skriven. Rätt kul att den har en koppling till Twilight böckerna för jag kom bara ett par kapitel i vardera serie innan jag lade ner av ren frustration ;)

  • Mrs Onedin
    Äldre 3 Nov 18:59
    Nice Girl Wrong Place skrev 2012-11-03 18:46:29 följande:
    Nyfiken, kan du utveckla det understrukna lite?

    Nä, det finns inte så mycket mer att säga. Jag kände liksom, att hade jag från början vetat att boken handlade om S/M, så hade jag aldrig börjat läsa den. För det är inte min grej, alls. Men i och med att den började så där romantiskt... och i och med att mannen framställdes som så lyckad och snygg och sympatisk och åtråvärd och allting i början... och i och med att tjejen vande sig vid tanken på att hon skulle delta i de här lekarna... så kändes det som att "jaha, då kanske det inte behöver vara så konstigt och farligt".

    JAG tänkte bara så för ett ögonblick, mind you! Men jag tror inte att det här är bra läsning för unga flickor, som kanske förleds in i att testa... Det är ju så lätt att få kontakt med alla möjliga konstiga människor på nätet nu, och göra sådant som förr fick stanna i fantasien för det mesta. 
    For all sad words of tongue or pen, the saddest are these:
  • Äldre 3 Nov 19:00
    Mrs Onedin skrev 2012-11-03 18:59:07 följande:

    Nä, det finns inte så mycket mer att säga. Jag kände liksom, att hade jag från början vetat att boken handlade om S/M, så hade jag aldrig börjat läsa den. För det är inte min grej, alls. Men i och med att den började så där romantiskt... och i och med att mannen framställdes som så lyckad och snygg och sympatisk och åtråvärd och allting i början... och i och med att tjejen vande sig vid tanken på att hon skulle delta i de här lekarna... så kändes det som att "jaha, då kanske det inte behöver vara så konstigt och farligt".

    JAG tänkte bara så för ett ögonblick, mind you! Men jag tror inte att det här är bra läsning för unga flickor, som kanske förleds in i att testa... Det är ju så lätt att få kontakt med alla möjliga konstiga människor på nätet nu, och göra sådant som förr fick stanna i fantasien för det mesta. 
    Det är onekligen ett sidospår men jag bara undrade vilka värderingar du lade i det hela.
    Jag tolkade det du skrev som att BDSM inte är normalt och inte bör framställas som det. Men jag kanske tolkade det du skrev fel. 
    'Come to the edge', He said. They said, 'We are afraid'. 'Come to the edge' He said. They came, He pushed them...and they flew.
  • Mrs Onedin
    Äldre 3 Nov 19:08
    Nice Girl Wrong Place skrev 2012-11-03 19:00:58 följande:
    Det är onekligen ett sidospår men jag bara undrade vilka värderingar du lade i det hela.
    Jag tolkade det du skrev som att BDSM inte är normalt och inte bör framställas som det. Men jag kanske tolkade det du skrev fel. 
    Ja, det stämmer. Jag tycker inte att det är normalt, och jag tycker inte att det ska framställas som det. Precis så. Och särskilt inte när den kvinnliga huvudpersonen är en osäker, oskydlig collegetjej. Det kan bli frestande för unga tjejer som känner igen sig i henne.
    For all sad words of tongue or pen, the saddest are these:
  • Äldre 3 Nov 19:08
    Mrs Onedin skrev 2012-11-03 19:08:17 följande:
    Ja, det stämmer. Jag tycker inte att det är normalt, och jag tycker inte att det ska framställas som det. Precis så. Och särskilt inte när den kvinnliga huvudpersonen är en osäker, oskydlig collegetjej. Det kan bli frestande för unga tjejer som känner igen sig i henne.
    Ok.
    Vad är normalt? 
    'Come to the edge', He said. They said, 'We are afraid'. 'Come to the edge' He said. They came, He pushed them...and they flew.
  • Mrs Onedin
    Äldre 3 Nov 19:09
    Nice Girl Wrong Place skrev 2012-11-03 19:08:53 följande:
    Ok.
    Vad är normalt? 

    Hinner/orkar inte go there ikväll. En annan gång kanske..?
    For all sad words of tongue or pen, the saddest are these:
  • Äldre 3 Nov 19:50

    Oh, en tråd för mig! Har lyssnat på första delen, på svenska och lyssnar nu på andra delen, på engelska. Måste säga att jag lägtar efter att Julia Dufvenius läser in den andra (och tredje) delen också. Inte för att jag har svårt för engelska, utan för att hon är så mkt bättre på att läsa inlevelsefullt.

    Nåväl. Har skrivit recension av den på min blogg. Klipper in lite:

    Som den sucker jag är för kärlekshistorier vill jag ge den 5 av 5, då kärlekshistorien innehåller alla delar som sig bör i en kärleksroman. Ur jämställdhetsperspektiv vill jag ge den 2 av 5 då den underkastar kvinnan mannen och spelar på mannens bestämmanderätt, samtidigt som den visar en möjlighet att som man verkligen förtrollas av en kvinna, men också det är lite för könsstereotypiskt. Den skildrar kvinnlig njutning på ett säreget sätt, ett sätt som kanske inte alltid är uppnåeligt- men piedestalen som det sätts på känns lite väl som ett hora/madonnakomplex - kvinnan är antingen älskad eller älskarinna, främst är det mannen som inte har förmåga att skapa romantik runt kvinnan utan ser henne som en enbart sexuell varelse. Det är lite för mycket Twilight-drama över den. 

    /.../

    Skildringen är ärlig och härlig på alla de sätt, och det finns olika djup att möta boken på. Som tidigare nämnt tas den kvinnliga njutningen till höjder som inte alltid är uppnåeliga och de framtälls lite för... lätt. Sedan är hora/madonnakomplexet rätt framträdande och det är i och för sig intressant då det ställer mannen i en sämre dager än kvinnan, men fortfarande används kvinnan för att frånta mannen hans ansvar för känslomässiga yttringar och det känns inte okej att kvinnan används som en symbol eller ursäktande för något mannen skapat sig själv. Att kvinnan används som sexuell symbol är inte okej, och det är undertonen i hela boken- och okej, det finns olika nyanser att möta boken med. Helt klart läsvärd- eller som jag rekomenderar- lyssningsvärd!

    "The duality implies that women must assume subservient roles, either as madonnas to be protected or as whores to be punished by men" Wikipedia

    Så, intressant bok och skilding men den sliter mig i två delar.  Å ena sidan kärleksjistorien vilken jag är total "sucker" av- liksom i Twilight- å andra sidan detta glorifierande av kvinnan som madonna eller hora (okej, hora är inte glorifierande någonstans- men benömninen används i enlighet med hora/madonnakomplexet hos män)

  • Äldre 3 Nov 20:29

    Fast underkastar sig verkligen kvinnan mannen?
    Man ska nog skilja på sexuell underkastelse och annat.
    Och i detta fall har ju hon större makt över honom än tvärtom.

  • Äldre 3 Nov 20:34

    Jag har vänt ut och in på mina tankar och jag tycker verkligen det. På alla de komplexa sätt förstås. Ju mer jag läser om hora/madonnakomplexet, ju mer känns det som E L James baserat en trilogi på fenomenet. Det är ju en strategi i komplexet, att tilldela kvinnan mer makt= Madonna, men se henne som en sexuell njutningsvaelse= hora

  • Äldre 3 Nov 20:37

    Hon tilldelas den inte som jag ser det.

Svar på tråden Fifty Shades Of Grey - Reflektioner?