• Studen­tens
    Äldre 20 Sep 18:59
    32635 visningar
    81 svar
    81
    32635

    Ni som dricker cola och ni som har slutat!

    Ni som dricker coca cola, hur mycket dricker ni om dagen? Har ni gått upp i vikt? Och ni som lyckats sluta dricka cola, hur gick ni tillväga och gick ni nerni vikt av det? Jag känner mig så otroligt less på coca cola men får världens panik när jag "bara" har en flaska hemma.....vill gärna bli kvitt detta beroende nu! Finns det någon eller några Där ute som kan komma med några tips? Peppning på hur mycket ni gick ner när ni slutade med cola?

  • Svar på tråden Ni som dricker cola och ni som har slutat!
  • Äldre 20 Sep 19:01
    #1

    h'nger med här inne då cag är beroende av burk cola. :(

  • Studen­tens
    Äldre 20 Sep 19:06
    #2

    Jag också, helt sjukt att en dryck kan få en att må så dåligt!

  • Äldre 20 Sep 19:09
    #3

    Jag har just börjat lägga ner cola, eller i alla fall dra ner på det mycket. Sedan har det inte gått så bra hittills eftersom jag fyllt år och så och haft folk på middag och det blivit att jag druckit cola då... Men ja, tidigare har jag druckit cirka två liter per dag. I söndags skrev jag ett kontrakt med mig själv att jag får köpa en tvålitare per helg samt en tvålitare per måndag då en kompis kommer hit. Så då dricker jag sammanlagt tre liter per vecka (eftersom kompisen dricker halva colan på måndagarna).

    Får väl se hur det går.

    Detta gäller dock bara vanlig cola. Cola light får jag dricka.

  • Äldre 20 Sep 19:11
    #4

    Ja jag dricker bara Zero nuförtiden. Massa skit det oxå, jag vet men Iaf inget socker. Dricker inga supermängder, men kanske 2 glas/dag. Vilket jag tycker är rätt mycket. Undviker på dagen, men blir alltid på kvällen.

  • Äldre 20 Sep 19:12
    #5

    kan lätt dricka 2 liter om dagen!!!! Men försöker hålla ned det för hälsans skull. Har inte gått upp 1 gram!

    Jag slutade med cola båda gångerna jag var gravid, klara inte av kolsyran. Men knappt månaden efter födsel var jag tillbaka.. jag kan helt enkelt inte låta bli! Är som en alkoholist känns det som.... =( 

  • Neko
    Äldre 20 Sep 19:14
    #6

    Jag har slutat med cola från att ha druckit typ en liter om dagen i säkert 10-15 år, det var nästan ett år sedan. Jag har druckit ett glas cola sedan dess, nyligen, och det var ok men är inte särskilt sugen på mer, så det behöver inte betyda återfall om man skulle måsta dricka det någon gång när man slutat, kändes skönt. Det som fick mig att sluta var både att jag läste om att det inte var så nyttigt utan att vissa färgämnen var relativt giftiga och att jag ser vad som händer när man häller upp cola i plastglas, alltså sånt som inte är så blank plast och låter det stå - det bildas någon form av sörja på glaset som ser äckligt ut. Man tänker liksom att det vill man inte få i sig. Sedan så är det ju lättare om man avskyr avslagen cola - man kan tänka att det är så det egentligen smakar. Jag slutade rakt av, trappade inte ner. Gick dock inte ner i vikt men jag är inte heller överviktig (55 kg/160 cm) och äter massa choklad så kompenserade nog med det.

    Har däremot en kompis som säkert dricker 1-2 liter om dagen och hon gick från vanlig cola till cola zero och hon har gått ner mycket i vikt. Skulle gissa på minst 10-15 kg på ett år bara av colan. Hon hade en kompis som var smalare än henne innan även fast de båda var överviktiga och nu efter förändringen så är hon smalare än kompisen som fortfarande dricker vanlig cola. Fast sedan är det ju inte så nyttigt heller med aspartam men man lär ju få samma effekter av att sluta helt också, fast mer.

    Ett tips om det är koffeinet i läsken man vill ha är att byta till trocadero om man har svårt att sluta rakt av, det innehåller också koffein men i mindre mängd, tror jag, och känns bättre än colan. Tror inte det är lika beroendeframkallande heller. Har också hört andra som bytt till mineralvatten med smak, men personligen tycker jag inte om det.

