• Studen­tens
    Äldre 20 Sep 18:59
    32632 visningar
    81 svar
    81
    32632

    Ni som dricker cola och ni som har slutat!

    Ni som dricker coca cola, hur mycket dricker ni om dagen? Har ni gått upp i vikt? Och ni som lyckats sluta dricka cola, hur gick ni tillväga och gick ni nerni vikt av det? Jag känner mig så otroligt less på coca cola men får världens panik när jag "bara" har en flaska hemma.....vill gärna bli kvitt detta beroende nu! Finns det någon eller några Där ute som kan komma med några tips? Peppning på hur mycket ni gick ner när ni slutade med cola?

  • Svar på tråden Ni som dricker cola och ni som har slutat!
  • Studen­tens
    Äldre 21 Sep 09:27
    #31

    Jadu, vet inte riktigt va de är, tycker bara att cola är extremt gott men känner mig samtidigt väldigt less på att jag dricker de, men inte på själva smaken


    Uncle Frank skrev 2012-09-20 23:03:44 följande:
    Vad är det egentligen som är så speciellt med Coca-Cola? Jag är själv en storkonsument av läsk, och dricker 1-1,5 liter om dagen. Hade jag enbart fått dricka Cola hade jag dock blivit less direkt. När jag handlar dryck kan det bli allt från MER eller sockerdricka till Red Bull.

  • Studen­tens
    Äldre 21 Sep 09:29
    #32
    Neko skrev 2012-09-20 22:56:18 följande:
    Jo jag slutade när jag hade cola hemma. Tyckte det var jättejobbigt att inte ha ngt hemma och det var lättare att sluta när jag ändå kände att blir jag desperat så kan jag ta lite.. då försökte jag stå ut lite till och lite till etc. Men nu har jag samma problem med choklad =S Men prova att köpa hem en flaska trocadero istället för cola nästa gång och testa hur det går?

    ska faktiskt börja testa att köpa hem troccadero istället, och förhoppningsvis så är de lite lättare att Sluta med den sen! :)
  • Studen­tens
    Äldre 21 Sep 09:30
    #33
    vivi85 skrev 2012-09-20 23:05:21 följande:
    Var/är cola missbrukare.. Innan jag fick dottiern drack jag 2-3 liter om dagen. Vägde få ca 67 kg till mina ca 1,60..slutade efter jag fött henne. Rasade till 49 kg.. Blev gravid igen bär hon var 5,6 mån.. Gick upp till 58 eller ngt.. Sen ner till ca 51.. Väger ca det nu med nästan 5 år senare.. Dockr jag tillbaka i cola träsket.. :( men dricker bara cola zeri ca. 3 liter dag..9

    Önskar att jag också kommer att rasa i vikt när jag lyckas sluta med cola, kombinerat med motion förstås :)
  • Äldre 21 Sep 10:54
    #34

    Jag skulle inte kalla mig själv beroende. Däremot har cola (eller Pepsi Max i mitt fall) blivit något som är ok att ta ett glas av då och då när jag blir sugen. Jag äter LCHF annars och Pepsin triggar inget sötsug eller så hos mig så det har blivit min "lyx".


    Men ni som dricker mycket Cola, och särskilt den vanliga varianten som är sötad med riktigt socker. Har ni testat att välja Cola zero eller Cola light istället? Eller Pepsi Max? Vet ni hur mycket rent socker ni dricker i er på en dag?? Nu snackar vi rena kalorier rakt in i kroppen som ni inte ens får någon näring ifrån. En liter Cola innehåller motsvarande 108g socker. Mer än vad en vanlig person behöver få i sig på en hel dag.

