• Ana 241
    Äldre 21 Nov 09:38
    2482 visningar
    4 svar
    4
    2482

    5 årig tvåspråkig

    Hej,


    Min 5-åriga har behandlats med en logoped i 2 år, han var försenad att prata. Logoped säger att han har språksvårigheter. Jag jämför honom med barn i samma ålder och faktiskt se att han är inte på samma nivå, men är väl förstådd, berättar historier och grammatiska struktur i allmänhet är bra. Jag talar bara spanska till honom, vi prata svenska hemma. Han förstår spanska perfekt, men säger bara enstaka ord och enkla meningar.

    När logoped gör testet inte anses att han är tvåspråkig, i det senaste testet hade jag l märkerat att frågor var svåra och jag undrar om någon annan barn i hans ålder kan svara rätt till alla.

    Min son inte längre vill gå till möten som hålls en gång i veckan och i sista besök gråt ahn mycket, han att logoped är mycket tråkigt, vilket är sant, jag ser att hon är inte mycket didaktisk med spel eller frågor.

    Logoped vill att vi skicka vår barn till en skola var de finns special klasses till barn med språksvårighet. För oss det menar att vi måste tag honom från hans gäng av kompis som han har varit med sen han var 2 år, de skulle börja på samma klass nästa år. Det har är ockso viktig för honom.

    Vad ska jag göra? Ändra logoped, be om ett andra utlåtande. Jag tror att han behöver hjälp, men inte tillräckligt för att gå till en skola med speciella klasser för barn med språksvårigheter.
    Tack på förhand! 
  • Svar på tråden 5 årig tvåspråkig
  • Äldre 2 Dec 21:31
    #1

    Hej,

    Jag ser inte vad som står i din fråga, jag tror att det kan ha blivit fel när du kopierade in texten. Halva raderna är borta. Skulle du kunna skriva in frågan igen?

    Mvh,

    Linnea. 

  • Ana 241
    Äldre 3 Dec 15:29
    #2

    Min 5-åriga har behandlats med en logoped i 2 år, han var försenad att prata. Logoped säger att han har språksvårigheter. Jag jämför honom med barn i samma ålder och faktiskt se att han är inte på samma nivå, men är väl förstådd, berättar historier och grammatiska struktur i allmänhet är bra. Jag talar bara spanska till honom, vi pratar svenska hemma. Han förstår spanska perfekt, men säger bara enstaka ord och enkla meningar.

    När logoped gör  testet inte anses att han är tvåspråkig, i det senaste testet  hade jag märkerat att frågor var svåra och jag undrar om någon annan barn i hans ålder kan svara rätt till alla.

    Min son inte längre vill gå till  möten som hålls en gång i veckan och i senast besök gråt han mycket, han sa att  logoped är mycket tråkigt.


    Logoped vill att vi skicka vår barn till en skola var de finns special klasses till barn med språksvårighet. För oss det menar att vi måste tag honom från hans gäng av kompis som  han har varit med sen han var 2 år, de skulle börja på samma klass nästa år.  Det har är också viktig för honom.

    Vad ska jag göra? Ändra logoped, be om ett andra utlåtande. Jag tror att han behöver hjälp, men inte tillräckligt för att gå till en skola med speciella klasser för barn med språksvårigheter.
    Tack på förhand! 

  • Äldre 3 Dec 21:14
    #3

    Hej, 

    Som jag ser det är det här inte ett problem som bara har att göra med logopeden. Du beskriver att din son tycker att logopeden är tråkig och att han inte längre vill gå och träna hos henne. Du skriver också att du inte tror att din son har så svårt som logopeden anser. Oavsett om han har svårt eller inte så förstår jag det som att du tror att han ändå skulle ha det bättre om han var kvar med sina kompisar. Sedan skriver du om ett test, som du tycker verkar svårt. 

    För det första så är det väldigt svårt att komma in i språkklass eller språkskola. Om din sons logoped tror att han kan komma in så innebär det i sig att han har stora svårigheter med språket, både att prata själv och att förstå. Det kan ju vara så att logopeden har fel, men man måste skicka med testresultat på vissa specifika test med anmälan och det är väldigt noga hur dessa test görs, så det är inte logopeden som tolkar om ett barn har svårt eller inte - det ser man av testresultatet. Det finns tabeller till testen där man jämför resultatet och ser hur många poäng man ska ha vid olika ålder. Vissa test har svåra frågor i sig, men då är det heller inte tanken att barnet ska klara alla frågor, men logopeden förstår vad barnet kan och vad barnet behöver öva på. Poängen är alltså att logopeden inte kan göra en orättvis bedömning av din son utifrån det där testet, eftersom hon måste jämföra med vad barn ska och brukar kunna i samma ålder. 

