• Pica

    Hjälp! Har ihållande snabba vibrationer i magen, är det barnet som skakar?

    Snälla hjälp mig, jag är så orolig! Är i v 35 och har de senaste veckorna upplevt att min mage skakat/vibrerat snabbt i ett par minuter på natten. Varje natt vaknar jag av detta och tänker min lilla bebis i magen har epilepsi. Det är korta snabba rygg, precis som när man själv har frossa eller snabba tics i ögonbrynet. Ryckningarna är ihållande och är inte alls vanliga fosterrörelser eller hicka eftersom jag vet hur det känns. Det är inte heller att barnet ryser när det kissar eftersom det är mycket kortare vibrationer. Varken Bm eller läkare vet vad detta är, jag har fått göra TUL och ett CTG för ett par veckor sen och det såg bra ut. Nu undrar jag om det är någon mer som upplevt samma fenomen som jag?

    Tacksam för svar!

  • Svar på tråden Hjälp! Har ihållande snabba vibrationer i magen, är det barnet som skakar?
  • QiTaS

    Jag känner samma sak, dock inte i flera minuter utan bara några sekunder. Frågade vad det kunde vara hos MVC igår men hon hade inget svar att ge. Låter ju rimligt att det blir så när den kissar. Enligt RUL så har jag en flicka i magen så vem vet det kanske ligger en kille där =)

  • Mitjka

    Min sambo ryser så han skakar nästan varje gång han kissar.. Så som ni säger kanske bebisen också gör det? :)

  • längtan8402

    Men ryser gör man väll inte så länge som en, två minuter heller. Nej det tror jag inte på. Precis nyss kände jag det igen,som var och varannan kväll,det rycker som vibrationer mer tre sekunders mellanrum. Kan hålla på två nästan tre minuter. Det känns konstigt, undra verkligen vad den gör där inne. Han menar jag. Väntar en pojke jag med.

  • Coyote

    Kan det inte vara så att det är någon nerv eller liknande, att det är själva livmodern som rycker, och inte bebisen? För de där "kissrysningarna" är ju kortare än någon minut.

  • Emgr

    HEJ 
    Vet att detta är ett väldigt gammalt inlägg men testar ändå för jag hittar ingen annan som varit med som detta som låter precis som det som händer för mig bara att jag är tidigare i graviditeten. 

    Pica - Om du ser detta. Hur gick det för dig? Vill veta om bebisen var okej? Är själv ganska orolig över detta då ingen läkare eller barnmorska kan förklara för mig vad det är eller känner igen det. Händer min varje natt och väldigt många gånger under natten vissa nätter. Första gången alltid en stund efter jag somnat till. 

    Skulle vara så tacksam för svar! 

  • Gimele

    [quote=79955685][quote-nick]Emgr skrev 2019-10-11 11:09:21 följande:[/quote-nick]HEJ 

    Vet att detta är ett väldigt gammalt inlägg men testar ändå för jag hittar ingen annan som varit med som detta som låter precis som det som händer för mig bara att jag är tidigare i graviditeten. 

    Pica - Om du ser detta. Hur gick det för dig? Vill veta om bebisen var okej? Är själv ganska orolig över detta då ingen läkare eller barnmorska kan förklara för mig vad det är eller känner igen det. <1j==j 1

  • Gimele

    Gick inte för mej att citera dej och visa att jag svarade dej Emgr fick inte med det jag skrev heller..

    Men jag svarade att det var så jag hade min första graviditet med min dotter :)

    Bm förstod inte alls vad jag pratade om när jag förklara vibrationerna jag kände dagligen..

    Men iaf så födde jag en frisk liten tjej som aldrig vibrerat sen dess :)

    Kan tillägga att jag är gravid i v. 25 med andra nu och inte känt nåt vibrera än så länge iaf. Vem vet kanske kommer kanske inte, alla graviditeter är ju olika!

  • Solblomma30
    Gimele skrev 2019-10-13 03:10:08 följande:

    [quote=79955685][quote-nick]Emgr skrev 2019-10-11 11:09:21 följande:[/quote-nick]HEJ 

    Vet att detta är ett väldigt gammalt inlägg men testar ändå för jag hittar ingen annan som varit med som detta som låter precis som det som händer för mig bara att jag är tidigare i graviditeten. 

    Pica - Om du ser detta. Hur gick det för dig? Vill veta om bebisen var okej? Är själv ganska orolig över detta då ingen läkare eller barnmorska kan förklara för mig vad det är eller känner igen det. <1j==j 1


    Hej Gimele! Jag födde en son för några veckor sen och han vibrerade precis som TS skriver från ungefär vecka 25 till födseln. Jag började tro att bebisen hade någon form av anfall i magen för det kändes så himla spastiskt/epileptiskt. Jag har fött flera barn tidigare och aldrig känt känslan innan. Men, sonen är helt normal och frisk och har inte vibrerat en enda gång sen han föddes :D Jag googlade fenomenet på engelska och det var SÅ många gravida som kände samma sak och hade fött helt friska barn så det verkar vara något oförklarligt men helt normalt.
  • Solblomma30

    [quote=79955685][quote-nick]Emgr skrev 2019-10-11 11:09:21 följande:[/quote-nick]HEJ 

    Vet att detta är ett väldigt gammalt inlägg men testar ändå för jag hittar ingen annan som varit med som detta som låter precis som det som händer för mig bara att jag är tidigare i graviditeten. 

    Pica - Om du ser detta. Hur gick det för dig? Vill veta om bebisen var okej? Är själv ganska orolig över detta då ingen läkare eller barnmorska kan förklara för mig vad det är eller känner igen det. Händer min varje natt och väldigt många gånger under natten vissa nätter. Första gången alltid en stund efter jag somnat till. 

    Skulle vara så tacksam för svar! [/quote

    Hoppsan! Skulle såklart citera Emgr och inte Gimele :)

  • Emgr

    Tack för svar! Känns bättre att några upplevt samma och att det kommit ut ett friskt barn!

  • Solblomma30
    Emgr skrev 2019-11-17 08:10:43 följande:

    Tack för svar! Känns bättre att några upplevt samma och att det kommit ut ett friskt barn!


    Det var så lite så! Verkligen en så konstig känsla! Men han ligger här bredvid mig nu, tre månader gammal, och inte en vibration sen han kom ut ;) Jag var tvungen att googla på det igen nu efter att du svarade och det verkar vara jättevanligt att känna vibrationer i magen, en maaaassa oroliga mammor över hela världen. Men alla verkar ha fött friska barn så det verkar vara helt normalt!
Svar på tråden Hjälp! Har ihållande snabba vibrationer i magen, är det barnet som skakar?