• Anonym (Bröst­cancer­?)
    Äldre 3 Nov 08:32
    27839 visningar
    8 svar
    8
    27839

    Har fler gjort vävnadsprov på en cysta i bröstet? Hur lång tid?

    Detta är en lång och konstig historia... Men jag tänker dela med mig av den för att ni ska förstå den psykiska pressen jag känt/känner och kanske därför få större förståelse för mina frågor, varför jag har så "bråttom". 

    Den 20/9 låg jag och skulle sova tillsammans med min pojkvän. Han låg och "klappade" förstiktigt på mitt vänstra bröst. Jag känner att han blir kvar på ett och samma ställe och ska precis fråga vad han håller på med när han plötsligt säger "Vad är det?". 
    Mina bröst är ganska knöliga som dom är, och det har inte blivit bättre efter en stor viktnedgång som gjort brösten till tomma skal, så jag är beredd att svara "Äsch, det är inget. Så känns det".
    Men jag känner efter, och blir totalt iskall... Så där ska det inte kännas! Har en väldigt tydlig, vindruvsstor knöl i mitt bröst.

    Vi ska på semester dagen efter, och bestämmer för att åka iväg på den som planerat. Vi kommer hem igen den 24/9 och jag ringer då till min vårdcentral. Får tid där 25/9.
    Läkaren känner och klämmer och säger att hon utan tvekan känner den. Är säkert ingen fara, men hon skickar en remiss till mammografi och säger mig att jag säkert får tid snart. Dom brukar vara snabba på att kalla. 

    Det går någon vecka, sen dimper kallelsen ner. Den 23/10 ska jag vara på sjukhuset 10 mil bort och göra mammografi och träffa läkare. Det är inte vad jag kallar en snabb tid, men okej... inte mycket att göra.

    Varje dag går jag och känner på min knöl. Ibland känns den tydligt och ibland mindre tydligt. Men den finns kvar. När det är så där 1,5-2 veckor kvar innan jag ska till sjukhuset tvingar jag mig själv att inte känna på den mer... jag mår bara sämre av det. Jag klarar faktiskt av det. Glömmer t.om. bort att den finns ibland.

    Dagen för sjukhusbesöket kom så. Jag blir inkallad snabbt och gör en vanlig mammografi. Sköterskan ber mig sen att visa knölen så att hon kan ta en närbild.
    Jag börjar leta... Och hittar inte skrället! Det är borta!! Blir så lättad och otroligt lycklig.
    Hon vill i alla fall att jag ska visa var det var jag kände den och jag pekade ut, och en bild togs.
    När jag klätt på mig säger sköterskan att, jag tror att läkaren kommer vilja göra ett ultraljud också så jag ska se om jag inte kan ta det på en gång. Hon kollar rummet med UL-apparaten och jo då, den är ledig så det är bara att klä av sig igen och invänta en UL-doktor.  

    Doktorn kommer in och ber mig åter att peka ut var knölen sitter. Jag säger glatt att jag känner den inte längre, men den var här någonstans. Läkaren svarar mig då
    "Syster såg den i alla fall väldigt tydligt på mammografin så jag ska nog hitta den med apparaten".

    Duns... rätt ner igen från lättnaden till oron. Så där ÄR någonting..

    Med ultraljudmaskinen hittar han ganska snabbt en cysta. Det är ingen fara det här säger han, det är en helt ofarlig cysta. Puuh... jag andas ut igen!
    Han letar lite till. Hittar något annat, men säger att det är nog en fettknöl. Inget konstigt.
    Han ska bara ut och titta på mammografibilderna och jämföra positionen med cystan med det som fanns på mammografin så dom är säkra på att det är just samma dom sett på båda röntgen.

    Läkaren kommer tillbaka efter en stund och säger att han har en kollega som gärna vill titta på den där fettknölen. För att vara säker på att det är en fettknöl. Det är inte helt tydligt. 

    Den nya läkaren börjar leta. Hittar snabbt den ofarliga cystan... men inte fettknölen. Han letar och letar. Hittar en ny cysta. Jag tänker inte mycket på det. Cystor var ju inget farligt.
    Efter mycket mycket letande hittar han fettknölen och är överrens med första läkaren. Det är en fettknöl! Puh... jag andas ut igen. Det känns så skönt.

