• Anonym (Hjälpsam! :))

    Hormonspiral insättning!

    Hej!

    Jo vissa läser ju på Internet om skräck historier om insättning av en mirena hormonspiral.

    Jag ska berätta min upplevelse, jag satte in min spiral idag. 26/10-12

    15.00 - Tar en tablett en timma innan så att livmodern blir mer avslappnad som jag fick av ungdomsmottagningen.

    16.00 - Är på ungdomsmottagningen och får träffa min barnmorska som ska sätta in den. Hon informerar osv. Lite nervös och jag frågar om det kommer göra ont, hon säger att det kan göra lite ont när de ska upp för livmodershalsen.

    Jag sätter min i gyn stolen och först her hon in något så att hon kan se och sen vet jag inte riktigt vad hon stoppar in, hade inte riktigt koll men sedan så nyper hon tag i något som inte känns alls, bara lite spänt. Sedan säger hon att hon ska mäta min livmoder och då känns det bara som ett litet stick. Inge mer! Sedan förde hon in spiralen. Och sen var allt klart!

    Så för er tjejer som ska sätta in en hormonspiral. Var inte oroliga! Bara för att det gör ont för vissa så behöver det inte göra så ont för DIG.
    Ett stick och lite spänt var det ända jag kände! A piece of cake.
    Lite små hugg kunde man känna lite då och då på kvällen men man kunde ändå umgås med vänner, för dom små huggen satt kvar minst 1 minut och det var inte så farligt.

    Hit tills gillar jag min spiral och hoppas till tusen att den ska fungera bra! :) Det har den än så länge, jag har bra förhoppningar iallafall! :)

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-04-17 21:07
    Hejsan!

    Jo det har gått ett par dagar sen jag skrev det där inlägget och mycket har hänt sedan dess.

    Jag skriver till alla kvinnor där ute!
    Jag rekommenderar INTE hormonspiral till någon alls! Jag satte in min spiral, jag var så nöjd och jag blev inte gravid och allt var så smidigt men efter 3 månader så fick jag panikångest anfall som jag aldrig fått tidigare och efter det så börja mitt humör gå upp och ned konstant. Det var så jobbigt! man vill ju vara glad mer en ledsen. Men man vart glad, ledsen sur...

    Så jag bestämde mig att få bort den grejen som får min kropp att lida..

    Jag tog ut den, och det vart så otroligt skönt och kommer aldrig utsätta min kropp för hormoner igen! ALDRIG.

    Nu den 22 så ska jag sätta in en kopparspiral och får önska att den fungerar. Annars vet jag inte vad det blir.

  • Svar på tråden Hormonspiral insättning!
  • Anonym (positiv)

    Samma här! Mer än att det inte är så jättekul att ligga i stolen med benen i vädret så gick det superbra när jag satte in min hormonspiral. "Va, är det redan färdigt?" frågade jag, för det gick både jättesnabbt och kändes inget särskilt.

    Har precis plockat ur den nu också (hade den i 2 år och dags för syskon), och inte heller det kändes. Tog inte värktabletter innan, men har fött ett barn. 

  • Anonym (Hjälpsam! :))
    Anonym (positiv) skrev 2012-10-27 14:02:33 följande:
    Samma här! Mer än att det inte är så jättekul att ligga i stolen med benen i vädret så gick det superbra när jag satte in min hormonspiral. "Va, är det redan färdigt?" frågade jag, för det gick både jättesnabbt och kändes inget särskilt.

    Har precis plockat ur den nu också (hade den i 2 år och dags för syskon), och inte heller det kändes. Tog inte värktabletter innan, men har fött ett barn. 
    Ja precis! :)

    Så man ska försöka att slappna av och prata med barnmorskan om man är nervös, de brukar oftast prata med en. Hon som jag hade sa att jag skulle ta djupa andetag osv. :) Hon var riktigt duktig!

    Så låt inte er själva bli skräckslagna för att det gör ont för vissa, det är så olika!
     
