• Anonym
    Äldre 16 Oct 21:20
    2134 visningar
    1 svar
    1
    2134

    Ang. utlåtande på 3-års kontroll

    Hej!

    Min son var nyligen på 3-års kontrollen. När vi kommer in i rummet är min son först rädd för bvcsköterskan. Troligen för att han har hunnit bli rädd för doktorer och sköterskor, dels för att han har opererats, bla nyligen fått rör i öronen, och tagit bort polypen bakom näsan pga förkylningar, nedsatt hörsel och öroninflammationer och tidigare undersökningar pga detta. Min son har i princip varit sjuk sedan han föddes, ej heller då blev jag betrodd på bvc. Först fick jag höra att det första året, ja då brukar förkylningarna avlösa sig. Min sin hade också grönt gegg i ögorna nästan konstant och blev opererad för trånga tårkanaler. Mina barn som jag har sedan tidigare har inte varit lika sjuka som han.

    Först tittade sköterskan på motoriken när han cyklade trehjuling, sparkade boll, hoppade jämfota etc. Att tillägga är att på pojkens förskola hade de sagt att jag skulle säga till om att min son har svårt med balansen och höjder. Bvcsköterskans utlåtande kring detta var att han inte hade några sådana svårigheter med vare sig balans eller höjder, men jag sa att det är annorlunda utomhus och det kändes som att jag inte riktigt blev trodd.

    Därefter skulle vi slå oss ner vid ett bord i samma rum där det finns både en trehjuling och ett antal andra leksaker såsom bilar, en bondgård etc. Sköterskan sa att min son hade en fin ögonkontakt. Han ritade cirklar, lade klossar, kopp och fat etc. Han lade hunden i muggen och bollen på tallriken. Däremot missade han på att säga stor och liten och lade aldrig dockan under boken. Min son gjorde alla uppgifter, men han ville hellre leka med sakerna som hon hade i rummet än att sitta vid bordet och jag hämtade tillbaka honom,

    Slutligen sa bvcsköterskan att min son har koncentrationssvårigheter då han påvisade dålig kontakt och dåligt samarbete och ville att han skulle träffa en psykolog detta pga att han inte ville sitta vid bordet utan hellre leka med de andra leksakerna i rummet. Hon sa heller inget om att han skulle göra om treårskontrollen. Hur kan hon ställa en sådan "diagnos" efter att ha träffat min son en sådan kort stund?

    Jag frågade vad hon baserad detta på för jag förstod inte vad hon menade, barn har ju också olika intressen. Hon förklarade bara för mig att så var det. Är det inte normalt att en treåring (nyligen 3 år fyllda) hellre leker med sådana saker efter dennes intresse? 

    Min son älskar bilar, traktorer, tågbana, ja fordon helt enkelt. Han gillar även cyklar klossar och leker med mat i leksaksköket. Han leker med andra barn. Han lyssnar gärna på sagor, men allra helst favoritsagorna. Han lyssnar även på några få Alfons Åberg sagor med ganska mycket text i och har inte ha några problem med koncentrationen där. Han är dock inte intresserad av dockor.

    Hälsningar Lovisa 

  • Svar på tråden Ang. utlåtande på 3-års kontroll
  • Äldre 22 Oct 09:18
    #1

       Hej!
    Det är jättesvårt, att säga något utan att träffa barnet. Generellt om man är "missnöjd" eller bara känner att det inte riktigt funkar med sin BVC-sköterska kan man alltid be att få byta. Det är ju så, att det inte är alla man känner förtroende för. Om det inte känns alltför konstigt och fel kan nu ju träffa psykologen och där få utrymme att bolla er version och upplevelse av alltsammans.
    Lycka till!
    /Carmen

Svar på tråden Ang. utlåtande på 3-års kontroll