• Kraftv­erk
    Äldre 31 Oct 10:05
    3738 visningar
    21 svar
    21
    3738

    Resa bort från en treåring?

    Vi har tre barn, varav det yngsta är 2,5 år. Han är en väldigt trygg, social och framåt kille som är helt underbar att umgås med. :) Nu funderar vi, jag och min man, på en resa till New York i vår, en resa som skulle ske ungefär när han blir tre år. Vi tänker oss att åka dit 5 dagar (inkl resdagar) och syftet är helt enkelt att turista och shoppa.

    Nu funderar vi då på hur vi ska göra med vår minsting - ska han följa med eller inte? Det är ju egentligen en resa som inte är så rolig för honom. Mycket flygtid och därtill hade vi ju inte tänkt hänga i parker och leksaksaffärer hela dagarna.. Men å andra sidan är jag orolig för att det är för lång tid att vara ifrån honom. Här skulle jag vilja ha er input.

    Bakgrund är att han har varit bortlämnad över natt två gånger, en natt per gång, och första gången var han nästan två år. Det har varit hos hans mormor och morfar och tillsammans med syskonen (som är 9 och 12). Det har gått jättebra, han älskar mormor och morfar och ber ofta om att åka dit. 

    När vi reser till New York kommer mormor och morfar att komma hit och bo i vårt hus. Oavsett vad vi beslutar om minstingen kommer de att vara här och ta hand om de större syskonen. Antingen blir det vanliga dagisdagar eller så är mormor hemma med honom hela dagarna. Skype finns tillgänligt. Planerad reslängd 5 dagar.

    Alternativ två är ju att han följer med. Vi har rest utomlands med honom vid flera tillfällen tidigare, men inte så långt. Det blir ju en annan sorts resa förstås, och egentligen inte den resa jag kanske mest sett fram emot men samtidigt är det allra viktigaste att vi inte påverkar honom negativt.      

    Jag tror att många av er delar min syn på närhet och anknytning och är därför intresserad av era tankar och åsikter angående att resa bort från en treåring! 


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-31 10:56
    Kanske ska tillägga att tråden är lagd i Attachment parenting för att jag främst är intresserad av tankar och åsikter från de som, liksom vi, tillämpar den typen av nära föräldraskap.

    Inte alls för att förringa någon annans åsikter, men just nu är jag intresserad av en diskussion med ap-inspirerade föräldrar.
  • Svar på tråden Resa bort från en treåring?
  • jimbo
    Äldre 31 Oct 10:08
    #1

    Man brukar säga lika många nätter som barnet är år brukar vara ok

  • Äldre 31 Oct 10:24
    #2

    Nu är inte jag ap, men svarar ändå. Vi har inte lämnat dottern mer än två nätter än så länge (nu fem år) för vi har inte haft behovet. Jag hade kunnat lämna mitt barn 5 dagar så som ni har tänkt göra då han är på hemmaplan, med sina syskon och morföräldrar som han känner bra.
    Skulle inte åka till NY med småbarn.

  • Äldre 31 Oct 10:31
    #3

    Jag skulle inte tagit med barnet till NY.  Staden är ju inte direkt anpassad för så små barn och springa runt i hela dagarna. Sedan kommer ju även barnet vara jetlaggad vilket säkert kan vara påfrestande för alla 3 (man har nog med sin egen jet leg).
    Jag tycker ert upplägg med att morföräldrarna är hemma hos er verkar väl genomtänkt. 5 dagar kanske ändå är gränsfall för en sådan liten kille men det får ni avgöra som föräldrar om det känns ok.  

  • jimbo
    Äldre 31 Oct 10:33
    #4

    Vi har varit i NY men barn , 2 , 4 o 10 år var dom , funkade kanon

  • Kinya
    Äldre 31 Oct 10:35
    #5

    Jag ser inga problem med det så länge ni vet att han känner sin mormor och morfar väl. Han kommer ju dessutom vara hemma och hans storasyskon kommer vara där. Som ajg ser det kommer han ha 5 härliga dagar med sin mormor och morfar som troligtvis kommer anstränga sig för att han ska ha det riktigt roligt.

    Jag har dock inte kört med attachment parenting.

  • Äldre 31 Oct 10:35
    #6

    jimbo, beror helt på vad man vill få ut av resan skulle jag säga. För min del är det att strosa runt, shopping, restaurangbesök och sjyssta barer som gäller och det passar sig inte med barn tycker jag.

  • jimbo
    Äldre 31 Oct 10:41
    #7

    Det ända av det vi inte gjorde var baren på kvällen då annars var dom med på shopping restaurang mm . Dom är vana att vara med på det mesta vi gör o resor är dom van vid

  • Äldre 31 Oct 10:43
    #8

    jimbo, jag förstår. Vår dotter är också med på det mesta, men NY, nej där vill jag inte ha henne med
    Äta långa och goda middagar funkar inte, att promenera i timmar funkar inte heller, liksom att gå i affärer är tvär-nej.

  • Kraftv­erk
    Äldre 31 Oct 10:46
    #9

    Tack för input och engagemang! Jag känner mig ganska villrådig, jag inser att de allra flesta föräldrar tycker att det är en fånig fråga - klart man kan lämna sin treåring med mormor och morfar några dagar, det är inga problem. Men jag är ju inte lika övertygad och därför blir det knepigare. :)

    Rent krasst kan fyra nätter ändå upplevas som sex nätter borta - om vi reser riktigt tidigt dag ett och kanske kommer hem ordentligt sent dag fem så blir det ju i praktiken betydligt mer för honom. Svårt. Han träffar mormor varje vecka och jag är inte orolig för att han ska känna sig otrygg med dem (äldsta syskonet är dessutom 12 och lite av en trygg mini-mamma för honom). Däremot oroar jag mig lite för att vi är borta så länge.

    Att ta med honom till NY tror jag kan funka rätt ok, vi kommer inte ställa in resan om vi känner att vi inte kan lämna honom. Han har varit med och turistat/shoppat i andra storstäder såsom London och det funkar. Att hänga på barer på kvällarna är inget vi har tänkt oss ändå. Men det blir ju en helt annan resa, det går ju inte att komma ifrån.

    Bäst vore ju att vinna på lotto och kunna ta med hela familjen plus barnvakter dit. Näst bäst kanske att ta med minstingen och förlänga resan ett par dagar och kunna göra det mer i hans tempo. Men det är ju en kostnadsfråga också... 

    Fortsätt gärna komma med tankar och åsikter! 

  • jimbo
    Äldre 31 Oct 10:46
    #10

    Dom sakerna funkar med mina barn i den ålder o även nu , alla är ju olika

Svar på tråden Resa bort från en treåring?