  • Anonym (Hjälpsam! :))

    Lite mensvärk har jag känt när jag sitter ner.
    Men det är en väldigt svag mens värk och ingenting man behöver smärtstillande för, men jag har inte ont då jag rör på mig eller är ute, bara ibland då jag sitter men jag tror nog att det är övergående för att kroppen är inte van att ha någonting i sig, då tar det väll några dagar innan den vänjer sig.

    Förutom det har den fungerat jätte bra hit tills, kommer bara pytte små blödningar.. :)

     

  • Anonym (Hjälpsam! :))

    Hej!

    Idag har jag inte känt av någon värk alls, allt känns precis som vanligt. Lite trött, men det är jag 95 % säker på att det inte  beror på spiralen för att jag brukar lite trött vid den här års tiden då det börjar bli mörkt ute osv, det blir nog det flesta. Det känner jag igen sedan några år tillbaka :)

  • Anonym (Hjälpsam! :))
    LilaRos skrev 2012-10-29 16:07:55 följande:
    Så var det dör mig också! Har även tagit ut mirena och det känns ännu mindre :)
    Ja så man ska inte försöka skrämma upp sig själv.

    Men det är såklart att alla är nervös vid insättning för man vet ju inte hur det kommer att kännas, för det är så olika för varje människa. Men det gjorde inte ont för mig och inte dig heller. 

    Prata med barnmorskan och låt hon prata med dig under hela insättningen så går det bra! :)  
  • frukarlssonn

    Håller med om att det inte kändes farligt alls, men för mig kanske det hjälpte att jag fött två barn? Dock måste jag tyvärr ta ut den för den ger mig troligtvis ständiga svampinfektioner


    Olivia 090610 ~ Freja101020
  • Anonym (Hjälpsam! :))
    Marinero skrev 2012-10-29 20:58:49 följande:
    Håller med om att det inte kändes farligt alls, men för mig kanske det hjälpte att jag fött två barn? Dock måste jag tyvärr ta ut den för den ger mig troligtvis ständiga svampinfektioner
    Tråkigt att höra! :/

    Hoppas att jag inte får dessa besvär.. jag har ingen erfarenhet av preventivmedel då detta är mitt första.
    Jag har aldrig fött barn, är bara 18. Gjorde inte ont för mig att sätta in ändå :) 
  • LilaRos

    Jag hade också förr barn när jag skulle sätta in spiralen.

    Det ända negativa jag ser med spiralen är att jag har sparsamma men långdragna blödningar. Nästan dubbelt så lång som när jag har vanlig mens... Men knappt någon mensvärk alls. Annars har jag inga biverkningar alls! Haft p-piller av olika slag innan och de har jag mått mycket sämre av!

  • frukarlssonn
    Anonym (Hjälpsam! :)) skrev 2012-10-30 01:12:06 följande:
    Tråkigt att höra! :/

    Hoppas att jag inte får dessa besvär.. jag har ingen erfarenhet av preventivmedel då detta är mitt första.
    Jag har aldrig fött barn, är bara 18. Gjorde inte ont för mig att sätta in ändå :) 
    Ja, jag vet inte hur vanligt det är med svamp i samband med hormonspiral, men min bm ville testa med att ta ut den och se om det blev bättre innan hon sätter in en behandling som kanske inte hjälper ändå i långa loppet! Tråkigt ja, det är så skönt att slippa tänka på att man ska ta den där tabletten varje dag! Tungan ute

    Nä jag vet många som haft ont fast de fött barn så det spelar nog inte så stor roll i slutändan Upplevelsen verkar va högst individuell
    LilaRos skrev 2012-10-30 07:37:26 följande:
    Jag hade också förr barn när jag skulle sätta in spiralen.

    Det ända negativa jag ser med spiralen är att jag har sparsamma men långdragna blödningar. Nästan dubbelt så lång som när jag har vanlig mens... Men knappt någon mensvärk alls. Annars har jag inga biverkningar alls! Haft p-piller av olika slag innan och de har jag mått mycket sämre av!
    Är det hormon eller koppar? Jag blödde sparsamt till och från i nästan ett halvår innan det försvann helt!

    Olivia 090610 ~ Freja101020
Svar på tråden Hormonspiral insättning!