• Äldre 6 Nov 09:31
    5231 visningar
    20 svar
    20
    5231

    handpenningen vid husförsäljning

    vad går handpenningen till egentligen?

    Jag och min man har precis sålt vår gemensamma bostad och skrivit kontrakt hos mäklaren att vi vill att handpenningen ska gå till mitt konto.

    Nu i efterhand så motstrider min man detta och vill att en del av handpenningen ska gå till att betala av restskulden av den gemensamma lägenheten och avgiften till att avbryta den bundna räntan vi hade.

    Det vi hade kommit överens om var att han skulle ge mig pengarna som en amortering till ett tidigare lån från mig till han.  

    Kan han ha rätt i detta? Vad kan jag göra? 

  • Svar på tråden handpenningen vid husförsäljning
  • Äldre 6 Nov 09:46
    #1

    Först stannar väl hela handpenningen hos mäklaren tills affären e helt klar? Alltså, köpekontrakt skrivs, köparen netalar handpenning till mäklaren, därefter besiktning o förhandling, sen får ni tillgång till alla pengar för försäljningen...

  • Äldre 6 Nov 09:49
    #2

    Stämmer, och vi har gått igenom alla de stegen och nu på fredag ska köparna tillträda lägenheten OM vi lyckas lösa det innan...

  • Äldre 6 Nov 09:54
    #3

    Men om kontraktet e skrivet att pengarna ska in på ditt konto så är väl det bindande?

  • Äldre 6 Nov 10:13
    #4

    jag håller med, men mäklaren har kvar pengarna på sitt konto eftersom vi inte är överens...

  • Äldre 6 Nov 12:42
    #5

    Det finns inget lagreglerat om handpenning.

    Handpenningen är egentligen ett sätt för säljaren att försäkra sig om att ha pengar för att täcka kostnader för försäljningen om köparen häver köpet. Man kan ju tänka sig att köparen ångrar sig och då har säljaren t.ex. en mäklarräkning att betala, då kan handpenningen användas till det.

  • Äldre 6 Nov 13:56
    #6

    jag pratade precis med en jurist som är expert inom fastighetsförsäljning och han ber'ttade att det inte är mycket man kan göra om mäklaren har bestämt att "nu är det tvist och nu tänker jag inte betala ut pengarna"....det låter helt orimligt i mina öron att en mäklare bara kan bestämma över mina pengar, men så är det

  • Äldre 6 Nov 14:09
    #7
    erimother skrev 2012-11-06 13:56:39 följande:
    jag pratade precis med en jurist som är expert inom fastighetsförsäljning och han ber'ttade att det inte är mycket man kan göra om mäklaren har bestämt att "nu är det tvist och nu tänker jag inte betala ut pengarna"....det låter helt orimligt i mina öron att en mäklare bara kan bestämma över mina pengar, men så är det

    Jaha, så då måste man tänka på att reglera även det i avtalet med mäklaren nästa gång man ska sälja en lägenhet... Bra att veta.

    Mitt tips vad gäller handpenning: säkerställ att mäklaren inte betalar ut denna till säljaren innan hela köpet är klart. Det skulle man kunna tro är en självklarhet, men inte... några bekanta till mig blev av med över en halv miljon på grund av det. Säljaren drog sig ur innan affären var klar och hade ingen lust att betala tillbaka någon handpenning.
  • Äldre 6 Nov 14:23
    #8
    Butterscotch skrev 2012-11-06 14:09:30 följande:

    Jaha, så då måste man tänka på att reglera även det i avtalet med mäklaren nästa gång man ska sälja en lägenhet... Bra att veta.

    Mitt tips vad gäller handpenning: säkerställ att mäklaren inte betalar ut denna till säljaren innan hela köpet är klart. Det skulle man kunna tro är en självklarhet, men inte... några bekanta till mig blev av med över en halv miljon på grund av det. Säljaren drog sig ur innan affären var klar och hade ingen lust att betala tillbaka någon handpenning.

    här är det jag som är säljaren men det är nog inga problem....både jag, min man och köparna är ivriga att få affären igenom.
  • Äldre 6 Nov 14:33
    #9
    Butterscotch skrev 2012-11-06 14:09:30 följande:

    Jaha, så då måste man tänka på att reglera även det i avtalet med mäklaren nästa gång man ska sälja en lägenhet... Bra att veta.

    Mitt tips vad gäller handpenning: säkerställ att mäklaren inte betalar ut denna till säljaren innan hela köpet är klart. Det skulle man kunna tro är en självklarhet, men inte... några bekanta till mig blev av med över en halv miljon på grund av det. Säljaren drog sig ur innan affären var klar och hade ingen lust att betala tillbaka någon handpenning.

    Om inte säljaren kunde visa på nån särskild kostnad pga hävt köp så hade hen ingen rätt att behålla handpenningen.
    Särskilt om säljaren häver! Stäm på pengarna, en halv mille är ju mycket!
  • Äldre 6 Nov 14:34
    #10
    erimother skrev 2012-11-06 13:56:39 följande:
    jag pratade precis med en jurist som är expert inom fastighetsförsäljning och han ber'ttade att det inte är mycket man kan göra om mäklaren har bestämt att "nu är det tvist och nu tänker jag inte betala ut pengarna"....det låter helt orimligt i mina öron att en mäklare bara kan bestämma över mina pengar, men så är det

    Men det är ju inte bara dian pengar utan en lägenhet ni varit flera ägare på? Då kan jag förstå om mäklaren inte vill bara betala ut till en av er.
  • Äldre 6 Nov 14:37
    #11
    ardath bey skrev 2012-11-06 14:34:40 följande:

    Men det är ju inte bara dian pengar utan en lägenhet ni varit flera ägare på? Då kan jag förstå om mäklaren inte vill bara betala ut till en av er.