  • Studen­tens
    Äldre 20 Sep 19:14
    #7

    Det värsta för mig är att jag dricker nästintill bara cola, ingenting annat, känner sällan hunger och jag antar att det är all cola som gör så att de blir så? Så jag äter inte så ofta, inte mycket heller, har gått upp i vikt och mår jätte dåligt över de, skämms över mig själv....och ändå är de så jäkla svårt att sluta med cola, fattar inte va de är för fel på mig :(

  • Neko
    Äldre 20 Sep 19:17
    #8
    Studentens skrev 2012-09-20 19:14:49 följande:
    Det värsta för mig är att jag dricker nästintill bara cola, ingenting annat, känner sällan hunger och jag antar att det är all cola som gör så att de blir så? Så jag äter inte så ofta, inte mycket heller, har gått upp i vikt och mår jätte dåligt över de, skämms över mig själv....och ändå är de så jäkla svårt att sluta med cola, fattar inte va de är för fel på mig :(
    Testa att du bara får dricka cola på kvällen om du ätit bra under dagen?
  • Studen­tens
    Äldre 20 Sep 19:17
    #9

    [quote=66757504][quote-nick]Neko skrev 2012-09-20 19:14:33 följande:[/quote-nick]Jag har slutat med cola från att ha druckit typ en liter om dagen i säkert 10-15 år, det var nästan ett år sedan. Jag har druckit ett glas cola sedan dess, nyligen, och det var ok men är inte särskilt sugen på mer, så det behöver inte betyda återfall om man skulle måsta dricka det någon gång när man slutat, kändes skönt. Det som fick mig att sluta var både att jag läste om att det inte var så nyttigt utan att vissa färgämnen var relativt giftiga och att jag ser vad som händer när man häller upp cola i plastglas, alltså sånt som inte är så blank plast och låter det stå - det bildas någon form av sörja på glaset som ser äckligt ut. Man tänker liksom att det vill man inte få i sig. Sedan så är det ju lättare om man avskyr avslagen cola - man kan tänka att det är så det egentligen smakar. Jag slutade rakt av, trappade inte ner. Gick dock inte ner i vikt men jag är inte heller överviktig (55 kg/160 cm) och äter massa choklad så kompenserade nog med det. Har däremot en kompis som säkert dricker 1-2 liter om dagen och hon gick från vanlig cola till cola zero och hon har gått ner mycket i vikt. Skulle gissa på minst 10-15 kg på ett år bara av colan. Hon hade en kompis som var smalare än henne innan även fast de båda var överviktiga och nu efter förändringen så är hon smalare än kompisen som fortfarande dricker vanlig cola. Fast sedan är det ju inte så nyttigt heller med aspartam men man lär ju få samma effekter av att sluta helt också, fast mer. Ett tips om det är koffeinet i läsken man vill ha är att byta till trocadero om man har svårt att sluta rakt av, det innehåller också koffein men i mindre mängd, tror jag, och känns bättre än colan. Tror inte det är lika beroendeframkallande heller. Har också hört andra som bytt till mineralvatten med smak, men personligen tycker jag inte om det.[/ Oj riktigt starkt gjort av dig! :) önskar att jag va lika stark som dig!

  • Äldre 20 Sep 19:20
    #10

    Jag har slutat med cola för några veckor sedan. Drack kanske 2-3 liter/vecka och älskar verkligen cola! Har inte gått upp speciellt mycket i vikt men hade några kilon kvar efter mina två graviditeten och de är nu borta. Bestämde mig för att sluta helt då jag inte klarar av att ha cola hemma och inte dricka! Köpte istället Loka eller annat kolsyrat vatten då det luras med bubblorna så det känns lite samma

    Efter tre veckor köpte jag en 33cl att ha till maten på fredagen och det har jag fortsatt med. Förra helgen hade vi besök och även fast colan fanns i kylen så drack jag inte i tid och otid utan enbart ett glas till maten.

    Det går att sluta, det märks på vågen men det är jobbigt... Få saker är ju så gott som cola lycka till!

Svar på tråden Ni som dricker cola och ni som har slutat!