    Men nä.. han vill kika på den andra cystan igen.
    Säger att den ser inte riktigt bra ut. Jag frågar om skillnaden??
    Den första cystan är helt regelbunden i formen. Man ser en skarp kant och den är helt svart inuti. Helt ofarligt. Den andra cystan är trekantig, taggig i kanterna och inte tom... Då kan man inte säga att den är ofarlig.

    Man bestämmer att göra en biopsi på en gång.
    Tre gånger blir jag stucken med en jättelång nål i bröstet. Dom "hugger" mot cystan och suger upp celler från den.
    Får en ny tid 2/11 för att få svar. Tacksam för att det inte blir längre väntan än så.
    Men det är jobbigt nog... en enda lång oro!

    Igår 2/11 var jag tillbaka på sjukhuset. Får träffa läkaren och får beskedet att resultatet på biopsin har varit obedömbart. För lite celler. Antagligen har man inte kommit in i cystan ordentligt utan mest "puttat på den". 
    Jag fick alltså inget svar överhuvudtaget...
    Fick göra ett större vävnadsprov istället. Lokalbedövning och en grov nål in i bröstet som högg loss små bitar av cystan.

    Nu har jag inte fått någon ny tid utan detta provet tar upp till 10 dagar att analysera och sen kommer läkaren att kontakta mig för att få en ny tid.

    Är det någon annan som gjort detta större vävnadsprov? Tog det 10 dagar innan ni hörde något? Fick ni sen snabbt tid till läkaren eller vänta många fler dagar innan dom hade tid att ta emot? 

    Den här väntan är väldigt jobbig... Jag VET att prognosen är bra om det skulle vara en elakartad förändring. Den är liten och upptäckt i tid.. Men ändå... jag är så jävla orolig!!!  

  • Svar på tråden Har fler gjort vävnadsprov på en cysta i bröstet? Hur lång tid?
  • Äldre 3 Nov 09:23
    #1

    Jag var med om samma -08 och det tog 8dagar innan jag fick svar. De 8 dagarna kändes som 800.
    Förstår hur du känner. Finns inget värre än att vara ovetande :(
    Hoppas du får svar snabbt och att det inte är något allvarligt. Kram

  • Anonym (Bröst­cancer­?) Trådstartaren
    Äldre 3 Nov 09:30
    #2
    WillhiamsMamma skrev 2012-11-03 09:23:55 följande:
    Jag var med om samma -08 och det tog 8dagar innan jag fick svar. De 8 dagarna kändes som 800.
    Förstår hur du känner. Finns inget värre än att vara ovetande :(
    Hoppas du får svar snabbt och att det inte är något allvarligt. Kram
    Hur fick du svaret då?
    På detta sjukhus så lämnar dom inget svar på telefon eller via brev utan jag måste komma dit.

    Jag tänker då att om svaret kommer om 8 dagar. Sen ska dom skicka kallelse och det kan ju inte vara typ dagen efter utan i alla fall en vecka i förväg för att man ska kunna rodda med jobb och barn och sånt..?

    Eller dom 8 dagarna, var det med väntan och kallelse och sen en tid på sjukan? Eller fick du ditt svar på annat sätt?

    Hoppas du förstår min något röriga fråga...  
  • Äldre 3 Nov 09:42
    #3

    De ringde mig och bad mig komma in. Dagen efter de ringt skulle jag vara där.
    Fick svaret av samma läkare som tagit provet och fick träffa en kirurg. Två månader senare låg jag på operationsbordet.

  • Anonym (Bröst­cancer­?) Trådstartaren
    Äldre 3 Nov 09:52
    #4

    Okej..
    Jo, det är ju vettigt. Men där kan jag samtidigt tänka att det är ju precis samma som att lämna beskedet på telefon.
    Ringer dom mig och vill att jag ska komma dagen efter anser jag att jag redan fått beskedet. Men jag slipper ju väntan i alla fall

    Får jag fråga hur gammal du var? Finns ärftlighet i släkten?
    Är du helt frisk nu?  

