• Anonym (tjeje­n)
    Äldre 12 Nov 12:58
    12614 visningar
    36 svar
    36
    12614

    Duscha i skolan

    Varför ska man behöva klä av sig naken och ställa sig i duschen med en sin klass och kanske fler ? hur många blir inte mobbade i skolan? hur många får inte dåligt självförtroende? det är så sjukt vissa ställer sig till och med och filmar.! varför är det inget som förstår att det här är ett problem?

    Man skulle kunna ha någon form av dusch så att man hade kunnat stänga om sig och låsa.
    Jag kommer ihåg när jag var liten och vi fick reda på att vi skulle duscha ihop var kanske 6 år. redan då känndes det fel... men fröken sa att det är helt naturligt alla ser ni lika dana ut. men nej det gjorde man inte inte ens då. 
    vissa hade fullt med leverfläckar på benen och upp och det var det en flicka som blev mobbad för. 

    i senare år i
    13-14 åldern blev vissa mobbade för små bröst. jag blev mobbad för att jag rakade mej och jag var slampig för då hade jag legat med killar. det var så mkt!

    Jag hoppas att det en dag kan bli ändring på det här vad tycker ni ?            

  • Svar på tråden Duscha i skolan
  • Anonym (17 år)
    Äldre 14 Nov 06:45
    #21

    Finns det fortfarande tjejer som duschar i skolan? Varken i grundskolan eller på gymnasiet har tjejerna duschat i skolan (inte sedan åk 4). Jag trodde att det var så över allt... Dock duschar killarna.

  • Anonym
    Äldre 14 Nov 09:02
    #22

    Fy fan, detta har jag inte tänkt på nu på evighet! Finns det fortfarande i dagens moderna Sverige inte bås att låsa in sig själv i? Som det brukar finnas på tex campingar och centralstationen? Inte ens på privatskolor?? Jag hatade dessa äckliga duschar, och slutade gå på gympan till slut. Får jag någonsin barn skulle jag inte vilja att det behövde gå i de äckliga duscharna, och inte har det väl blivit trevligare nu med alla mobilkameror och mobbing. Usch!

  • Elin 885
    Äldre 14 Nov 09:21
    #23

    det har jag undrat länge! i gymnasiet så hade vi en jättestor gymnastiksal så den delades av och så hade vi gympa på ena sidan och en annan klass på andra sidan. sen skulle man alltså ducha med folk man inte kände alls. kul. fyfan, jag blev inte mobbad, men jag skolkade från gympan mycket.

  • Anonym
    Äldre 14 Nov 10:16
    #24
    Elin 885 skrev 2012-11-14 09:21:55 följande:
    det har jag undrat länge! i gymnasiet så hade vi en jättestor gymnastiksal så den delades av och så hade vi gympa på ena sidan och en annan klass på andra sidan. sen skulle man alltså ducha med folk man inte kände alls. kul. fyfan, jag blev inte mobbad, men jag skolkade från gympan mycket.

    Nä, jag blev inte heller mobbad, och ändå tyckte jag alltid det var obehagligt. Jag fattar inte vitsen, men tydligen är det ok för att man som barn/ungdom inte törs/förstår att säga ifrån. Vuxna behöver ju inte stå i offentliga duschar om de inte vill.
  • Choco
    Äldre 1 Aug 22:02
    #30

    Tycker med att det borde finnas separata duschar. Har alltid haft grymma komplex för min kropp så jag gympade varken i högstadiet eller gymnasiet. Ett stort fett streck fick jag i högstadiet och (MV)IG i gymnasiet...

  • Anonym (hemsk­t ja)
    Äldre 1 Aug 22:10
    #33

    Jag hoppade hellre över gympan för att slippa duscha i skolan då jag hade komplex för min kropp men som tur var så hade vi två duschbås man kunde gå in i när jag började gymnasiet. 

    En av mina bästa vänner kom ut som lesbisk när hon var 14 år. Alla accepterade inte det och ville verkligen inte att hon skulle vara med i duschrummet när de skulle duscha för de ville inte att hon skulle stirra på dem. Min vän var jätteledsen för hon var superduktig på idrott men hon ville inte vara med pga att hon inte kunde duscha efteråt då alla tyckte hon var äcklig som troligtvis "glodde" på dem. 

    Borde endast finnas duschbås!!! 

  • Äldre 24 Nov 20:15
    #27

    Jag önskar vi hade duschbås på min skola som gick att låsa. Som det ser ut nu duschar inte ens hälften av klassen, och väldigt många står på kö för att byta om på toan och/eller den enda futtiga dusch som faktiskt har ett draperi. Trots att det är skiljeväggar så känns det ändå inte tryggt att duscha utan ett draperi. Hade vi haft duschbås som gick att låsa hade antagligen hela klassen duschat, eftersom att man då slipper att visa upp sig.

  • Anonym (pryd?­)
    Äldre 24 Nov 22:07
    #28

    Känns som att i Sverige är det så viktigt att vara naken för att accepteras. Men hänsyn till barns integritet är obefintlig skulle jag vilja säga när det kommer till dusch, bastubesök bl a. Även som vuxen anses man pryd eller konstig om man inte fläker ut sig i badhuset eller nakenbadar. Jag anser inte mig själv vara pryd direkt men väljer själv var och när och framförallt hur avklädd jag vill vara. Integritet kallar jag det. Jag har erfarenhet från att ha studerat i utlandet. Trots flera olika skolor i t o m olika världsdelar har jag aldrig upplevt det jag gjort när vi kom hem. Minns hur chockad jag blev när jag för första gången insåg att jag måste duscha helt ogenerat, usch fruktansvärt när man är helt ny i klassen. Direkt osmakligt med flera duschar uppsatta på rad på en vägg, i bästa fall klinkrat och ok tempererat vatten, känns lite Auswitchz som när de skickade in de arma själarna för en sista dusch... I utlandet så har det oftast varit att idrottstimmarna har varit förlagda så möjligheten att duscha hemma funnits annars har det funnits få men ordentligt avskilda duschar där man slipper känna sig dum och exponerad inför pedofil vaktmästare och elaka ungar. Såklart finns mobbning överallt likväl pedofiler men vi måste väl ändå skydda våra barn så gott vi kan!!

