• Äldre 21 Nov 19:19
    2176 visningar
    7 svar
    7
    2176

    Mat!

    Hej! Jag har en dotter som fyller 2 i februari. Hon vägrar äta mat.. Hon har tidigare varit allergisk emot mjölkprotein, vi ger henne nu laktosfri kost. Vilket har funkat bra. Hon har aldrig varit jätte glad i mat men har ändå ätit.. Har en tid oroat mig för henne att hon väger för lite osv.
    Vi har därför varit på BVC och där visade arrangör inte följer kurvan speciellt bra.. Hon väger helt enkelt för lite. Nu testAr vi med fetare mat, men de känns meningslöst nä hon ändå inte stoppar något i munnen.
    Hon ärr också dåligt på dagis och där åt hon bra innan..
    Allt är så psykiskt påfrestande vad ska man göra...


  • Svar på tråden Mat!
  • Äldre 22 Nov 22:58
    #1

    Aptiten varierar mellan barn. Vissa verkar vara födda med en glupande aptit, medan andra mest petar i maten. Aptiten och intresset för mat varierar också över tiden hos ett och samma barn. Bland annat är det kopplat till tillväxtperioder och fysisk aktivitet. Men när ett barn inte följer sin tillväxtkurva bör man vara observant. Jag utgår från att din barnavårdscentral håller koll på din lilla dotters vikt. Kanske ligger hon bara tillfälligt under sin kurva, vilket förstås inte är ovanligt. Men berätta för bvc-personalen att du är orolig!
    Om din dotter har varit allergisk mot mjölk, men inte är det längre, så tycker jag inte du ska utesluta mjölkprodukter. Så små barn är aldrig primärt överkänsliga mot laktos. Om de reagerar på laktos, kan den bakomliggande orsaken vara obehandlad glutenintolerans. Man bör inte själv laborera med att utesluta vare sig laktos eller gluten, utan i stället rådfråga BVC.  

  • Äldre 24 Nov 19:34
    #2

    Vi har varit hos BVC och vi ska nu prova med fetare mat, ska åter den 19dec, tycker du då att vi ska börja med helt mjölkfritt då? Hur märker man glutenintolerans?

  • Äldre 28 Nov 11:23
    #3

    Hej igen!
    Ta inte bort mjölken, utan att ni först fått veta att din dotter verkligen inte tål mjölk!!
    Du säger ju att hon numera verkar tåla mjölk. Om ett barn är allergiskt mot mjölk, ska man först ha fått den diagnosen. Sedan handlar det om att utesluta allt, som innehåller komjölksprotein, vilket inte är lätt. Då måste man få hjälp av en dietist. 

    Till din andra fråga:
    Klassiska symptom på celiaki hos små barn är magproblem som diarré och kräkningar, uppsvälld mage och dålig tillväxt (längd och vikt). 
    Också jätteviktigt att inte heller utesluta gluten på egen hand!! Om man gör det, blir det svårt att sedan ställa diagnos.

    Hur många mål mat per dygn får din dotter? Kanske kan du peta in ett extra mål någonstans, om det är långt mellan några måltider? Ett extra mål före läggdags? Välling? 

  • Äldre 30 Nov 20:25
    #4

    0800 frukost
    10:00 välling
    12:00 lunch
    14:00 frukt eller yougurt, smörgås
    16:30 middag
    18:30 kvällsmat (vill inte alltid ha)
    19:30-20:00 läggdags välling.

  • Äldre 30 Nov 20:29
    #5

    Hon fick diagnosen när hon var 2 månader (allergi mot mjölkprotein) och sen fick vi lov från läkare att börja prova med mjölk, men hon verkade bli så hastig av vanlig mjölk därför tog vi laktosfri och de blev bättre. Har inte träffat läkare på snart ett år.
    Har bara varit i kontakt med BVC.
    När vi var där (20/11) så fick vi veta att hon inte gick upp som hon skulle.. Provar nu med fetare mat ska på återbesök på BVC den 19/12

  • Äldre 3 Dec 10:05
    #6

    Hej igen!
    Din dotter får ju många många måltider spritt över hela dagen, så något extra finns inte utrymme för. Enda fundering jag kan ha, är om välling kl 10 är för mycket och mättande så att hon inte är hungrig vid lunch? Kanske komplettera frukosten med lite välling och ge något mindre vid mellan målet på förmiddagen?

    Kan du återuppta kontakten med den läkare/barnkliniken(?), som ni fick hjälp av för ett år sedan angående hennes mjölkallergi? 

  • Äldre 3 Dec 19:33
    #7

    Ja, så kanske man kan göra. Jag ska till BVC den 19 å där igenom ta kontakt med barnmottagningen.
    Nu den senaste tiden får vi henne mat, men hon är väldigt envis,, hon tar lång tid på sug att tugga och har gärna kvar maten i munnen länge...

Svar på tråden Mat!