• Äldre 25 Sep 19:58
    25163 visningar
    53 svar
    53
    25163

    Ok att läsa bok om hur barn blir till i förskolan?

    Idag har jag läst en bok för mina 6 åringar på jobbet , om hur man gör barn och hur de kommer till världen. Boken är mycket trevlig och anpassad för barn. Där står att pappan kramas med mamman och stoppar in snoppen i mammas snippa och det simmar in babyfrön som blir till en bebis mm. 
    Ändå spänner jag mig för reaktionerna som kanske kan komma från föräldrarna när barnen talar om det hemma.
    Vi har haft kroppen som tema och det känns som ett naturligt ämne att avsluta det hela med.
    Hur skulle ni tycka? 

  • Svar på tråden Ok att läsa bok om hur barn blir till i förskolan?
  • Äldre 25 Sep 20:00
    #1

    Hade gillat det. Skulle nog ge pedagogerna positiv feedback.

  • Äldre 25 Sep 20:04
    #2

    Jag skulle inte haft något emot det alls, det låter ungefär så som vi beskrivit det för vår son i den åldern. 


    Blev mamma vid 17, lever avslappnat och harmoniskt liv i London och avskyr gravida som röker: londonsvenskar.com/tahira/
  • Äldre 25 Sep 20:07
    #3

    Min 4-åring har vetat det där i ett år nu ungefär så det vore ju inget nytt eller konstigt med det. Hade hon inte själv undrat om det innan hon blev 6 år hade jag inte haft något emot att hon fått lära sig det via en pedagogisk bok.

    Jag tycker inte att det är något att hymla med. Sex är ju något helt normalt och det är naturligt för barn att undra var små bebisar kommer ifrån. Borde inte vara något tabu tycker jag!

  • lotten­77
    Äldre 25 Sep 20:09
    #4

    Det låter väll bra även om jag gärna hade haft en bok som även tog upp att barn kan bli till på andra sätt också nån som har tips på någon sådan bok förresten? Hat nämligen en unge som blivit till med hjälp av hormoner och en liten provrörsunge båda har dessutom fötts med kejsarsnitt så jag skulle behöva en bok som liksom förklarar alla sätt ett barn kan komma in och komma ut ur magen

  • Äldre 25 Sep 20:10
    #5

    vad heter boken du läste den verkar bra. jag läste håkan bråkan och bebis mysteriet för mina barn.

  • Äldre 25 Sep 20:23
    #6

    Boken heter Per, Ida och Minimum.
    www.adlibris.com/se/product.aspx

    Har den på svenska och har själv köpt den till mina barn för länge sen när de var små. Jag har dock använt egna ord när jag läst den, t.ex snopp och snippa istället för "slida" och när ordet knulla kom upp så hoppade jag över det och talade om pussas och krama, och älska varann istället.
    Hoppade också över "sexdelen", som att föräldrarna gör det för att det är skönt och kan hindra att det blir barn

    Roligt var att efteråt så blev en kille kvar och sa "jag ska ju gifta mig med Anna när jag blir stor.....men nu när jag vet vad man måste göra med snoppen för att det ska bli barn, så känns det lite äckligt. Men jag vet ju att jag måste, för jag vill ju ha barn...."
    lilla gullevän, hihi... 

  • Äldre 25 Sep 20:23
    #7

    Låter jättebra. Barn i den åldern är nyfikna kring detta ämnet, och att hymla och ljuga om det hela ser jag som oerhört idiotiskt och taskigt mot barnen. Varför skall man förneka sina ungar kunskap liksom. Någon världsfrånvänd kristen tomte till förälder kommer säkert reagera dock, tråkigt nog.

  • Helle3­33
    Äldre 25 Sep 20:24
    #8
    mormor 1965 skrev 2012-09-25 19:58:46 följande:
    Idag har jag läst en bok för mina 6 åringar på jobbet , om hur man gör barn och hur de kommer till världen. Boken är mycket trevlig och anpassad för barn. Där står att pappan kramas med mamman och stoppar in snoppen i mammas snippa och det simmar in babyfrön som blir till en bebis mm. 
    Ändå spänner jag mig för reaktionerna som kanske kan komma från föräldrarna när barnen talar om det hemma.
    Vi har haft kroppen som tema och det känns som ett naturligt ämne att avsluta det hela med.
    Hur skulle ni tycka? 
    Att det låter väldigt bra. Jag tänker inte ljuga för min dotter att någon jäkla stork kommer med barn.
  • Queeni­e70
    Äldre 25 Sep 20:27
    #9

    Jättebra men jag skulle nog vilja bli

    Informerad så att jag kan ha lite bra svar på lut för följdfrågorna som kommer hemma.

  • Äldre 25 Sep 20:28
    #10
    lotten77 skrev 2012-09-25 20:09:31 följande:
    Det låter väll bra även om jag gärna hade haft en bok som även tog upp att barn kan bli till på andra sätt också nån som har tips på någon sådan bok förresten? Hat nämligen en unge som blivit till med hjälp av hormoner och en liten provrörsunge båda har dessutom fötts med kejsarsnitt så jag skulle behöva en bok som liksom förklarar alla sätt ett barn kan komma in och komma ut ur magen
    www.adlibris.com/se/product.aspx

    Såg en sån här om provrörsbefruktning. Nåt att ha?
Svar på tråden Ok att läsa bok om hur barn blir till i förskolan?