• Anonym (?)
    Äldre 13 Nov 14:00
    7454 visningar
    1 svar
    1
    7454

    Är sonen spelberoende?

    Hej!
    Min son älskar att spela spel, framför tv:n, datorn och tv:n.
    Nu är jag orolig att han kommer att bygga upp ett spelberoende. Hur vet man om ens barn är beroende av spelandet?
    Han är 7 år idag.
    Hjälp!

  • Svar på tråden Är sonen spelberoende?
  • Barnsp­elexpe­rten
    Äldre 14 Nov 22:02
    #1

    Hej!
    Jag får den här frågan ganska ofta, och det är alltid lika svårt att veta vart gränsen mellan beroende och stort intresse går. Jag brukar anse att spelandet är ohälsosamt när barnet försummar övriga delar av sitt liv så som kompisar eller uppgifter i hemmet (senare även läxor o.dyl), samt när de blir lättirriterade, arga och totalt oresonliga så snart de inte kan eller får spela.
    Om din son passar in på något av ovanstående tror jag det kan vara läge att drastiskt dra ner på spelandet och kanske försöka hitta fler/andra saker att stimulera honom med. Ett överdrivet spelande kan ibland även vara ett symptom på annat som händer i livet, t.ex prestationsångest eller taskiga kompisar osv.

    För att förebygga ett eventuellt spelberoende finns det en del grejer man kan göra. Det tips jag nästan alltid ger är att först och främst sätta sig in i de spel barnen spelar. Fråga din son om spelen, spela med honom, eller spela rent av själv när du har tid över.
    Försök få en tydlig inblick i vad det är din son tycker är så lockande med sina favoritspel. Detta ger dig och din son möjlighet att kommunicera i lika termer om spelandet.

    Ett sätt att förebygga beroende är att sätta upp rutiner kring spelandet. Här är det jättebra att känna till hur spelen ser ut och fungerar. Hur lång tid tar de olika momenten att ta sig igenom? Består spelen av banor, går man upp i "level" eller bygger man saker? Spelas det matcher? Med hjälp av denna kunskap kan du hjälpa din son att sätta upp delmål och brytpunkter då han ska lägga ifrån sig spelet genom att exempelvis säga "Vad sägs om att du spelar klart den här banan och tar en paus efter det?" eller "Hur många matcher har du kört? Ta två till och stäng sedan av för ikväll." Sedan väntar man de 5 eller 10 minuter det tar att spela klart momentet så att han slipper avbryta någonting mitt i.

    Om inte detta fungerar kan det hända att man får vara striktare och sätta upp vissa speciella speltider då spelen är tillgängliga, använda spelandet som ett belöningssystem när han har varit duktig med något, eller kanske ha dagar i veckan som är helt spelfria.
    En viktig poäng tror jag dock är att ge din son en chans att lära sig hur man avslutar något och varvar ner, snarare än att avsluta åt honom genom att exempelvis dra ut sladden eller gömma batterierna.

    Är du dessutom uppdaterad på hur spelen ser ut och fungerar kommer du också ha en större kunskapsbas att utgå ifrån när du senare i livet kanske måste handskas med en tonåring som spelar mycket.

    Hoppas du känner att du fick svar på din fråga!
    //Pernilla

Svar på tråden Är sonen spelberoende?