    Det är alltid föräldrarna som bestämmer var barnet ska gå i skolan, så ingen logoped kan tvinga dig att sätta ditt barn i språkklass. Däremot är det viktigt att fundera över varför hon vill att din son ska få extrahjälp. Om man har ett försenat språk och svårt att förstå blir skolan väldigt svår att klara av. I början kan man klara sig bra genom att ha bra kompisar, vara trevlig och vara duktig på praktiska ämnen. Man kan även klara sig bra om man får massor av hjälp hemifrån. Med tiden brukar barn med språkstörning känna sig korkade och sluta tycka om skolan, även om språkstörning inte har något alls med intelligensen att göra. Då hjälper det inte att ha ett kompisgäng, för kompisgänget klarar sig bättre. Ett annat problem är att språkstörning är en osynlig diagnos. Det är svårt för en vanlig lärare att se svårigheterna och väldigt svårt att hjälpa till på ett bra sätt. I vissa skolor får man genast rätt hjälp och kan få tillräckligt med extrahjälp av specialpedagogen för att klara sig bra, men det beror väldigt mycket på skolans resurser och hur mycket hjälp de andra barnen i klassen och skolan behöver. Det är alltså viktigt att du pratar med din sons skola med logopeden och tar reda på hur mycket och vilken hjälp din son kommer att få i skolan och vad han kommer att få svårt med. Det här är inte något din son ska ta beslut om. Om han får välja är det självklart att han kommer att välja att fortsätta med sina vänner. Det här är en så komplex fråga, så ni föräldrar måste fundera flera år framåt i tiden och fundera ut vilken lösning som är bäst för honom. Syftet med språkklass är alltid att slussa ut till vanlig klass så fort det går, så det kan vara så att han bara går något år i språkklass, om han ens kommer in.

    Jag uppfattar det som att ett stort problem för dig är att du inte har förtroende för din sons logoped. Som jag ser det finns det två lösningar på det. Den ena är att du ber om ett föräldrasamtal där du ber logopeden att förklara allt som du har varit kritisk mot och kanske även frågar om det går att göra annorlunda övningar som din son kan gilla mer. Det kan också vara så att han är trött på att hela tiden gå till logoped vecka ut och vecka in och behöver ett annat upplägg. Han kanske behöver en paus och sedan gå i mer intensiva omgångar, kanske flera gånger i veckan under en period och sedan bara arbeta hemma under en period. Det är saker som du kan diskutera med logopeden. 
    Den andra lösningen är att byta logoped. Nästa logoped kommer att få samma testresultat på din son, men det kanske är lättare att prata med henne/honom och det kan vara någon som fungerar bättre med din son och gör övningarna lite roligare.

    Det här blev ett väldigt långt svar, men det är en viktig fråga du tar upp. Du skrev också att logopeden inte anser att din son är tvåspråkig. Talar du alltid bara spanska med honom? Läser du för honom på spanska? Har han någon annan möjlighet att träna sin spanska, förutom när han talar med dig? Det är inte lätt att hålla ett språk levande när barn ser på tv på ett annat språk och leker med barn hela dagarna på ett annat språk. Det blir alltid så att det ena språket är något svagare än det andra. Det språk man talar hemma med sina barn är dessutom ganska begränsat, eftersom samma saker händer varje dag. Man brukar ju inte diskutera politik med sin femåring. Det är därför naturligt att han är bättre på svenska än på spanska. Har hon testat honom på spanska också? 

    Med vänliga hälsningar,

    Linnea.  

  • Ana 241
    Äldre 5 Dec 09:35
    #4

    Hej Linnea!
    jag är väldig tacksam för din svar. Det har gjort mig att tänka djup om det. Vi har föräldrar möte med logoped om 2 veckor och jag ska ta alla mina frågor till mötet. 

    När jag prata om tvåspråkig menar jag att en två språkig barn kan var naturlig försen i språket. Jag förstår att min son prata inte spanska därför är bara jag som prata spanska, också läsa på spanska och visa filmer på spanska. Logoped har rekommenderat att om vi träna språk jag måste göra det på spanska. Jag är inte orolig om spanska språk, det är svenska och hur det ska påverka i min sons framtid.

    Igen, stor tack för att du har tagit tid och svara mina frågor.

    Hälsningar,

    Ana 

Svar på tråden 5 årig tvåspråkig