• Fru Gustav­sson
    Äldre 18 Sep 13:21
    18989 visningar
    32 svar
    32
    18989

    Hjälp med transparent bakgrund, jag blir tokig! Snälla... ;-)

    Har i nya utbildningen tvingats börja använda PS, som jag aldrig bekantat mig med innan. Jag har i två dagar suttit och försökt läsa mig till via nätet hur sjutton man tar en bild ( en vit kaffekopp i mitt fall) och gör bakgrunden transparent och sparar på rätt sätt, men det vill bara inte lyckas. Jag får bakgrunden transparent och har använt mig av snabbverktyget, men sedan när bilden ska sparas har jag försökt på tusen sätt känns det som. När jag tar fram bilden som jag sparat och klistrar in på annan bild (ett skrivbord i trä i detta fallet) så är bakgrunden likförbannat vit. Jag känner att datorn åker ut på bilvägen snart. Det är sååå frustrerande.

    Hur länge tar det att lära sig PS? Har liksom inte tid att sitta hur mkt som helst med detta eftersom jag har annat att lära mig, men samtidigt kommer mitt arbete inte bli bra utan PS.

    Vad är det för fel jag gör? Detta är något jag verkligen vill lära mig, att "klippa till" bildobjekt för att kunna möblera mitt "skrivbord", men nu börjar jag känna mig tröstlös....

    Ni som är duktiga och kan förklara för en idiot, snälla, hjäääälp...

    (kan verkligen tänka mig att PS är riktigt kul när man behärskar det...) 


    Hur man än vänder sig har man arslet bak
  • Svar på tråden Hjälp med transparent bakgrund, jag blir tokig! Snälla... ;-)
  • Äldre 18 Sep 13:25
    #1

    När du sparar bilden sparar du den som .jpeg eller den som heter photoshop, minns inte förkortningen. Tror det ska vara den som heter photoshop.

    Jag kan ha fel men vet att jag har löst det förut. 

  • Fru Gustav­sson
    Äldre 18 Sep 13:28
    #2

    tack snälla för ditt svar! Men jag har provat att spara den som både jpeg och png och photoshop och det vill sig ändå inte. Vet inte hur många försök jag gjort. Vet inte vad det blir för fel på detta... 


    Hur man än vänder sig har man arslet bak
  • Äldre 18 Sep 13:31
    #3

    kolla tutorials på youtube, där finns allt. Tror det ska finnas om du kollar på hur man gör en vattenstämpel.

  • Fru Gustav­sson
    Äldre 18 Sep 13:34
    #4

    Ja, jag får leta vidare, men har tittat tutorials i två dagar nu, både svenska och engelska, både text och video. Tror jag gör som de säger att jag ska göra men icke. Är ett steg från att göra det värsta jag kan göra, att klippa ihop allt i gamla hederliga paint.. men vill så gärna lära mig PS.


    Hur man än vänder sig har man arslet bak
  • Äldre 18 Sep 13:38
    #5

    Såhär kan du göra till exempel:

    Markera din kaffekopp
    kopiera (ctrl+c)
    ny bild (ctrl+n)
    I inställningarna för bakgrundsfärg väljer du transparent.
    klistra in din kaffekopp (ctrl+v)
    Välj inte spara som utan välj "save for web and devices" eller vad den heter (ingen aning vad den heter på svenska). Där väljer du vilket format du vill spara den som.
    Spara som .gif eller som .png men INTE som .jpg 
    Därefter kan du välja att den skall behålla sin transparens där den är transparent. Om du ser ett schackmönster där som bakgrunden skulle ha varit har din bild en transparent bakgrund, har den inte det bör du se över dina inställningar. Det skall finnas en inställning i "save for web and decives"-grejen som heter någonting i stil med  transparent gif eller gif med transparens 

  • Äldre 18 Sep 13:40
    #6

    Om du ändå skall klistra in din bild på en annan bild behöver du inte spara din bild med transparent bakgrund. Det räcker med att du öppnar bägge bilderna i PS, markerar BARA kaffekoppen (inte bakgrunden) på kaffekopps-bilden, kopierar (ctrl+c) och sedan klistrar in (ctrl+v) på skrivbordsbilden. Det behöver inte sparas. Det är bara att klippa och klistra från bild till bild. Bakgrunden spelar ingen roll om du bara kopierar det du vill ha med. :)

  • Fru Gustav­sson
    Äldre 18 Sep 13:49
    #7

    Nu har jag försökt ett par gånger till, jag har fått till transparent bakgrund, tagit ny bild, klistrat in kaffekoppen och sparat för webben som både gif och png. När jag sedan kontrollerar genom att klistra in den sparade bilden på träbakgrunden är den lika vit som innan. Den vill bara inte bli genomskinlig... fattar inte. Datorer och teknik är verkligen nåt att både älska och hata... ni kommer med superbra och pedagogiska tips, men det vill sig verkligen inte för mig... Hmm..


    Hur man än vänder sig har man arslet bak
  • Äldre 18 Sep 14:32
    #8

    Ser du verkligen den schackmönstrade bakgrunden i "Save for Web" fönstret som kommer upp när du ska spara bilden?

  • Äldre 18 Sep 14:43
    #9


    Save For Web fönstret är framme.


    Fliken Optimized är vald (då ser man precis hur bilden kommer att se ut när den sparats).


    Transparency är ibockad. 


    Bakgrunden i bilden är schackmönstrad.

  • Ash
    Äldre 18 Sep 17:16
    #10

    När jag testade så använde jag mig av "Save as..." och valde GIF. Sen i "Indexed Color"-rutan som kom upp efter så valde jag "Transparency" och ändrade "Forced" till "None". Testade sedan slänga in den sparade bilden i en annan bild och då var fortfarande det genomskinliga genomskinligt. När jag öppnade bilden i en bildvisare så visades dock bakgrunden som vit. Men som sagt, den var genomskinlig när jag la in den i en annan bild.




    Contrast. Makes it or breaks it.
Svar på tråden Hjälp med transparent bakgrund, jag blir tokig! Snälla... ;-)