    Vi har en depositionsavtal där det står att överskottet och handpenningen ska sättas in i mitt konto. på den har både jag och min man skrivit under.
  • Äldre 6 Nov 14:56
    #12
    ardath bey skrev 2012-11-06 14:33:54 följande:

    Om inte säljaren kunde visa på nån särskild kostnad pga hävt köp så hade hen ingen rätt att behålla handpenningen.
    Särskilt om säljaren häver! Stäm på pengarna, en halv mille är ju mycket!

    Jo de försökte förstås få tillbaka pengarna men utan framgång. Säljaren fick nåt töntigt straff (typ blev frihetsberövad i någon månad kanske) men pengarna var borta så så var det med den saken...
  • Äldre 6 Nov 15:02
    #13
    Butterscotch skrev 2012-11-06 14:56:06 följande:

    Jo de försökte förstås få tillbaka pengarna men utan framgång. Säljaren fick nåt töntigt straff (typ blev frihetsberövad i någon månad kanske) men pengarna var borta så så var det med den saken...

    Arschle
  • Äldre 6 Nov 17:48
    #14
    erimother skrev 2012-11-06 09:31:57 följande:
    Nu i efterhand så motstrider min man detta och vill att en del av handpenningen ska gå till att betala av restskulden av den gemensamma lägenheten och avgiften till att avbryta den bundna räntan vi hade.

    Det vi hade kommit överens om var att han skulle ge mig pengarna som en amortering till ett tidigare lån från mig till han.  
    Jag förstår inte riktigt, kommer ni att ha en restskuld till banken på lånet för lägenheten inkl då kostnaden för räntekompensationen även när hela köpeskillingen är betald? Är det så är det väl rätt sälvklart att det måste lösas innan den nya ägaren får lån och om du tar av handpenningen till detta direkt eller låter handpenningen gå in på ditt konto och sedan tar pengarna därifrån är väl sak samma. Om det istället är så att den totala köpeskillingen överstiger lån + räntekompensation så spelar det väl ingen roll om det tas x  kr från handpenningen till betalningar nu och det blir exakt samma summa över när resten av köpeskillingen betalas ut vilket ju verkar bara röra sig om dagar
  • Äldre 6 Nov 22:04
    #15

    Om det senare visar sig att mäklaren betalr ut pengar till fel konto blir det mäklaren som får stå för konstnaden alltså blir det försiktga att betalaut om det finns en tvist.

    Probelmet är hyfsat lätt att göra men tar lite tid och energi. Gå till tingsrätten och stäm.

     

  • Äldre 7 Nov 10:32
    #16
    Bolaget skrev 2012-11-06 17:48:13 följande:
    Jag förstår inte riktigt, kommer ni att ha en restskuld till banken på lånet för lägenheten inkl då kostnaden för räntekompensationen även när hela köpeskillingen är betald? Är det så är det väl rätt sälvklart att det måste lösas innan den nya ägaren får lån och om du tar av handpenningen till detta direkt eller låter handpenningen gå in på ditt konto och sedan tar pengarna därifrån är väl sak samma. Om det istället är så att den totala köpeskillingen överstiger lån + räntekompensation så spelar det väl ingen roll om det tas x  kr från handpenningen till betalningar nu och det blir exakt samma summa över när resten av köpeskillingen betalas ut vilket ju verkar bara röra sig om dagar

    jag tror inte du har läst hela inlägget men min man är skyldig mig den summan som idag är handpenningen och därav så ska det inte börja dras från det beloppet, enligt mig.

    Hursomhelst, så har min man idag sagt till mäklaren att sätta in pengarna på mitt konto och också att amortera resten från "min"   handpenning. Jag får helt enkelt dra det från andra gemensamma medel.
  • Äldre 8 Nov 00:05
    #17
    erimother skrev 2012-11-06 09:49:23 följande:
    Stämmer, och vi har gått igenom alla de stegen och nu på fredag ska köparna tillträda lägenheten OM vi lyckas lösa det innan...

    Var inte problemet förut (i den andra tråden du har) att handpenningen inte skulle betalas ut förrän köpet gick igenom? Varför spelar det roll för dig om pengarna du får kommer från handpenningen eller från resterande delen av köpesumman?
  • Äldre 8 Nov 09:04
    #18
    Ms H skrev 2012-11-08 00:05:57 följande:

    Var inte problemet förut (i den andra tråden du har) att handpenningen inte skulle betalas ut förrän köpet gick igenom? Varför spelar det roll för dig om pengarna du får kommer från handpenningen eller från resterande delen av köpesumman?

    för att restskulden till lägenheten kommer då tas ifrån handpenningen, men dealen med min man var att jag skulle få hela handpenningen (för att betala av tidigare lån) och restskulden skulle/borde vi betala 50/50...men nu blir det ändå så att jag kommer att få betala hela skulden
  • Äldre 8 Nov 09:58
    #19

    Men övriga 90% av köpesumman då?

  • Äldre 8 Nov 10:12
    #20
    erimother skrev 2012-11-08 09:04:23 följande:

    för att restskulden till lägenheten kommer då tas ifrån handpenningen, men dealen med min man var att jag skulle få hela handpenningen (för att betala av tidigare lån) och restskulden skulle/borde vi betala 50/50...men nu blir det ändå så att jag kommer att få betala hela skulden
    Genomför en riktig bodelning istället för att hålla på att krångla med pengar, gamla löften, skulder inom äktenskapet , cash flow hit och dit. Med tanke på vad du skrivit om hus utomlands, skatteskulder mm skulle det nog utfalla till din fördel.


Svar på tråden handpenningen vid husförsäljning