    http://www.coca-cola.se/nordic-corp/cc/se_SV/pages/products/nutritional_gda.html

  • Äldre 21 Sep 11:18
    #35

    Åh jag vill också ta mig ur cola-träsket men det är sååå svårt!!
    Jag har alltid cola hemma - en platta med 24 st 33 cl burkar - som jag nallar av. Det är gott att ha till maten och som törstsläckare tycker jag så det blir lätt minst en burk om dagen. Framför allt dem dagar jag är ledig (jobbar bara 60%) och jag blir på ett ruskigt humör när jag inte får min cola.
    Nu försöker jag dock sluta "missbruka" cola och bara unna mig det till maten på helgen eller så. Det går väl så där men fy så man mår dem dagar man inte druckit nåt alls. Jag dricker inte kaffe så jag får inget koffein på det viset heller och te hjälper ju föga. Ibland tar jag en cola bara för att det finns i kylen - inte för att jag är sugen eller för att det ens är gott just då... 
    Jag kan inte byta ut vanliga colan mot Zero eller Light heller för det smakar vidrigt tycker jag.
    Har ju även två småkillar på 3½ och 2 år som ska ha av allt man själv äter/dricker så dem ska ju smaka hela tiden också. Inte bra för dem heller!
    Till saken hör också att jag har blivit lite för rund om magen så kläderna är för tighta och jag trivs inte med mig själv längre, fast jag tror inte att jag gått upp i vikt - möjligtvis nåt kilo i sommar. Dessutom har jag njursvikt så jag bör tänka på vad jag stoppar i mig för elände...

  • Äldre 21 Sep 18:10
    #36
    Gladskit skrev 2012-09-21 10:54:06 följande:

    Jag skulle inte kalla mig själv beroende. Däremot har cola (eller Pepsi Max i mitt fall) blivit något som är ok att ta ett glas av då och då när jag blir sugen. Jag äter LCHF annars och Pepsin triggar inget sötsug eller så hos mig så det har blivit min "lyx".


    Men ni som dricker mycket Cola, och särskilt den vanliga varianten som är sötad med riktigt socker. Har ni testat att välja Cola zero eller Cola light istället? Eller Pepsi Max? Vet ni hur mycket rent socker ni dricker i er på en dag?? Nu snackar vi rena kalorier rakt in i kroppen som ni inte ens får någon näring ifrån. En liter Cola innehåller motsvarande 108g socker. Mer än vad en vanlig person behöver få i sig på en hel dag.

    www.coca-cola.se/nordic-corp/cc/se_SV/pages/p...


    Cola zero är äcklig. Cola light är okej, men inte alls samma sak som vanlig cola. Smaken är inte densamma och känslan är inte densamma.

    Nu slutade jag med vanlig cola tidigare i veckan och dricker bara light. Det fungerar, men jag känner av abstinensen. Man blir ju "beroende" av sockret också, inte bara koffeinet.
  • Äldre 22 Sep 08:25
    #37
    pluvdo skrev 2012-09-21 18:10:14 följande:
    Cola zero är äcklig. Cola light är okej, men inte alls samma sak som vanlig cola. Smaken är inte densamma och känslan är inte densamma.

    Nu slutade jag med vanlig cola tidigare i veckan och dricker bara light. Det fungerar, men jag känner av abstinensen. Man blir ju "beroende" av sockret också, inte bara koffeinet.

    Absolut, så är det ju. Men då kanske man ska försöka köra en socker-detox först och sen gå över till cola light/zero efter det?
  • Äldre 22 Sep 08:35
    #38

    Jag kände inte att det var bättre att dricka light eller zero utan bättre att sluta helt... Tveksam till light och zero även när det häller annan mat med... Bättre med orginal men i normal mängd...

  • Äldre 22 Sep 08:43
    #39
    Asivol skrev 2012-09-22 08:35:28 följande:
    Jag kände inte att det var bättre att dricka light eller zero utan bättre att sluta helt... Tveksam till light och zero även när det häller annan mat med... Bättre med orginal men i normal mängd...
    Fast det beror på mängden tycker jag. Att fortsätta dricka vanlig cola "i normal mängd" som du skriver kan vara en väg om man bara unnar sig cola till helgen tex. Där förstår jag att många hellre dricker den vanliga i stället för light/zero eftersom man kan vara skeptisk mot sötningsmedlena.
    Men är det stora mängder så är det ändå väldigt mycket socker som man bara häller i sig. Då borde man nog sluta helt istället.
  • Äldre 22 Sep 09:34
    #40

    Gladskit: håller helt med om att det beror på mängden men det jag tycker är oroväckande är att många (inte sagt att någon här gör det!!!) resonerar som så att om jag dricker light eller zero så kan jag dricka hur mycket jag vill och det är jag skeptisk till!

Svar på tråden Ni som dricker cola och ni som har slutat!