• Anonym (Tvåsp­råkig mamma)
    Äldre 5 Nov 20:42
    2045 visningar
    8 svar
    8
    2045

    21 månad och tvåspråkig

    Hej! Vår dotter är 21 månader och jag är lite orolig för hennes talförmåga. Vi är tvåspråkig hemma (jag pratar engelska med henne, min man pratar svenska och jag och min man pratar svenska med varandra) och hon 'pratar' svenska på dagis. Hon förstår oerhört mycket på både språk (är även lite avancerad på detta enlig hennes dagis)men kan bara säga mamma, har precis lärt sig säga pappa och night-night (på engelska). Hon försöka säga mycket en gång men har svårt att uttala och vill aldrig upprepa det. Det jag är mest orolig för är hennes förmåga att uttala olika ljud - jag märke när hon försöker prata att hon kan egentligen bara uttala ''a' och 'o' och några få konsonanter. Är detta normalt vid detta åldern? Ska man försöka öva uttal av olika ljud eller bara låter det kommer naturlig?

  • Svar på tråden 21 månad och tvåspråkig
  • Äldre 6 Nov 15:34
    #1

    Hej,

    Barns sätt att lära sig prata är väldigt olika. Det viktigaste i din dotters ålder är att hon förstår. Det är också viktigt att hon känner att hon gör sig förstådd. Små barn är inte så medvetna om uttalet utan härmar lite som de kan. Deras främsta mål är att göra sig förstådda. Som förälder är det då viktigt att uppmuntra det och visa att du har förstått det hon säger (när du gör det). Om du är osäker på vad hon menar kan du gissa och fråga om du har gissat rätt. Det är det som är träning i den åldern. Om man uppmärksammar barn för mycket på deras uttal så kan det bli det de fokuserar på, istället för på själva kommunikationen och då kan de hämmas och kanske inte vågar prata lika mycket innan de vet säkert hur något uttalas. 

    Annan träning är att sätta ord på vad din dotter gör, som en speaker-röst. Det kan du även göra för det du själv gör. Du kan uppmärksamma henne på olika saker och benämna dem. Det är väldigt lätt att frestas att fråga barnet vad olika saker heter, men det är ingen bra träning på tal. Det är bättre att själv säga det. Om din dotter tycker att du är tjatig, så kommer hon nog att säga till dig att sluta prata på något vis. Det är också väldigt bra att du läser för din dotter så mycket som möjligt. Låt henne välja bok och bläddra. Små barn brukar fastna för helt andra saker och detaljer än vuxna, som ofta är bundna till att läsa själva historian i boken. Hjälp din dotter att sätta ord på det hon tycker är spännande i böckerna. 

    Det är inte helt ovanligt att tvåspråkiga barn avvaktar lite med att prata. De behöver tid på sig att sortera alla ord och meningar i de två olika språkfacken. De behöver också fundera lite på vem som förstår vilka ord och då kan det ibland kännas bäst att mest lyssna på andra, så att man lär sig.

    Så länge din dotter förstår som hon ska så behöver du inte oroa dig. Om du tycker att hon fortfarande inte har kommit igång med talet om ett år så tycker jag att du ska prata med en logoped, som kan ge henne och er där hemma lite fler övningar.  

  • Anonym (Tvåsp­råkig mamma) Trådstartaren
    Äldre 6 Nov 21:41
    #2

    Tack för svaret. Fick veta idag att hon även sagt hej och hejdå på dagis och hon säger 'oo' istället för 'hello' på engelska - så jag gissar det går framåt. Vi göra allt du har föreslagit och hon definitiv förstår både språken och kan gör sig själv förstod genom kroppsspråk, ja och nej. (kan ta emot, kommer ihåg och utföra upp till 3 instruktioner i rad, dvs gå till bordet, hämta boken, tar den till hyllan)

      En till anledning till att jag oroa mig är att hon har ett ovanlig kromosomavvikelse. De får andra barn med samma avvikelse har problem i utvecklingen men min dotter har än så länge inte visat någon problem. Det är därför alltid svårt att veta om jag behöver oroa mig lite mer eller när jag ska oroa mig för sent utveckling.  

  • Äldre 6 Nov 22:15
    #3

    Ja, det låter onekligen som att det går framåt och just att hon förstår treledsinstruktioner är jättebra och som sagt är det det som är det viktiga. Med tanke på kromosomavvikelsen (vilken kromosomavvikelse är det?) kan du också se det som att du istället för att oroa dig fortsätter att ge henne bra språklig stimulans och fortsätter att uppmuntra hennes kommunikation precis som du gör. Eftersom du är så uppmärksam på hennes utveckling kommer du märka direkt om hon skulle behöva någon mer träning. Är det på grund av kromosomavvikelsen som du är orolig för hennes uttal?

  • Anonym (Tvåsp­råkig mamma) Trådstartaren
    Äldre 6 Nov 22:39
    #4

    Nej- Jag tror det är mest för att jag träffa många barn i hennes ålder som verkligen kan så mycket mer när det gäller att prata. 
    Kromosomavvikelsen är en microdeletion på q armen av kromosom 12, finns bara 3 kännde fall i världen med likadana 'breakpoints' (dvs samma gener som saknas) fast de saknar fler gener är min dotter och är verkligen utvecklingsstörde. Vi har haft tur att vår dotter än så länge är bara kortväxt.

    Tack så mycket för dina svar.   

  • Äldre 9 Nov 13:40
    #5

    Anledningen att jag frågade om kromosomavvikelsen är om den skulle innebära någon fysiologisk skillnad som kunde försvåra för din dotter att uttala, men det låter ju inte så. Det låter som att allt är på rätt väg. 

    Lycka till! 

  • Anonym (Tvåsp­råkig mamma) Trådstartaren
    Äldre 9 Nov 13:53
    #6

    Nu när dut nämner det är det något jag har tänkt på - vissa kromosom barn har dålig 'muscle tone' . Vi har inte haft den diagnos men jag har undrat eftersom min dotter tog lång tid att amma (lätt 30-40 min per bröst), och vi sedan klippte hål i hennes nappflaska för att hon skulle kunne drycka lättare. Jag har undrade lite lätt om hon har dåliga musklar kring munnen som göra det svårare för henna att prata. Samtidigt är hon väldig duktig på att klättra, så det är svårt att tro att just musklerna kring munnen är svaga men inte alla?

  • Äldre 9 Nov 14:56
    #7

    Det är en logisk tanke att hon inte borde ha svagare muskeltonus kring munnen om hon är duktig på att klättra. Kan hon blåsa bubblor?

    Du skulle kunna kontakta ett oralmotoriskt centrum och träffa en logoped som arbetar med just oralmotorik. Där kan de titta på din dotterns muskeltonus i ansiktet. Om det behövs ger de då övningar som passar henne.  

  • Anonym (Tvåsp­råkig mamma) Trådstartaren
    Äldre 11 Nov 19:20
    #8

    Tack. vi ska träffa barnläkaren nästa veckan så jag ska nog nämner det till henne.

Svar på tråden 21 månad och tvåspråkig