• Äldre 25 Oct 12:01
    7589 visningar
    9 svar
    9
    7589

    Jordade uttag, jordfelsbrytare, hjälp?!

    Jag kan verkligen ingenting om sånt här! Men håller på att ta bort en gammal tapet i ett sovrum, så jag köpte en tapetborttagare. Dvs som en liten ångmaskin som gör det lättare att få bort tapeten..

    När jag läser instruktionerna så står det bland annat "använd jordfelsbrytare",
    så nu har jag googlat lite. Men blev inte klokare för det! Vad är jordfelsbrytare? Har förstått att den bryter strömmen på något vis om något skulle gå fel, men vad är då jordade uttag? Har det med saken att göra?

    Är det viktigt att man använder jordfelsbrytare? Eller är det så att om man har jordade uttag så behöver man ingen sån? Som ni märker så vet jag ingenting om det här alls...

    Skulle vara jätte tacksam om någon kan förklara så jag vet hur jag ska gå tillväga :)

     

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-25 12:03
    Glömde skriva att jag läste något om att vissa lägenheter har jordfelsbrytare installerade redan, hur vet man det? Är det vanligt?

    Bor i en bostadsrätt, är osäker på när det är byggt dock..

    Dessutom när jag kopplade inte tapetborttagaren och sen drog ur sladden ur uttaget så ser man en gnista i uttaget, känns inte som att det är ett bra tecken?

  • Svar på tråden Jordade uttag, jordfelsbrytare, hjälp?!
  • Äldre 25 Oct 13:27
    #1

    Om du har en Jordfelsbrytare så sitter den i säkringsskåpet/proppskåpet.

    Det är bara en varningstext som står i det flesta bruksanvisningar för elektriska apparater.

     


    Bloggar lite här på FL <3
  • Äldre 25 Oct 13:34
    #2
    plastkotte skrev 2012-10-25 12:01:55 följande:
    Jag kan verkligen ingenting om sånt här! Men håller på att ta bort en gammal tapet i ett sovrum, så jag köpte en tapetborttagare. Dvs som en liten ångmaskin som gör det lättare att få bort tapeten..

    När jag läser instruktionerna så står det bland annat "använd jordfelsbrytare",
    så nu har jag googlat lite. Men blev inte klokare för det! Vad är jordfelsbrytare? Har förstått att den bryter strömmen på något vis om något skulle gå fel, men vad är då jordade uttag? Har det med saken att göra?

    Är det viktigt att man använder jordfelsbrytare? Eller är det så att om man har jordade uttag så behöver man ingen sån? Som ni märker så vet jag ingenting om det här alls...

    Skulle vara jätte tacksam om någon kan förklara så jag vet hur jag ska gå tillväga :)

     

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-25 12:03
    Glömde skriva att jag läste något om att vissa lägenheter har jordfelsbrytare installerade redan, hur vet man det? Är det vanligt?

    Bor i en bostadsrätt, är osäker på när det är byggt dock..

    Dessutom när jag kopplade inte tapetborttagaren och sen drog ur sladden ur uttaget så ser man en gnista i uttaget, känns inte som att det är ett bra tecken?
    Vill du vara säker kan du skaffa en sådan här. Om det skulle bli fel på en apparat kan höljet bli strömförande. Då känner en jordfelsbrytare det och bryter strömmen omedelbart, så att man slipper bli grillad!

    http://www.kjell.com/sortiment/el/el-produkter/starkstrom/overspanningsskydd-jordfelsbrytare/jordfelsbrytare-elektronisk-p50170

     
  • Äldre 25 Oct 13:40
    #3

    Något förenklat:

    I vanlig jordad hushållsel, lampor, datorer, köksmaskine odyl, räcker det med jordning för att det skall vara hyfsat säkert. Går något fel i apparten, så att höljet blir strömförande, tar strömen lättaste vägen bort, via jordledningen. Istället för att gå igenom kroppen.

    Vid vissa aparater, t ex som jobbar med vatten eller utomhus, rekommenderas även jordfelsbrytare. Då användare, tack vara fukt, bra markkontakt t ex, själv kan vara jordad så kan strömen vid fel gå igenom kroppen istället. En jordfelsbrytare upptäcker detta och slår snabbt stopp.

  • Äldre 25 Oct 14:30
    #4

    Tack för era svar! Då förstår jag bättre hur det funkar. Men om de står såhär i de flesta bruksanvisningar för såna här prylar, så känns det lite som att man kanske inte behöver jordfelsbrytare? Om man har en "inbyggd" i lägenheten, då funkar den på samma vis som om jag skulle köpa en sån liten separat? Eller har jag missförstått? slutligen: om ni var jag, skulle ni använda jordfelsbrytare för en sånhär apparat? Kikade på uttaget i rummet och det är jordat.

  • Äldre 25 Oct 14:33
    #5

    Jag menar alltså ifall det är något dom måste skriva när det är elektriska apparater. :) för man använder ju inte jordfelsbrytare till andra elektriska saker i hemmet vanligtvis.

  • Äldre 25 Oct 14:34
    #6
    plastkotte skrev 2012-10-25 14:30:02 följande:
    Tack för era svar! Då förstår jag bättre hur det funkar. Men om de står såhär i de flesta bruksanvisningar för såna här prylar, så känns det lite som att man kanske inte behöver jordfelsbrytare? Om man har en "inbyggd" i lägenheten, då funkar den på samma vis som om jag skulle köpa en sån liten separat? Eller har jag missförstått? slutligen: om ni var jag, skulle ni använda jordfelsbrytare för en sånhär apparat? Kikade på uttaget i rummet och det är jordat.
    Det kan vara en god idé, ja. Det finns även lösa jordfelsbrytare i form av en dosa du sätter i det jordade uttaget och så sätter du i apparatens kontakt i dosan.
  • Äldre 25 Oct 14:55
    #7
    plastkotte skrev 2012-10-25 14:33:02 följande:
    Jag menar alltså ifall det är något dom måste skriva när det är elektriska apparater. :) för man använder ju inte jordfelsbrytare till andra elektriska saker i hemmet vanligtvis.

    Finns det jordfelsbrytare i lägenheten behöver du ingen extra.

    Vanliga elapparater håller man inte i handen och sprider varm vattenånga med. Därför bra med extraskydd.

    Om du behöver en är mycket upp till dig. Det är inte jag som får ström genom kroppen om det går fel.
  • Äldre 25 Oct 15:15
    #8

    Då ska jag kolla om det finns jordfelsbrytare installerad annars får jag gå och köpa en i eftermiddag :)

  • Äldre 25 Oct 15:16
    #9

    Kikade i säkringsskåpet, finns en "spak" där det står jordfelsbrytare. Så då bör det vara installerat redan

Svar på tråden Jordade uttag, jordfelsbrytare, hjälp?!