• Exopla­net
    Äldre 7 Nov 18:41
    3769 visningar
    54 svar
    54
    3769

    Muslimer röstar ner traditionell julgran - mångkultur?

    I det danska bostadsområdet Egedalsvænge i Kokkedal har man en traditionsenlig upplyst julgran som kostar ca 6000-7000 danska kronor att underhålla. Det är den lokala styrelsen i området som finansierar julgranen men i år röstades traditionen bort av fem styrelseledamöter som alla är muslimer.

    Styrelsen har nio ledamöter så muslimerna är i majoritet. Även området har en stor muslimsk befolkning men det bor också människor med dansk och annat etniskt/religiöst ursprung där som gärna vill ha kvar julgranstraditionen. 

    Beslutet har väckt starka reaktioner eftersom man bara några dagar innan det togs hade lagt 60.000 danska kronor på en muslimsk s.k. eidfest i bostadsmorådet enligt ett enhälligt beslut av samma styrelse. Då ville styrelsen visa på mångkultur och tolerans man det gällde tydligen inte danskt julfirande, enligt de muslimska ledamöterna. Många uppfattar det snarare som ett tydligt konfrontativt avståndstagande.

    - Det lyder som om, at der måske er individer, der har behov for at markere sig. Det kan være et signal om, at man vil en konfrontation, siger Kirstine Sinclair, der blandt andet forsker i islamiske grupper og mellemøstlige minoriteter i Europa."


    ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/article1859784.ece


    Händelsen är intressant eftersom den väcker frågor om toleransens begränsningar och mångkultur i praktiken. Man skulle kunna hävda att eftersom det bor många muslimer i området så ska muslimska traditioner ha företräde men gäller samma förhållande då Danmark i stort och vad innebär ett sådant förhållningssätt för det mångkulturella samhället?


    Vad anser du?


       
  • Svar på tråden Muslimer röstar ner traditionell julgran - mångkultur?
  • Äldre 7 Nov 19:04
    #1

    Styrelsen bestämmer, och den röstas väl in av de boende själva? Gillar man inte sina representanter, röstar man in nya och kanske t o m ställer upp själv i valet nästa gång.

  • Exopla­net
    Äldre 7 Nov 19:10
    #2
    Tow2Mater skrev 2012-11-07 19:04:13 följande:
    Styrelsen bestämmer, och den röstas väl in av de boende själva? Gillar man inte sina representanter, röstar man in nya och kanske t o m ställer upp själv i valet nästa gång.
    Så det motsatta scenariot att styrelsen röstar ner finansiering av en muslimsk högtid och godkänner en dansk jultradition hade också varit ok?

    Gäller det även på samhällsnivå i så fall? Om danska folket röstar fram ett parti som inte godkänner finansiering av andra evenemang än de usprungligt danska så är din uppmaning till minoriteter att de ska engagera sig politiskt?
  • Äldre 7 Nov 19:15
    #3
    Exoplanet skrev 2012-11-07 19:10:06 följande:
    Så det motsatta scenariot att styrelsen röstar ner finansiering av en muslimsk högtid och godkänner en dansk jultradition hade också varit ok?

    Gäller det även på samhällsnivå i så fall? Om danska folket röstar fram ett parti som inte godkänner finansiering av andra evenemang än de usprungligt danska så är din uppmaning till minoriteter att de ska engagera sig politiskt?
    Ja, det är ju så det funkar, eller hur?
  • Exopla­net
    Äldre 7 Nov 19:20
    #4
    Tow2Mater skrev 2012-11-07 19:15:04 följande:
    Ja, det är ju så det funkar, eller hur?
    Varför har minoriteter särskilda lagstadgade rättigheter då?
  • Russin­skrynk­larn
    Äldre 7 Nov 19:27
    #5
    Tow2Mater skrev 2012-11-07 19:15:04 följande:
    Ja, det är ju så det funkar, eller hur?
    Hade du sagt samma sak om muslimerna enhälligt röstat för en julgran, men de dumma rasistiska danskarna sen backstabbat dem och vägrat att låta dem fira sina muslimska högtider genom att enhälligt rösta emot muslimerna på ren jävelskap? För det är en jävelskap och otacksamhet och hyckleri det handlar om. Så BRUTALT respektlöst mot värdnationen! Att spotta i ansiktet på det folk som, fast de inte ALLS behövde, tagit emot dem och deras landsmän och gett dem skydd och försörjt många av dem med sina skattepengar.

