• Alisa

    Byta föräldraledig vid 10 månader (nu god kontakt)?

    Jag känner mig lite nojjig och skulle gärna uppskatta input. 

    Jag är nu föräldraledig med min och makens sjumånaders son. Maken arbetar heltid. När han är hemma är han mycket med sonen, både varadagar och hela helger.
    Nu visar sonen dock att jag är närmre (inte konstigt såklart), vilket ffa syns när han riktigt ledsen då bara jag kan trösta honom snabbt. Är jag inte där går det men tar längre tid.  

    Vid årsskiftet (då sonen precis blir 10 månader) är det tänkt att jag ska börja jobba igen och pappan ska ta över föräldraledigheten. För att det ska bli så bra för sonen som möjligt har pappan semester och är hemma med oss fr.o.m. 15 dec så ansvaret kan fördelas mer över till pappan samtidigt som jag finns till hands (vi har ytterligare två barn så det finns gott om annat för mig att göra). 

    Nu börjar jag bli lite orolig. Tänk om det blir jättejobbigt eftersom vi väljer att skifta vid "fel" ålder? Behöver bara tankar kring våran lösning. Lite erfarenheter från de som bytt kring 10 månaders ålder, vilket känns tidsmässigt bra så vi får vara hemma ungefär lika länge med sonen...  

    Så vad tänker ni? Hur gjorde ni?

  • Svar på tråden Byta föräldraledig vid 10 månader (nu god kontakt)?
  • cosinus

    Med äldsta bytte vi med 10 månader och det gick bra. Hon grät lite när jag gick på morgonen men jag valde alltid att säga hejdå ordentligt framföra att bara smyga ut och på bara 2 veckor så slutade hon vara lessen när jag gick. Hennes pappa stod då alltid med henne i famnen så hon hade tröst.

    Sen var hon jätteglad när jag kom hem och jag fick vara noga med att ta av mig kläder och så innan hon såg mig för sen jag väl tagit upp henne var det inte läge att ta av sig vare sig ytterkläder eller gå på toa på en bra stund.

    Med andra bytte vi kring 12 månader (helt men då hade vi jobbat deltid ett ganska bra tag) och det var inga problem alls.

    Med tredje bytte vi kring 7.5 månad och det var inga problem för honom att vara med pappa. Liten nackdel att han vägrade äta något annat än bröstmjölk innan jag började jobba men väl med pappa tog han sitt förnuft till fånga och gapade :)

    Med fjärde bytte vi vid 9-10 månader. Då hade jag jobbat 2 dagar i veckan sen hon var 8 månader och det var inga problem alls när jag gick upp på heltid.

    Så för oss är det bara första som ö h t varit lite bekymrad över att vi bytt hemma.

  • våreld

    Hej, va bra att ni ska vara lediga lite ihop.

    Jag gjorde precis som du, bytte efter 10 mån med vår son.
    Jag hade inte gjort likadant nästa gång. Det var gråt och ledsenhet från sonen fast det blev bättre efterhand. Jag vill betona att jag tycker att det var jättebra att pappa var hemma med honom också såklart men med nästa barn byter vi nog vid 1 års ålder. Det som blev jobbigast tyckte jag var att känslan av att jag, när jag kommit hem, var tvungen att vara hela tiden med sonen. Jag ville inte åka ifrån honom på kvällar och helger och nätterna var jobbiga med täta uppvaknanden och amning. Min känsla var att han fick sitt mammbehov ändå när jag var hemma men att då fick jag släppa allt annat.
    Så det är mkt för min egen skull att jag vill vänta lite med nästa barn. Sen är ju alla barn olika så det betyder ju inte att det blir jobbigt för dig. Lycka till!

  • Marren38

    Vi ska också byta när sonen (fjärde barnet) är tio månader. Psykologiskt är det helt rätt ålder att byta eftersom barnet då är mer autonomt och förbi separationsfasen. Eftersom ditt barn är vant vid att vara med pappan kommer detta att gå galant! Var inte orolig. Den bästa gåvan du kan ge din familj nu är att sätta din tilltro till att det  kommer att gå jättebra!

  • hannis

    Vi bytte också vid 10 månader. Jag gick från helt fl till heltid på jobbet och min man från heltid på jobbet till fl på heltid.

    Vår son har dock alltid varit mer mammig oavsett vem som har varit hemma och han är det fortfarande nu när han är 3 år. Tror alltså inte det har någon betydelse vem som är hemma utan vissa barn är mer mammiga eller pappiga.

  • Mormor2007

    Visst kan ni byta föräldraledigheten när barnet är 10 månader utan att det blir katastrof, men ur anknytningssynpunkt är det mindre bra. 8-10 månaders ålder är en viktig fas i ett barns utveckling när det gäller just separationer, så kan ni vänta ett par månader till är det bättre. Det första tre åren i ett barns liv är viktiga för anknytningen och jagutvecklingen, och det första året det absolut viktigaste. Tyvärr går det inte att "ha kakan och samtidigt äta den."Jag menar att om det är bättre för föräldrarna att byta efter 10 månader, ja då är det så och det betyder inte katastrof för barnet, men man måste komma ihåg att det är för föräldrarnas bästa inte barnets. Det är en avvägning man själv måste göra, om man ska "ha kakan eller äta den"

Svar på tråden Byta föräldraledig vid 10 månader (nu god kontakt)?