• carjoh

    Hjälp med sömn!

    Hej alla! Jag skulle hemskt gärna behöva hjälp och råd angående min sons sömn. Bli stärkt, vägledd kanske. Han är 6 månader och sover extremt dåligt. På nätterna samsover vi och han vaknar i stort sett hela tiden och ska ammas. Han har alltid ammat mycket på nätterna, men de senaste två månader ungefär är det amning konstant nätterna igenom. Och han är lättväckt, känns som han vaknar av minsta lilla - bara jag tar ett djupt andetag ungefär så vaknar han och då måste han ha bröstet. Jag hade egentligen inte klagat på det här om det vore så att han sov bra på dagen, men det är så kämpigt och efter månader av dålig sömn vet jag inte vad jag ska göra. Han är en 30 minuters kille och har alltid varit. Kan räkna på en hand de gånger han sovit en timme på dagen sen han föddes. Det tar lång tid dessutom att söva honom, oftast med bröstet men också om han får ligga på min mage börjar funka nu. Han är jättegnällig och konstant trött varje dag! Han kan somna lite lättare i vagnen, men det är ändå 30min som gäller och han behöver verkligen sova längre och mer. Mycket gnäll och skrik varje dag. Och jag är så trött eftersom jag inte får sova alls på natten. Jag har en bärsele och en bärsjal. Bärselen använder vi mycket ute eftersom när han sovit i vagnen och fortfarande är trött vill han komma upp och då brukar han ibland somna om efter en stund. Bärsjalen tycker jag är lite krånglig att knyta, men det är väl bara att träna antar jag. Problemet är bara att han inte är sådär jätteförtjust i bärselen hemma utan det går bättre ute där han blir distraherad och underhållen till sömns. Vi håller oss aktiverade på dagarna, öppna förskolan, babyrytmik, babysim, promenader - och han blir trött! Men sover bara en kortis oavsett. Vad ska vi göra? Jag är helt för att hålla honom nära, vi samsover, ammar fritt osv. När han äntligen somnat vid mig så sitter eller ligger jag nästan alltid kvar med honom för jag vet att han vaknar oftast om jag smyger därifrån eller lägger ner honom. Och han sover ju dessutom så korta stunder. Så han är alltid nära mig! Det är gnället och skriken jag vill få bukt med. Vill egentligen inte köra en sovmetod, men jag har börjat läst runt lite och jag vill ju att han ska vara en glad och pigg liten kille. All hjälp och råd mottages tacksamt!!

  • Svar på tråden Hjälp med sömn!
  • Frida joho

    Kan det vara så att han inte riktigt äter sig mätt när du ammar? Så det blir mycket sova lite och äta lite hela tiden? Isåfall kanske du inte ska låta honom slumra vid bröstet utan buffa till honom så han äter " mer" på en gång.

  • carjoh
    Frida joho skrev 2012-09-18 15:47:24 följande:
    Kan det vara så att han inte riktigt äter sig mätt när du ammar? Så det blir mycket sova lite och äta lite hela tiden? Isåfall kanske du inte ska låta honom slumra vid bröstet utan buffa till honom så han äter " mer" på en gång.

    Ja det blir ju mycket så ibland och jag har tänkt att han kanske inte blir mätt. Men man spyr ändå mycket och det har jag tagit som ett tecken att han är nöjd och eftersom han inte vill ha mer. Så efter maten kan han vara nöjd högst en halvtimme, jag bär omkring honom eller så ligger han och leker en stund. Sen börjar gnällen och skriken och han gnuggar sig massor i ögonen. Det är mest nätterna som han ligger vid bröstet och kvällar. Ibland önskar man att man kunde trolla :)
  • PollyPop

    Hej!känner så väl igen min dotter i det du skriver.hon är snart 16mån och är inte längre någon 30minutare,det försvann runt året.hon sover fortfarande helkasst och nattammar mkt.fy vad jobbigt min man och jag haft det och har fortfarande,fast det blivit lättare.hon är inte alls lika gnällig längre och orkar vara vaken flera timmar i stöten.jag minns när hon gnällde jämt och ständigt.man hör ofta folk säga att barnet är missnöjt för att det är hungrigt men om du ammar fritt tror jag inte ett smack på det.vissa barn är så här och det blir bättre.kanske din son precis som min dotter är ett överlevnadsbarn?här är en tråd här på AP som heter så.du kanske känner igen dig där?

  • Flickan och kråkan

    Hur sover han om han sover i bärsele på promenad exempelvis? Inget av mina barn har i den åldern kunnat sova  över första skarven mellan de första sömncyklerna när de legat själva någonstans (i den åldern ligger sömncykeln på cirka 30 minuter). Mina sov helt enkelt i sjal dagtid. 

