• Äldre 18 Sep 19:29
    14931 visningar
    8 svar
    8
    14931

    1:a våningen - bottenvåning?

    Hej, kanske en lite dum fråga.. Jag letar studentlägenheter och har fått ett erbjudande om en lägenhet som ligger på våning 1 av 4. Innebär detta att den ligger på bottenvåningen eller ligger den 1 trappa upp? Vill helst inte bo i marknivå.

  • Svar på tråden 1:a våningen - bottenvåning?
  • LunaLu­natic
    Äldre 18 Sep 19:30
    #1

    Det är ju olika, ring och fråga.


    Don't argue with idiots - they'll drag you down to their level and beat you with experience
  • Äldre 18 Sep 19:34
    #2

    Om jag fattar det rätt så har de nu beslutat att våning 1 är bottenvåningen. Det är beslutat över hela sverige. För 1 eller 2 år sen fick alla som bodde i lägenhet ett papper där man skulle fylla i lägenhetsnummer, och så numrerade de om dem efter vilken våning man bodde på.

    Jag bor på våning 3, men det är 2 trappor upp. 


  • Äldre 18 Sep 19:35
    #3

    Det är olika men nu bor jag på våning 1 och det är en trappa upp.

    Förut har jag bott på bottenvåningen och då har det även hetat bottenvåning. 

  • Äldre 18 Sep 19:40
    #4

    Tack för era svar, gör nog bäst i att ringa och fråga ändå. Hoppas det inte är bottenvåningen de menar!

  • LunaLu­natic
    Äldre 18 Sep 19:40
    #5
    MammaHela skrev 2012-09-18 19:34:53 följande:
    Om jag fattar det rätt så har de nu beslutat att våning 1 är bottenvåningen. Det är beslutat över hela sverige. För 1 eller 2 år sen fick alla som bodde i lägenhet ett papper där man skulle fylla i lägenhetsnummer, och så numrerade de om dem efter vilken våning man bodde på.

    Jag bor på våning 3, men det är 2 trappor upp. 
    Vissa hus har bottenv¨ning, vissa inte. 
    Don't argue with idiots - they'll drag you down to their level and beat you with experience
  • Äldre 19 Sep 18:15
    #6

    I mitt kontrakt står det att vi bor på bottenvåningen,  det är en trappa upp.

  • Bitter­sweet
    Äldre 19 Sep 18:19
    #7

    Det kan ju vara lite olika. När vi bodde på vån 1 så låg huset  i en backe, vilket gjorde att i ena änden bodde de på vån 1 på markplan medan vi bodde en trappa upp.
    Ibland är det ju "källarvåning" längst ner, så att vån 1 alltid är en trappa upp också.

  • Äldre 20 Sep 18:32
    #8

    Mailade dit och det är bottenvåningen. Dock har jag varit och kollat in byggnaden och området, och det var så fint så jag är ganska inställd på att tacka ja ändå. Beroende på hur det ser ut inuti förstås.

Svar på tråden 1:a våningen - bottenvåning?