• Äldre 8 Oct 15:27
    6618 visningar
    10 svar
    10
    6618

    Han får inte träffa sitt barn!

    Jag vet inte riktigt vilket forum detta ska in på men hoppas någon kan hjälpa mig..

     Min vän blev pappa i tisdags. 2/10-12 han fick själv reda på det på torsdagen den 4/10-12.

    mamman till hans barn ville ej att han kom till förlossningen och inte velat ha någon kontakt med honom innan barnet föddes, tjejen lämnade honom i 4 månaden. Nu till problemet.

    Han fick som sagt reda på att han blivit pappa 2 dagar efter födseln han får inte komma och hälsa på och se på sitt barn inte ens en bild får han av mamman. när han skickar om att han vill träffa sin son eller ber om en bild så börjar hon bråka direkt och vänder allt mot honom. Vad ska han ta sig till? vad har han för rättigheter? hur ska han gå till väga för att få träffa sitt första efterlängtade barn? 

    Uppskattar alla svar jag kan få!! 

  • Svar på tråden Han får inte träffa sitt barn!
  • Barbam­amah
    Äldre 8 Oct 15:34
    #1

    Han ska ha is i magen. Rent juridiskt är han inte pappa till barnet än så det första som måste fastställas är faderskapet. Mamman får automatiskt enskild vårdnad då föräldrarna är ogifta men kan välja att skriva på för gemensam (vilket jag tvivlar på att hon kommer att göra). Men oavsett vem som har vårdnaden så har barnet rätt till båda sina föräldrar och därmed rätt till umgänge med sin far enligt lagen. Jag rekommenderar att dom vänder sig till familjerätten och bokar en tid för samarbetssamtal så fort faderskapet blivit fastställt som ett första steg. Om det visar sig att mamman inte alls vill samarbeta har din vän möjligheten att stämma mamman på både vårdnad och umgänge i rätten.

  • Äldre 8 Oct 15:39
    #2

    Okej ska berätta det för honom. Tack så jätte mycket för du tog dig tid och svarade. uppskattas :)

  • Anonym (känsl­ig)
    Äldre 13 Dec 19:45
    #3
    Zassa93 skrev 2012-10-08 15:39:55 följande:
    Okej ska berätta det för honom. Tack så jätte mycket för du tog dig tid och svarade. uppskattas :)
    hej! Har hon berättat för honom att han har blivit pappa, då kan dom ta ett faderskapstest antingen på lasarettet eller socialen. För när hon kommer ner på socialen så ska hon skriva på papper och där ställer dom olika frågor med vem som är pappan och då utför dom ett faderskapstest. Och visade det att han är pappan så kommer familjerätten på barn och ungdomssidan komma in och hjälpa till där han kommer att bli utredd och även hon om dom är lämpliga till ett föräldrarskap. Sedan kommer socialen att hitta olika lösningar på bästa sätt. Och det kommer garanterat att lösa sig har själv att ett liknade problem, men soc har varit en stor hjälp för mig så att min dotter får träffa sin pappa och allt funkar bra i dagens läge.
  • Äldre 2 Feb 21:19
    #4

    jag läste igenom detta här och kan bara säga TACK.. detta gäller även mig då mamma till barnet gör allt för att få ensamvårdnad om tösen. jag har ej kommit så långt som att skriva på faderskaps papperen. men det skall jag i veckan som kommer nu. jag har inte en enda kunskap om vad som jag har rätt till. och i flera månader skrickit efter hjälp., haft deprissioner pga av detta här( inte så illa men ändå vart deprimerad) då jag inte vet hur jag skall gå till väga. min erfanhet ang myndigheter är väl inte den bästa och lita på dem... nenej det går inte. lider lite av dyslexi och har mer eller midre svårt att förstå texter. jag är glad att det gick vägen för honom här och kan ju bara hoppas att det funkar för mig med.
    tack än en gång.:)
    ps: hörde att jag får ha mina pappa veckor!? får jag ha mitt barn under dessa veckor med?
    mvh r

  • Litet My
    Äldre 2 Feb 22:01
    #5

    Nybliven pappa: Hur gammalt är ditt barn och hur ofta träffar du det?

  • Anonym (C)
    Äldre 3 Feb 09:24
    #6
    nybliven pappa skrev 2014-02-02 21:19:02 följande:

    jag läste igenom detta här och kan bara säga TACK.. detta gäller även mig då mamma till barnet gör allt för att få ensamvårdnad om tösen. jag har ej kommit så långt som att skriva på faderskaps papperen. men det skall jag i veckan som kommer nu. jag har inte en enda kunskap om vad som jag har rätt till. och i flera månader skrickit efter hjälp., haft deprissioner pga av detta här( inte så illa men ändå vart deprimerad) då jag inte vet hur jag skall gå till väga. min erfanhet ang myndigheter är väl inte den bästa och lita på dem... nenej det går inte. lider lite av dyslexi och har mer eller midre svårt att förstå texter. jag är glad att det gick vägen för honom här och kan ju bara hoppas att det funkar för mig med.
    tack än en gång.:)
    ps: hörde att jag får ha mina pappa veckor!? får jag ha mitt barn under dessa veckor med?
    mvh r


    Du ska vända dig tillFamiljerätten på kommunens socialkontor. Be att få komma och skriva på faderskapet så fort som möjligt. När det är klart ber du att ni båda ska få komma på samarbetssamtal där ni kan komma överens om hur umgänget ska se ut.

    Dina pappaveckor är inte dina. De är till för att mamman ska få stöttning i början. Hon kan ge bort dem till sin mamma eller syster om ni inte bor ihop.
  • Äldre 19 Apr 14:54
    #7

    Hej!

    Jag behöver hjälp, hoppas att nån kan hjälpa mig!

    Jag är en pappa som har inte träffat mitt barn! Jag aldrig set mitt barn!

    Jag haft problem med min tjej o hon vill inte att jag träffa min son!!

    Nu jag vet inte att vad ska jag göra?

    Hoppas att nån kan hjälpa mig Via telefon!

    Mitt nummer är 0764363358,

    Kram

  • Anonym (Frida­)
    Äldre 19 Apr 15:13
    #8

    Det är ett samhällsproblem det inte pratas så mycket om det här känner jag. Mörkertalet är stort när det gäller fäder som inte får träffa sina barn..

    Det finns massor med pappor som skiter i sina barn. Shame on them! Men tyvärr har de blivit normen och de pappor som vill ha kontakt straffas i stället.

    Jag vet dock att det börjar ändras med små steg.. Myndigheterna och domstolarna har börjat tänka om. Men det tar tid!

  • Anonym (Ett tips)
    Äldre 19 Apr 15:28
    #9
    Saknar mitt barn skrev 2017-04-19 14:54:03 följande:

    Hej!

    Jag behöver hjälp, hoppas att nån kan hjälpa mig!

    Jag är en pappa som har inte träffat mitt barn! Jag aldrig set mitt barn!

    Jag haft problem med min tjej o hon vill inte att jag träffa min son!!

    Nu jag vet inte att vad ska jag göra?

    Hoppas att nån kan hjälpa mig Via telefon!

    Mitt nummer är 0764363358,

    Kram


    Skriv ett eget nytt inlägg istället för att skriva i en tråd från 2012. Ett tips bara.
  • Anonym (Liza)
    Äldre 19 Apr 16:19
    #10

    Intressant med alla dessa "brydda" pappor som inte lyfter ett finger själva utan ber kompisen eller nya flickvännen att kolla upp hur det funkar.

Svar på tråden Han får inte träffa sitt barn!