• Äldre 18 Sep 08:46
    19479 visningar
    142 svar
    142
    19479

    Fifty Shades Of Grey - Reflektioner?

    Fifty Shades Of Grey har nog de flesta snart hört talats om.
    Älskar man den eller hatar man den? Och varför?

    Är själv i skrivande stund mitt i trilogin och är inte alls imponerad. Tvärtom.
    Däremot är jag väldigt nyfiken på hur andra upplevt boken (böckerna).

    Och för er som missat det;
     http://en.wikipedia.org/wiki/Fifty_Shades_of_Grey


    'Come to the edge', He said. They said, 'We are afraid'. 'Come to the edge' He said. They came, He pushed them...and they flew.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Fifty Shades Of Grey - Reflektioner?
  • Äldre 3 Nov 21:57
    SweetNilam skrev 2012-11-03 20:34:23 följande:
    Jag har vänt ut och in på mina tankar och jag tycker verkligen det. På alla de komplexa sätt förstås. Ju mer jag läser om hora/madonnakomplexet, ju mer känns det som E L James baserat en trilogi på fenomenet. Det är ju en strategi i komplexet, att tilldela kvinnan mer makt= Madonna, men se henne som en sexuell njutningsvaelse= hora
    Det är kanske tvärtom. Att det är horan som har makt. Som är den fria kvinnan med makt över mannens njutning. Snarare madonnan som är reducerad till att vara ett föremål för männens fantasier. Den rena fina kvinnan satt på en pidestal.
    Is sex dirty? Only if it's done right
  • Äldre 3 Nov 22:09
    PrimitivMan skrev 2012-11-03 21:57:49 följande:
    Det är kanske tvärtom. Att det är horan som har makt. Som är den fria kvinnan med makt över mannens njutning. Snarare madonnan som är reducerad till att vara ett föremål för männens fantasier. Den rena fina kvinnan satt på en pidestal.
    Självklart. Tänkte inte tvärt om. Oavsett är det hora/madonnakomplext. Tycker jag. Och jag förstår inte varför kvinnan ska sättas på oidestal och ses upp till som det rena och sköna...
  • Äldre 3 Nov 22:35

    Fast jag ser det som det ultimata samspelet.

  • Äldre 7 Nov 23:43

    Lyssnat på halva boken. Så fruktansvärt banal och jag skäms men kan inte sluta lyssna. Helt besatt :(

  • Äldre 7 Nov 23:45

    Sen är jag förvirrad över hans känslor, ja jag vet att det är typ meningen med boken att han ska vara förvirrande, men jag vill ändå veta på nåt sätt. Får man veta det till slut?

  • Äldre 7 Nov 23:47

    Sen är det en sak jag inte förstår heller. Detta att hon ska lyda och bara göra som han säger o bla bla. Detta gäller kanske bdsm överlag. Jag kan förstå det under sexakten men utanför. Finns det inget intresse över vad den undergivna tänker på? Alltså vill man inte ha en dialog och ett intellektuellt utbyte?

  • Äldre 8 Nov 11:25

    Du läser första boken?
    För svaren till varför han är så som han är kommer fram i främst i bok nr 2 och lite i 3.
    Han är kontrollerande även utanför sängen men enligt boken och han själv så har han alltid varit sådan, det är det enda han vet och det är en del av kontraktet också.
    Men hon är den första tjejen som säger emot och han blir ju förvirrad av det. Vad som irriterar mig är att hon ber om ursäkt varje gång hon säger nej till honom. Det kunde författaren utelämnat från boken.

  • Äldre 8 Nov 11:43

    SandyDee;

    Dialog och intellektuellt utbyte tycker jag står i centrum i en dom/ug-relation.

    Du funderar kring att hon bara ska lyda och göra vad han säger och jag anser att boken inte direkt skildrar den djupare delen av en dom/ug-relation.
    Antagligen för att författaren aldrig befunnit sig i en, nu menar jag inte att hon inte kan skriva om det för det, bara en observation.

    Djupet av många av dessa relationer är att man lär känna varandras djupaste djup. Genom kommunikation i början, inte genom tvång.
    När relationen sedan fördjupas i takt med tillit så njuter ofta den undergivna av att lyda. Och den dominante vet vad hon njuter av, må det vara analsex eller tvång liksom.

    Sedan vill ju inte alla leva så utanför det rent sexuella. Alla har ju olika preferenser

  • Äldre 8 Nov 11:50

    Ja jag är på första boken så det är väll som du säger för tidigt för att få svar.

    Det jag ändå inte fattar är detta med att man vill att någon ska lyda och inte säga emot. För mig (som visserligen är ett kontrollfreak) så drar jag bara parallellerna till en barbaradocka. Jag förstår helt enkelt inte och jag förstår inte det romantiska i boken heller.Och detta gör mig sjukt frustrerad (eftersom jag är ett kontrollfreak och hatar när jag inte förstår ;)

  • Äldre 8 Nov 11:56

    En sak jag funderar på är ifall boken/böckerna leder till ökat intresse (el iaf nyfikenhet) för BDSM eller om det snarast avskräcker.


    En fördel med boken är att den kan ge upphov till en del intressanta diskussioner. Kan ju outa lite sexuella preferenser i bekantskapskretsen (el sina egna). Jag bara väntar att få sätta tänderna i argument typ "det är att män gillar att förtrycka kvinnor och inget som någon kvinna själv vill" och liknande.


    Is sex dirty? Only if it's done right
Svar på tråden Fifty Shades Of Grey - Reflektioner?