    Fy skäms på detta beslut och skam på de muslimer som inte protesterade mot denna uppvisning i otacksamhet, förakt och monokulturism, för det handlar det om med.

    Detta är, som man säger i Japan "ett känslornas problem" och jag hade aldrig funnit mig i sådan respektlöshet och sådan otaksamhet från någon sida i det hela. Men det är extra lågt då man gör det mot någon man står i tacksamhetsskuld till.

    Sen undrar folk varför partier som Danskt Folkeparti har fortsatt vind i seglen.

    Muslimska traditioner kan man fira i de 51 muslimska länderna eller i hemmet vad mig anbekommer. Jag kommer inte kräva att få fira jul i Riyadh och skulle aldrig få för mig att missunna någon som varit vän mot mig så som danskarna varit då de beviljade 60 000 till den muslimska högtiden.

    Blir genuint ledsen när jag hör detta. Vill tro bättre om människor än såhär, men fan vad besviken man blir när man hör sånt :( 
  • Äldre 7 Nov 19:29
    #6
    Exoplanet skrev 2012-11-07 19:20:09 följande:
    Varför har minoriteter särskilda lagstadgade rättigheter då?
    För att de styrande förmodligen först gett förslag och sen röstat igenom dem?

    När du säger 'styrelsen i området', menar du bostadrättsföreningssyrelse, eller vad handlar det om för styrelse i en 'boligforening'?


  • Äldre 7 Nov 19:35
    #7
    Russinskrynklarn skrev 2012-11-07 19:27:41 följande:
    Hade du sagt samma sak om muslimerna enhälligt röstat för en julgran, men de dumma rasistiska danskarna sen backstabbat dem och vägrat att låta dem fira sina muslimska högtider genom att enhälligt rösta emot muslimerna på ren jävelskap?
    eh.... i en styrelse vinner ju normalt majoritetsrösterna, de andra kan ju 'rösta emot' hur mycket de vill eller inte vill av vilken orsak som helst....

    Jag skulle som boende vara mera upprord over att så mycket pengar läggs på jippon. Det sägs att den lokala styrelsen i området finansierar sakerna, men var kommer de pengarna ifrån? De boende direkt i form av avgifter (som jag antar)? eller är det statliga skattepengar? Det spelar ju en viss roll också i en diskussion om hur de ska bäst spenderas.
  • Cogito ergo sum
    Äldre 7 Nov 19:37
    #8

    Jag tycker att för allas rättvisa och respekt för varandras kulturer så ska bådas respekteras och firas.

  • Russin­skrynk­larn
    Äldre 7 Nov 19:39
    #9
    Tow2Mater skrev 2012-11-07 19:35:35 följande:
    eh.... i en styrelse vinner ju normalt majoritetsrösterna, de andra kan ju 'rösta emot' hur mycket de vill eller inte vill av vilken orsak som helst....

    Jag skulle som boende vara mera upprord over att så mycket pengar läggs på jippon. Det sägs att den lokala styrelsen i området finansierar sakerna, men var kommer de pengarna ifrån? De boende direkt i form av avgifter (som jag antar)? eller är det statliga skattepengar? Det spelar ju en viss roll också i en diskussion om hur de ska bäst spenderas.
    Det handalar inte om den demokratiska processen i en styrelse utan om att muslimerna var sjukt otacksamma och själviska. Inte bra PR direkt.

    Vad jippona beträffar så är det inget att ondgöra sig över 7000 kronor är inget att gråta över, inte 60 000 heller för den delen, i sammanhanget struntsummor som bekostar en trevlig tillställning för de inblandade.

    Kontentan är att dom var sjukt respektlösa mot värdfolket danskarna. 
  • Russin­skrynk­larn
    Äldre 7 Nov 19:46
    #10
    Cogito ergo sum skrev 2012-11-07 19:37:51 följande:
    Jag tycker att för allas rättvisa och respekt för varandras kulturer så ska bådas respekteras och firas.
    Detta hade varit helt okej och i sin ordning enligt mig.
Svar på tråden Muslimer röstar ner traditionell julgran - mångkultur?