• Pica
    Äldre 4 Oct 07:35
    36329 visningar
    22 svar
    22
    36329

    Hjälp! Har ihållande snabba vibrationer i magen, är det barnet som skakar?

    Snälla hjälp mig, jag är så orolig! Är i v 35 och har de senaste veckorna upplevt att min mage skakat/vibrerat snabbt i ett par minuter på natten. Varje natt vaknar jag av detta och tänker min lilla bebis i magen har epilepsi. Det är korta snabba rygg, precis som när man själv har frossa eller snabba tics i ögonbrynet. Ryckningarna är ihållande och är inte alls vanliga fosterrörelser eller hicka eftersom jag vet hur det känns. Det är inte heller att barnet ryser när det kissar eftersom det är mycket kortare vibrationer. Varken Bm eller läkare vet vad detta är, jag har fått göra TUL och ett CTG för ett par veckor sen och det såg bra ut. Nu undrar jag om det är någon mer som upplevt samma fenomen som jag?

    Tacksam för svar!

  • Svar på tråden Hjälp! Har ihållande snabba vibrationer i magen, är det barnet som skakar?
  • Äldre 4 Oct 07:59
    #1

    Hade också så vid några tillfällen och då var det någon som sa att när bebisen kissar kan den ibland liksom skaka/darra till...ska vara vanligare bland pojkar tydligen. Jag fick en pojke sen om det var hans kisseri eller vad det var vet jag inte. Googla det och kolla. Tror nog att allt är bra med din bebis. Lycka till!

  • Äldre 4 Oct 07:59
    #2

    Oj nu såg jag att du hade skrivit om det redan...ledsen för det...

  • Äldre 4 Oct 08:08
    #3
  • Pica
    Äldre 4 Oct 08:48
    #4
    LovelyDi skrev 2012-10-04 07:59:48 följande:
    Oj nu såg jag att du hade skrivit om det redan...ledsen för det...
    :) ingen fara, tack ändå. Hoppas näsan att min bebis kissar i flera minuter för vad annars är det som skakar....:(
  • Äldre 23 Oct 13:39
    #5

    Hej vad kul att läsa om detta för det är precis vad jag upplevt vid ett par tillfällen och verkligen blivit förundrad och nästan lite orolig precis som du beskriver. Att babyn kssar verkar rimligt så jag kör också på det...Jag väntar en gosse om 17 dagar och längtar ihjäl mig. Lycka till :)

  • Äldre 24 Oct 16:30
    #6

    Hej! Detta hände mig under min första graviditet. En natt satte jag mig käpprak upp i sängen, hela magen vibrerade, nästan surrade, kändes det som. Jag blev förskräckt och ringde MVC på morgonen, men de hade ingen förklaring. Efter att min son hade fötts noterade jag att han så gott som alltid rös när han kissade, så nu i efterhand tror jag att det måste ha varit det jag kände, även om jag fortfarande tycker att vibrationerna var underligt starka. Kanske kan det bli resonans om barnet har kontakt med mammans revben eller liknande?

  • Pica
    Äldre 25 Oct 19:22
    #7
    MadameBovary skrev 2012-10-24 16:30:16 följande:
    Hej! Detta hände mig under min första graviditet. En natt satte jag mig käpprak upp i sängen, hela magen vibrerade, nästan surrade, kändes det som. Jag blev förskräckt och ringde MVC på morgonen, men de hade ingen förklaring. Efter att min son hade fötts noterade jag att han så gott som alltid rös när han kissade, så nu i efterhand tror jag att det måste ha varit det jag kände, även om jag fortfarande tycker att vibrationerna var underligt starka. Kanske kan det bli resonans om barnet har kontakt med mammans revben eller liknande?
    Hej och tack för svar! Så du och Kompis har också upplevt något liknande. Ja kroppen kan ju reagera på mest underliga sätt när man är gravid så vem vet. 2 olika läkare jag har träffat har sagt att fenomenet finns beskrivet i litteraturen men att det inte har gått att förklara vad det är. Om det nu inte har gått att förklara så hoppas jag att det inte heller beror på något konstigt hos barnet.

    Tycker att mina vibrationer håller i sig så länge (någon minut) och de sker alltid strax efter att jag somnat på kvällen ... så det känns lite orimligt att bebisen ska rysa/skaka av kisseriet så lång tid och just när jag somnat.  Den kan rycka till på dagen också men då är det ju bara någon sekund. Gud vad skum jag är alltså. Men snart är det dags för ruskpricken att ploppa ut så då får man kanske ett svar. 

    Lycka till med din lilla kille Kompis :) Snart är våra godingar i våra armar :)
  • Äldre 28 Oct 15:14
    #8

    Ja nu är det bara att vänta och njuta av lugnet-

  • Äldre 13 Nov 21:55
    #9

    Känner detsamma ibland. Minst en gång om dagen oftast när jag ligger ner, att det rycker i magen,vibrerar liksom. I några sekunder bara,max en minut. Jag undrar oxå vad det är. Ska nog fråga min barnmorska imorgon. Men hon har väl inte svar på något som vanligt. Så himla tråkigt att barnmorsknra i denna hålan Är så trista.

  • Äldre 13 Nov 21:59
    #10

    Jag hade oxå så! Kunde vibrera länge och väl. Åtminstone med sista graviditeten, en gosse blev det då.
    Måste ha varit kiss-rysningar!

Svar på tråden Hjälp! Har ihållande snabba vibrationer i magen, är det barnet som skakar?