• Äldre 25 Sep 19:58
    25219 visningar
    53 svar
    53
    25219

    Ok att läsa bok om hur barn blir till i förskolan?

    Idag har jag läst en bok för mina 6 åringar på jobbet , om hur man gör barn och hur de kommer till världen. Boken är mycket trevlig och anpassad för barn. Där står att pappan kramas med mamman och stoppar in snoppen i mammas snippa och det simmar in babyfrön som blir till en bebis mm. 
    Ändå spänner jag mig för reaktionerna som kanske kan komma från föräldrarna när barnen talar om det hemma.
    Vi har haft kroppen som tema och det känns som ett naturligt ämne att avsluta det hela med.
    Hur skulle ni tycka? 

  • Svar på tråden Ok att läsa bok om hur barn blir till i förskolan?
  • Äldre 26 Sep 21:20
    #21

    Jag hoppas att föräldrarna blir informerade i förväg så att man kan ta beslutet om man vill att ens barn ska lära sig om sex i den åldern. Jag hade absolut inte accepterat det.


    - Pojke 2008 - Bebis 2013 -
  • Äldre 26 Sep 21:21
    #22

    Som någon redan har varit inne på så skulle jag inte gilla att det presenterades som det enda sättet.

    Att man pratar om hur barn blir till är givetvis helt okej. Att prata om sex, på rätt sätt, är också helt okej, men att säga till barn att barn kommer till genom pappan stoppar snoppen i mammans snippa, punkt, det hade jag inte uppskattat.

  • Äldre 26 Sep 21:38
    #23
    fröken på Mårbacka skrev 2012-09-26 21:21:55 följande:
    Som någon redan har varit inne på så skulle jag inte gilla att det presenterades som det enda sättet.

    Att man pratar om hur barn blir till är givetvis helt okej. Att prata om sex, på rätt sätt, är också helt okej, men att säga till barn att barn kommer till genom pappan stoppar snoppen i mammans snippa, punkt, det hade jag inte uppskattat.
    Vänta vänta, du vet ju inte hur jag har sagt det förutom det....hur skulle du ha velat höra det?
    Och jag har inte egentligen talat om sex, utan att pappa och mamma älskar varandra och älskar att kramas och gosa. Och vill göra barn med den de tycker om . och då stoppar pappan in snoppen i snippan, de små bebisfröna simmar in till mammas bebisägg, och hokus pokus!
  • Äldre 26 Sep 21:40
    #24
    FabulousMom skrev 2012-09-26 21:20:21 följande:
    Jag hoppas att föräldrarna blir informerade i förväg så att man kan ta beslutet om man vill att ens barn ska lära sig om sex i den åldern. Jag hade absolut inte accepterat det.
    Och vad svarar du på 6 åringars frågor om hur barn kommer till?
  • Äldre 26 Sep 21:42
    #25
    mormor 1965 skrev 2012-09-26 21:38:31 följande:
    Vänta vänta, du vet ju inte hur jag har sagt det förutom det....hur skulle du ha velat höra det?
    Och jag har inte egentligen talat om sex, utan att pappa och mamma älskar varandra och älskar att kramas och gosa. Och vill göra barn med den de tycker om . och då stoppar pappan in snoppen i snippan, de små bebisfröna simmar in till mammas bebisägg, och hokus pokus!
    Precis. Så har inte mina barn kommit till, och jag hade inte uppskattat att de blev osynliggjorda. Jag fattar givetvis att de flesta barn kommer till på det där viset, att det är huvudstoryn, men att presentera det som "så här ÄR det" utan någon fingertoppskänsla för andra erfarenheter är lite...klumpigt.
  • Äldre 26 Sep 21:45
    #26

    Finns en rolig och bra bok som även tar upp ivf lite den heter spermier + ägg = bebis min son gillade den tyckte den var rolig och bra.

