• Äldre 28 Oct 19:28
    5454 visningar
    30 svar
    30
    5454

    Amning och sömn

    Jag har en liten dotter på snart 6 månader som helammas. Sedan hon föddes har hon ätit varannan timme dygnet runt i stort sett. På dagen tar hon bara korta sömnpass på 20 min, vilket gör att jag inte hinner lägga mig och vila, för då har hon vaknat igen. Vi samsover natten igenom och hon får mat när hon vill ha det. För det är så jag tycker att det ska vara. Men till saken är att jag håller på att gå under av trötthet. Har dessutom en treåring att ta hand om.  Jag kan inte heller bära min dotter i sjal eller sele pga förlossningsskada med efterföljande framfall, annars hade det underlättat. Hur hade ni löst det här på ett bra sätt? Vill ju inte ta till sömnmetoder Men jag fungerar snart inte mer.....Vill ha lite ap:tips på en sådan här situation.

  • Svar på tråden Amning och sömn
  • Äldre 28 Oct 19:39
    #1

    Pumpa ur och låt pappan ge på flaska? Amningen är ändå etablerad och personligen tycker jag att det är bättre att riskera att amningen börjar krångla än att köra med t.ex. 5mm.

  • Äldre 28 Oct 19:46
    #2

    Kanske kan du försöka att inte amma så ofta. Hon vaknar kanske för att hon är van vid att amma ofta.
    Kanske kan ha henne nära istället för att amma. Ger du henne smakisar? Det kanske kan göra henne intresserad av mat på ett annat vis...nått som låter vettigt?
    Hon kanske blir hysterisk om hon inte får amma varannan timme? 

  • Äldre 28 Oct 19:48
    #3

    Gröt?

  • Äldre 28 Oct 19:48
    #4

    Jag funderar lite på om man kan neka mat något pass på natten? Det känns ju förfärligt hårt, men många av matpassen är ju ändå småsnuttande. Hon har dessutom napp, men jag är bättre än nappen Visst skulle pappan kunna ta och ge mat. Problemet är att han tar hand om vår treåring på natten. Hon sover inte bra och är uppe och springer på nätterna, så de flesta nätter får han sova inne hos henne. Jag tror egentligen inte att min bebis är hungrig, utan vill snutta. Och det vill jag att hon ska få. Men nu har det liksom ballat ur helt och jag är för trött att ens tänka en hel tanke, än mindre hantera min treårings vilja.

  • Äldre 28 Oct 19:51
    #5

    Jo, jag har tänkt att köra igång med smakisar om några veckor. Hon är bara 5.5 månader, så jag hade tänkt att vänta några veckor. Jag fick tipset av BVC att först amma på kvällen och sedan ge ersättning direkt efter. Fungerade inte alls, dottern bara spydde. Hon blev ju helt övertankad. Men det kanske löser sig om några veckor när man kör igång med  lite mat. Problemet med att neka amning på natten är att man är alldeles för trött för att ta striden. Man väljer att amma för då kan man snabbt somna om sedan igen.

  • Mormor­2007
    Äldre 28 Oct 19:53
    #6

    Prova att ge gröt på kvällen som någon föreslår här, och sen erbjuda nappen och försök få henne att somna om med den i stället för bröstet på natten. Du får nog räkna med att hålla på så i någon vecka innan hon "förstår" ditt budskap.

    Sömntabletter ska du absolut inte ta när du har småbarn, man blir dåsig på morgonen av dem och läkarna skriver inte gärna ut det till småbarnsföräldrar.

  • mfe
    Äldre 28 Oct 19:55
    #7

    har en 7,5 månaders som också är snuttig på natten, för någon natt sedan kom jag på att lägga min ena hand över bröstet så hon bara snuttade på handen och släppte sedan och började snutta i luften och sedan dess har jag gjort så och det har blivit mindre snuttning nu, är hon hungrig så börjar hon gnälla och då får hon självklart äta, men ingen snuttning :)

  • Äldre 28 Oct 19:56
    #8

    Jag får nog köra igång med gröt snart då och hoppas att det gör att det blir bättre.
    Sömntabletter har jag ingen tanke på att ta! Jag har inget problem med att somna, är ju trött hela tiden. Jag kan nästan stå och sova  

  • Äldre 28 Oct 19:59
    #9
    mfe skrev 2012-10-28 19:55:59 följande:
    har en 7,5 månaders som också är snuttig på natten, för någon natt sedan kom jag på att lägga min ena hand över bröstet så hon bara snuttade på handen och släppte sedan och började snutta i luften och sedan dess har jag gjort så och det har blivit mindre snuttning nu, är hon hungrig så börjar hon gnälla och då får hon självklart äta, men ingen snuttning :)
    Det ska jag prova i natt!

    Mormor 2007, du läste nog fel i trådstarten. Jag vill inte ta till sömnmetoder, alltså 5-minutersmetoden och dyl. Som sagt, sömnpiller behövs verkligen inte
     
  • Äldre 28 Oct 19:59
    #10

    Hon ammar med största sannolikhet inte av hunger så ofta på nätterna utan av trygghet/vana. Något som är bra att tänka på (redan från födseln egentligen) är att det kan vara bra att testa att söva om på andra sätt, och inte alltid bara med bröstet direkt. Vi har tex buffat/tassat våra barn också, särskilt äldsta som inte alls kunde somna vid bröstet alla gånger utan behövde sövas på andra sätt. Dessutom får då pappan större möjlighet att hitta sätt som fungerar för honom.

    Hur har det fungerat hittills om ni låtit pappan ta uppvaken, eller om bebisen får sova nära honom istället?

Svar på tråden Amning och sömn