    På natten sov min äldsta helt ok/normalt - vaknade cirka varannan timme för amning. Min yngsta hade dock en jobbig separationsfas och vaknade konsekven var 30-60 minut nätterna igenom mellan 5 -9,5 månad. Då började han plötsligt sova hela nätter. Slutade nattamma båda mina när de var runt 8 månader - pga mig. Ingen gråt eller skrik. Gick upp och vaggade istället. Lika mycket uppvak efter men det räckte att håla om och ligga nära.

    Av det du skriver låter det som många barn är i den åldern = vill inte vara själva. Mina åkte i sjal mest dygnet runt under hela separationsfasen. Försök att vara ute mycket. Har du börjat bära på ryggen? Det brukar kunna uppsakkats hemma i den åldern. Lättare som förälder att göra saker samtidigt då också och då blir det intressantare för barnet att hänga med......lite action .-).

  • carjoh
    PollyPop skrev 2012-09-18 20:34:56 följande:
    Hej!känner så väl igen min dotter i det du skriver.hon är snart 16mån och är inte längre någon 30minutare,det försvann runt året.hon sover fortfarande helkasst och nattammar mkt.fy vad jobbigt min man och jag haft det och har fortfarande,fast det blivit lättare.hon är inte alls lika gnällig längre och orkar vara vaken flera timmar i stöten.jag minns när hon gnällde jämt och ständigt.man hör ofta folk säga att barnet är missnöjt för att det är hungrigt men om du ammar fritt tror jag inte ett smack på det.vissa barn är så här och det blir bättre.kanske din son precis som min dotter är ett överlevnadsbarn?här är en tråd här på AP som heter så.du kanske känner igen dig där?

    Visst är det kämpigt! Det glädjer mig att det blir lite lättare med tiden, även fast det fortfarande är kämpigt. Jag fick inte fram länken men sökte fram en tråd och visst stämmer det så bra in. Det enda jag känner frågetecken med är ju just sömnen för det känns som att det är den som ställer till allt så han blir gnällig och skrikig. Han vägrar sova helt enkelt och när jag äntligen fått honom att sova så vaknar han snart igen. Hur går det med ditt barn idag? Hur har hennes personlighet varit och är idag? Min son känns så nedstämd ibland, trött och vänder bort blicken. Andra människor få jobba mycket hårt för ett litet smile, om det ens går. Är så kluven med det här med sovmetoder, han känns inte så trygg som jag vill att han ska vara med tanke på hur nära vi är hela tiden så därför vill jag egentligen inte köra nåt sånt för det kanske blir sämre då. Men ändå skulle han behöva få mer rutin på sömnen! Svårt med de små liven.
  • carjoh
    Flickan och kråkan skrev 2012-09-18 21:36:40 följande:
    Hur sover han om han sover i bärsele på promenad exempelvis? Inget av mina barn har i den åldern kunnat sova  över första skarven mellan de första sömncyklerna när de legat själva någonstans (i den åldern ligger sömncykeln på cirka 30 minuter). Mina sov helt enkelt i sjal dagtid.  På natten sov min äldsta helt ok/normalt - vaknade cirka varannan timme för amning. Min yngsta hade dock en jobbig separationsfas och vaknade konsekven var 30-60 minut nätterna igenom mellan 5 -9,5 månad. Då började han plötsligt sova hela nätter. Slutade nattamma båda mina när de var runt 8 månader - pga mig. Ingen gråt eller skrik. Gick upp och vaggade istället. Lika mycket uppvak efter men det räckte att håla om och ligga nära. Av det du skriver låter det som många barn är i den åldern = vill inte vara själva. Mina åkte i sjal mest dygnet runt under hela separationsfasen. Försök att vara ute mycket. Har du börjat bära på ryggen? Det brukar kunna uppsakkats hemma i den åldern. Lättare som förälder att göra saker samtidigt då också och då blir det intressantare för barnet att hänga med......lite action .-).

    Han kan somna i bärselen men det är fortfarande 30 min som gäller oavsett vad jag gör och när han vaknar så blir han gnällig och vill inte somna om. Samma om han somnar vid bröstet - vaknar snart igen. Vad har du för bärsjal att rekommendera? Jag har en vävd långsjal tror jag det är, men kollar gärna på fler alternativ. Många gånger känner jag att det är så här han är, bara att acceptera. Och många gånger tycker jag så synd om honom och känner att det är ohållbart att han ska vara så trött jämt. Att han behöver hjälp.
  • Mormor2007

    Ett av mina barn var också sådan, 20 min i stället för 30 min som din lilla. Det är bara att gilla läget, det går ju över så småningom. Du får försöka ordna så att det fungerar för dig på bästa sätt, hitta egna knep. Jag sov medan mitt barn sög på bröstet. Ofta är det aktiva barn som vill ha det så där.

Svar på tråden Hjälp med sömn!