  • Äldre 24 Nov 22:15
    #29

    Anser att alla omklädningsrum ska ha duschbås, gärna med draperi för och krok utanför. Jag är idrottslärare och brukar i de fall där deltagandet i lektionerna hänger på omklädningsrummeterbjuda enskilda elever att använda lärarrummets dusch. Finns inga mål i kursplanen som sger att man måste visa sig naken för andra. Tyvärr är omklädningsrummen en grogrund för mobbing och i vissa klasser skulle det behövas en vuxen på plats, men det är upp till skolledning att prioritera, dessutom kan jaginte gå in i killarnas omklädningsrum mer än i nödfall.

  • Anonym (pryd?­)
    Äldre 24 Nov 22:20
    #30
    PrinsessanLeia skrev 2013-11-24 22:15:55 följande:
    Anser att alla omklädningsrum ska ha duschbås, gärna med draperi för och krok utanför. Jag är idrottslärare och brukar i de fall där deltagandet i lektionerna hänger på omklädningsrummeterbjuda enskilda elever att använda lärarrummets dusch. Finns inga mål i kursplanen som sger att man måste visa sig naken för andra. Tyvärr är omklädningsrummen en grogrund för mobbing och i vissa klasser skulle det behövas en vuxen på plats, men det är upp till skolledning att prioritera, dessutom kan jaginte gå in i killarnas omklädningsrum mer än i nödfall.

  • Äldre 15 Mar 06:51
    #31

    Varken jag (pappan) eller min nu 12-årige son har någonsin duschat efter gymnastiken pga obehaget att visa sig naken inför andra grabbar och till och med kvinnliga gymnastikärarare. Vill inte att min son ska behöva duscha i duschrum utan förhängen framför duscharna

  • Äldre 15 Mar 07:07
    #32

    Va, är detta ett sånt stort problem?! Jag har inga såna erfarenheter från min egen skolgång och hade ingen aning om att det blivit så här! Vad har skolorna sagt då - för jag antar att ni tagit upp det?

  • Äldre 15 Mar 07:18
    #33

    Jag säger som Sarita - oj, är det här ett stort problem?

    Ni som ogillar att duscha med andra - har ni aldrig varit aktiva i någon sport?


    42.
  • Äldre 15 Mar 10:44
    #34

    Fy fan vad jag hatade det. Våra duschar var smutsiga dessutom, alltså med damm som fuktats och låg i hörnen, grus och skit man klev i osv. Jag har iaf alltid sluppit att duscha med killarna vilket är en företeelse som är helt grotesk för mig som minns att jag var helt medveten om min kropp och mån om min integritet också i första klass.

    Värst var i andra och tredje klass. Mellan tjejernas och killarnas dusch fanns en låst dörr som killarna naturligtvis hade sparkat sned i botten så den gick att trycka upp ett par cm i bottenpartiet. Alltså trängdes de vid golvet för att se oss nakna. Vi var 9-10 år gamla och vi stod med handdukar som skydd för varandra för man måste duscha, det hade vi lärt oss. Dörren blev fixad men inte i första taget. Det gick väl ett par veckor minimum.

    Det är väl OT men vill nämna de jävla badhusbesöken där allas kroppar kunde granskas i detalj. Hel baddräkt täcker bättre än bikini men fy så obehagligt vi tyckte det var. Första året på gymnasiet blev nästan en parodi där 30 elever förväntas komma till simning och 10 tjejer samt 3 killar dök upp. Vi var 17 år och obehaget hade inte lagt sig. Vilket det till viss del inte har gjort för mig idag heller men då kan jag iaf välja själv.

  • Äldre 15 Mar 10:54
    #35

    Att bli sedd naken av motsatt kön känns jobbigt redan när man går på lågstadiet men även att bli sedd av sitt eget kön. Åtminstone känns det så för många under hela uppväxttiden.

  • Anonym (ånges­t över gympan­)
    Äldre 15 Mar 11:05
    #36

    Jag har ända sedan jag var liten haft grov ångest för gymnastiken på grund av att jag blev mobbad för mitt utseende och för att jag också hade ätstörningar. Konstigt nog verkade det dessutom vara just idrottslärarna som fattade minst när det gällde att fånga upp subtila och mindre subtila signaler för mobbning. 


    Sarita skrev 2015-03-15 07:07:01 följande:

    Va, är detta ett sånt stort problem?! Jag har inga såna erfarenheter från min egen skolgång och hade ingen aning om att det blivit så här! Vad har skolorna sagt då - för jag antar att ni tagit upp det?


    Är det så konstigt egentligen? Folk som blir mobbade för sitt utseende eller egentligen vem som helst som inte känner sig tillhöra mallen på hur man "borde se ut" (vilket ofta är en stor grupp i tonåren) kan känna sig obekväm att byta om med andra. 
Svar på tråden Duscha i skolan