  • Äldre 3 Nov 09:54
    #5

    Jag gick igenom samma sak för ett par år sedan kommer inte exakt ihåg hur lång tid efter biopsin som jag fick reda på att det skulle bli operation men iallafall 6 dagar tror jag. Det gick rätt så fort. Min läkare från VC var det som ringde och berättade. Jag blev inte direkt orolig eftersom det inte kändes som det kunde va cancer (var 21) så det var väl tur att det inte var det. Men visst känns det lite obehagligt att man inte vet vad det är men dom fick ju bort allt iallafall. Det tog nog 2 veckor från svaret till operation tror jag.

  • Äldre 3 Nov 10:32
    #6

    Jag var då 21 och det finns inte i släkten. Läkarna sa hela tiden att det är säkert inget för du är så ung men det är ju ingen garanti och det var det verkligen inte i mitt fall. :/ Men jag är glad att jag kände knutan så tidigt och att jag inte haft några bekymmer efter. Men visst än idag är man orolig.
    Håller tummarna för dig att allt är bra!

  • Anonym (lätta­d)
    Äldre 3 Nov 22:01
    #7

    Jag fick göra en biopsi i somras, och efter kanske en vecka fick jag en kallelse till sjukhuset om ca 2 veckor (så jag fick vänta ca 3 veckor totalt). och där sa de att resultatet av biopsin inte gick att bedöma. Men istället för att göra en grovnålsbiopsi så ville de operera ut knölen och ta prover på den efteråt. Så jag fick en kallelse till operation ca 3-4 veckor efter detta läkarbesök, och knölen opererades bort. Det var en enkel operation som gick jättebra. Sedan gick det ytterligare ca 3 veckor innan jag fick komma till sjukhuset och få mitt provsvar (i vårt landsting blir man tydligen alltid kallad till läkare vare sig provet är bra eller dåligt, och det tycker jag är bra). Och provsvaret blev att det var ett intraductalt papillom, vilket är helt godartat. Det var väntat att det skulle vara godartat eftersom jag bara är 29 år, men man var ju ändå orolig!

    Jag tyckte att väntetiderna var lite för långa, men sjuksköterskorna förklarade att det är för att proverna analyseras av en speciell bröstgrupp som finns i vårt landsting, och de sammanträder ganska sällan. Och det tyckte jag känns betryggande eftersom de verkligen är experter på exakt det här området. Så det var värt väntan.  

  • Anonym (Jag med)
    Äldre 3 Nov 23:46
    #8

    Hittade en knöl i bröstet när jag var 20, läkaren som kollade den då var nästan hånfull och sa att det inte var något. Tog inga prover utan kände bara.. Ett par år senare är knölen större, går till vc och möts av en läkare som säger att knölen beror på mina p-piller men skickar remiss. Jag får göra undersökning som du. Hör ingenting, ringer sjukhuset som säger att läkaren på vc ska höra av sig. De ringer läkaren som sen ringer mig o säger att det inte är nån fara men att jag kan bli kontaktad av bröstmottagningen för att ta bort knölen. Ja säger jag men hör sedan aldrig något (askass läkare på vc!).

    Det går några år igen och knölen bara växer, stor som ett plommon nu. Går till annan vc som skickar remiss direkt till bröstmottagningen där samma undersökning görs. Får svar direkt att det är en fettklump, operation bokas och i december förra året opererades knölen ut, en stor fettklump som skulle fortsatt växa om jag inte tagit bort den, idag syns ett minimalt ärr vid vårtgården, dvs inget som syns. Frågade denna läkaren om det berodde på p-piller vilket han sa inte stämde (återigen, kass läkare på vc den där gången för länge sedan).

    Ring om du inte får svar, verkar som att man måste ligga på det fär skråt, och om du bor i stockholm finns aleris bröstmottagning som skötte allt snabbt, bra och med känsla för hur jag mådde. Håller tummarna att det inte är nån fara för dig!!

Svar på tråden Har fler gjort vävnadsprov på en cysta i bröstet? Hur lång tid?