  • Äldre 26 Sep 21:45
    #27
    fröken på Mårbacka skrev 2012-09-26 21:21:55 följande:
    Som någon redan har varit inne på så skulle jag inte gilla att det presenterades som det enda sättet.

    Att man pratar om hur barn blir till är givetvis helt okej. Att prata om sex, på rätt sätt, är också helt okej, men att säga till barn att barn kommer till genom pappan stoppar snoppen i mammans snippa, punkt, det hade jag inte uppskattat.
    Kan tillägga för att glädja dig att jag också är vår förskolas genuspedagog, och läser samt diskuterar om olika familjemönster och  att man också kan ha två pappor och två mammor.
    Likaväl så behövs det bebisfrön+ bebisägget för att det ska bli barn
    har just beställt en annan bok om detta!

    www.adlibris.com/fi/product.aspx 
  • Äldre 26 Sep 21:54
    #28
    mormor 1965 skrev 2012-09-26 21:45:57 följande:
    Kan tillägga för att glädja dig att jag också är vår förskolas genuspedagog, och läser samt diskuterar om olika familjemönster och  att man också kan ha två pappor och två mammor.
    Likaväl så behövs det bebisfrön+ bebisägget för att det ska bli barn
    har just beställt en annan bok om detta!

    www.adlibris.com/fi/product.aspx?isbn=9197687... 
    Du behöver inte alls glädja mig. Och hur skulle jag kunna veta att du diskuterar olika familjemönster när du inte berättar det.

    Mitt stora barn vet mycket väl att det behövs spermier och ägg (nej, vi pratar inte om bebisfrön) för att skapa barn. Det betyder inte att det finns en mamma och en pappa - eller att barnet har tillkommit genom sex.

    Varför har du en sån nedlåtande ton?
  • Äldre 26 Sep 22:02
    #29
    fröken på Mårbacka skrev 2012-09-26 21:54:16 följande:
    Du behöver inte alls glädja mig. Och hur skulle jag kunna veta att du diskuterar olika familjemönster när du inte berättar det.

    Mitt stora barn vet mycket väl att det behövs spermier och ägg (nej, vi pratar inte om bebisfrön) för att skapa barn. Det betyder inte att det finns en mamma och en pappa - eller att barnet har tillkommit genom sex.

    Varför har du en sån nedlåtande ton?
    Du tolkar tonen som nedlåtande  Vet inte vad jag ska säga faktiskt. Tycker kanske inte man allmänt behöver berätta om alla specialfall där man kan göra barn på andra sätt, provrörsbefruktningar t.ex
    Om det inte finns någon orsak till det. Om det finns något barn i gruppen som går hem och frågar om pappa och mamma har gjort dem på traditionellt sätt, och föräldrarna har gjort dem via provrör, så kan ju faktiskt föräldrarna fortsätta på storyn själva och berätta om andra varianter.

    Jag antar att ni hemma också berättat om hur mammor och pappor gör också? Inte bara eran variant? 
  • Äldre 26 Sep 23:16
    #30
    mormor 1965 skrev 2012-09-26 21:40:05 följande:
    Och vad svarar du på 6 åringars frågor om hur barn kommer till?

    Nu har jag bara en 4-åring och han har inte frågat det än.. Jag har sagt att jag har en bebis i magen och att jag ska hämta den hos doktorn sen.. När jag var 6 år har jag inte heller frågat mina föräldrar om hur det går till.. Men OM min son frågar mig då så kommer jag väl säga att "pappan stoppar in ett litet frö i mamman och det växer och blir en bebis" alltså jag ljuger inte och skyller på storken, men jag förvränger och censurerar lite. Tids nog lär han sig det ändå. Jag tycker att 6 år är alldeles för tidigt för att veta vad sex är och jag som förälder har rätt att skydda mitt barn från denna information, oavsett vad samhället tycker om det. Glad
    - Pojke 2008 - Bebis 2013 -
Svar på tråden Ok att läsa bok om hur barn blir till i förskolan?