• kaakii­s
    Äldre 10 Oct 15:52
    18352 visningar
    18 svar
    18
    18352

    Bli adopterad i vuxen ålder?

    Är det någon annan som har blivit adopterad i vuxen ålder? Jag har sen jag var 4 månader bott i fosterfamilj och nu snart ska jag bli adopterad av mina fosterföräldrar.

  • Svar på tråden Bli adopterad i vuxen ålder?
  • Äldre 26 Nov 23:09
    #1

    Hur funkar det? Hur blir man adopterad i vuxen ålder? Vart vänder man sig? Finns det någon blankett?

  • Äldre 26 Nov 23:52
    #2

    Jag är vuxenadopterad av min styvpappa. Ingen aning om var man vänder sig för att göra det dock men du hittar säkert mer info om du googlar.

    Kul för dig TS!

  • Sama
    Äldre 7 Dec 21:04
    #3

    Man vänder sig till tingsrätten för att få en blankett.
    Är själv på väg att genomföra en adoption, är både spännande och nervöst. Mest för hur omvärlden tar det....

  • Äldre 8 Dec 00:15
    #4
  • Äldre 17 Jan 17:39
    #5

    När räknas man som vuxen ?

  • Sama
    Äldre 18 Jan 08:53
    #6
    Thashiznitov skrev 2013-01-17 17:39:36 följande:
    När räknas man som vuxen ?

    Enligt lagen är det när man är myndig, vill säga vid 18 år.
  • Äldre 18 Jan 12:32
    #7
    Sama skrev 2013-01-18 08:53:45 följande:

    Enligt lagen är det när man är myndig, vill säga vid 18 år.
    okey, då vet jag. Glad
  • Äldre 19 Feb 04:32
    #8

    Jag är snart adopterad (vi väntar på besked från tingsrätten) av mina fosterföräldrar som jag har bott hos sen jag var 2 veckor och som jag ser som min mamma å pappa :) jag är 28 år och är fosterbarn från Sverige.

  • Äldre 12 Apr 12:40
    #9
    Natan skrev 2013-02-19 04:32:28 följande:
    Jag är snart adopterad (vi väntar på besked från tingsrätten) av mina fosterföräldrar som jag har bott hos sen jag var 2 veckor och som jag ser som min mamma å pappa :) jag är 28 år och är fosterbarn från Sverige.
    Hej. Vi har en son på 19 år som vi tänkte adoptera till hösten varit hos oss sen han va 2 månader gammal. Är det en jobbig process? O måste ngn annan va inblandad då han bott i familjehem? Läste att du oxå gjort det?

    Enda negativa är att jag o pappan inte lever ihop men har daglig kontakt.  Hoppas på svar..MVh Anne
  • Äldre 12 Apr 17:02
    #10

    Kan man adoptera vuxna barn om man inte är gifta?

  • Äldre 12 Apr 17:05
    #11

    Som vuxen kan man bara bli adopterad av en person eller ett gift par! Inte av styv- eller fosterföräldrar om de är skilda. Är de gifta däremot så går det bra!

  • Äldre 14 Apr 01:22
    #12

    Jag är nu adopterad av mina fosterföräldrar och de är gifta. Det var ingen jobbig process alls. Allt gick fort och smidigt! :)

  • Äldre 19 Apr 22:12
    #13

    En fundering bara... varför adopterar man när "barnet" är vuxet och inte tidigare om de bott så länge? :)

  • Äldre 21 Apr 00:20
    #14

    För mig så finns det personliga skäl till varför de inte har kunnat det tidigare. Om de hade kunnat det tidigare hade de gjort det när de fick mig som fosterbarn :)

  • Herdis
    Äldre 23 Apr 11:41
    #15
    apelsinmandarin01 skrev 2013-04-19 22:12:48 följande:
    En fundering bara... varför adopterar man när "barnet" är vuxet och inte tidigare om de bott så länge? :)

    Före 18 krävs bioföräldrarnas samtycke. Dessutom upphör lönen till familjehemmet, om barnet adopteras. Då blir det ju som fosterföräldrarnas eget, d.v.s. de har inte betalt för att ta hand om det - förutom det vanliga barnbidraget och ev. bostadsbidrag om de är låginkomsttagare.
    To learn who rules over you, simply find out who you are not allowed to criticize
  • Äldre 1 Jul 17:09
    #16

    Ja. Jag blev fosterhemsplacerad när jag var 6 mån gammal. Blev adopterad av mina fosterföräldrar när jag var 19-20 (var ett tag sedan, är 36 år nu). För mig och min adoptivfamilj handlade det om att göra det officiellt och "på papper" något som har varit självklart sedan jag kom in i familjen. Mina fosterföräldrar har alltid varit min mamma och pappa, och min fosterbror min bror. Nu är de det även juridiskt.

    Rent praktiskt skickades en blankett in. De biologiska föräldrarna har inget veto, men kan skriva på pappret om de vill. I mitt fall skrev min mamma på papper, medan min pappa inte skrev på.

    Jag har fortfarande kontakt med mina biologiska syskon. Som sagt, när man är vuxen har det inte så stor praktisk betydelse mer än symbolisk. Det är möjligtvis efternamn (som jag bytt ytterligare en gång nu när jag gift mig...) och arvsrätten (vilken tidigare stod i testamente, men nu kommer automatisk)t.

    Lycka Till!

  • Äldre 1 Jul 17:12
    #17
    apelsinmandarin01 skrev 2013-04-19 22:12:48 följande:
    En fundering bara... varför adopterar man när "barnet" är vuxet och inte tidigare om de bott så länge? :)
    I mitt fall var det att min mamma, som var juridisk vårdnadshavare, inte ville adoptera bort mig. Men när jag blev myndig, hade hon inget val.
  • Äldre 9 Aug 20:25
    #18

    Hej

    jag är en kille med autism och ascberger.

    Och jag har haft detta sedan födseln.

    Jag har blöjor dygnet runt.

    Och jag önskar att få bli adopterad till någon som kan hjälpa mig att byta dom åt mig.

Svar på tråden Bli adopterad i vuxen ålder?