• Anonym
    Äldre 8 Nov 11:05
    6600 visningar
    6 svar
    6
    6600

    Preventivmedel 40+

    Jag ska plocka ut min spiral snart och jag är 41. Ni som är 40+ vad använder ni för preventivmedel? Använder kondom ibland av andra annledningar och jag tycker det funkar bra. Så jag funderar på det. Men vad använder ni?

  • Svar på tråden Preventivmedel 40+
  • Anonym (Kondo­m bra)
    Äldre 8 Nov 11:40
    #1

    Vi använder kondom. Det funkar bra. Det kan vara lite svårt för mig att komma ibland, men med tunna kondomer lyckas det oftast. Om det är en säker period kör vi också utan ibland. Ett par gånger med kondom och en eller två gånger utan blir det väl varje månad.

  • Anonym
    Äldre 8 Nov 16:46
    #2

    Kombinerade p-piller!
    Det är helt okej för de flesta som har god hälsa, inte röker eller är överviktiga upp till 45-50 år.
    Skulle visserligen kunna ta minipiller med bara progesteron men jag mår så mycket bättre när det är östrogen i.
    Är också 41.   

  • Cheese­s
    Äldre 8 Nov 16:59
    #3

    Jag måste också slå ett slag för kondom. Skyddar mot oönskad graviditet samt samlar upp sperman så man slipper problemet med kladd.

  • Anonym (Rosa)
    Äldre 11 Nov 13:25
    #4

    Pessar. Enkelt, smidigt, ofarligt.
     

  • Anonym (49)
    Äldre 14 Nov 20:24
    #5

    Är 49, kör på hormonspiral sen 12 år. Jag frågade vid insättning av nr två om jag kunde fortsätta med en till sen, och barnmorskan sa att man kan "surfa genom klimakteriet". Skönt att slippa blöda. Har fortfarande ägglossning så jag behåller den ett tag till. Kondom är lite svårt att komma ihåg när man inte är van, tror jag. Jag har inga som helst problem med "kladd". Trosskydd på jobbet om man haft morgonsex kan ju vara bra....

  • Äldre 14 Nov 21:31
    #6

    Är 45 och använder kombinerade p-piller, Yasmin. Planen är att fortsätta till 49 och då gå över till något hormonpreparat för att må bra. Får migrän och elände utan östrogen så minipiller eller andra lösningar går bort...

Svar på tråden Preventivmedel 40+