• Äldre 23 Nov 10:06
    3447 visningar
    28 svar
    28
    3447

    Är detta samsovning?

    Har hamnat i en diskussion hurvida det är att samsova om barnet sover i egen säng som står intill förälderns.. Alltså inte med borttagen långsida dikt an mot förälders säng. Utan kanske i fotändan...

  • Svar på tråden Är detta samsovning?
  • Äldre 23 Nov 10:10
    #1

    Nej, samsova gör man om man sover i samma säng.

  • Äldre 23 Nov 10:12
    #2

    Samsova är om man kan sova intill varandra. Det kan man ju göra med en spjälsäng precis bredvid sin egen, men riktig samsovning kräver nog i så fall borttagen långsida. Absolut inte med sängen vid ens egen fotända.

  • Äldre 23 Nov 10:19
    #3

    Lägg ner nu, TS! Varför är du så rädd för att råka ha samsovit?

    Du skrev ju att du la ditt barn i eget rum, på mage, från 2 veckors ålder. Så det enda du har gjort är att öka risken för PSD, så oroa dig inte för att ha riskerat att klassas som "samsovare", vilket verkar vara en stor skräck för dig att döma av den tråd du syftar till?

  • Äldre 23 Nov 10:22
    #4
    Natulcien skrev 2012-11-23 10:19:17 följande:
    Lägg ner nu, TS! Varför är du så rädd för att råka ha samsovit?

    Du skrev ju att du la ditt barn i eget rum, på mage, från 2 veckors ålder. Så det enda du har gjort är att öka risken för PSD, så oroa dig inte för att ha riskerat att klassas som "samsovare", vilket verkar vara en stor skräck för dig att döma av den tråd du syftar till?
    Mmmm, vad av det jag gör är att öka risken, jo ha honom på mage.... Att sova i eget rum finns INGA bevis för att det ökar risken för PSD!
  • Äldre 23 Nov 10:24
    #5
    Sweet life skrev 2012-11-23 10:22:19 följande:
    Mmmm, vad av det jag gör är att öka risken, jo ha honom på mage.... Att sova i eget rum finns INGA bevis för att det ökar risken för PSD!
    Du verkar mer rädd för att ha råkat samsova än för PSD. Rätt intressant.

    Och jo. Det finns absolut belägg för att risken för PSD ökar när barnet sover ensam i eget rum. 
  • Mad as snow
    Äldre 23 Nov 10:26
    #6

    Ha ha ha ha ha, åh söte jesus. *torkar tårarna*

    Vi tar det igen.

     "Om ett barn ligger inom armlängds räckhåll i t ex en vagga precis bredvid moderns säng bör man förstås tala om samsovning snarare än bädd-delning."

     www.lakartidningen.se/07engine.php Id=3597

    I det engelska språket finns det två ord för fenomenet, som gör en tydlig skillnad på om man sover i samma säng eller rum. I svenskan har vi inte den skillnaden i språket. Därmed är den vedertagna definitionen att om barnet sover i en säng som står intill föräldrarnas säng - så att man tar på varandra och de facto sover tillsammans - så är det att räkna som samsovning. Barnet vet inte att det är två olika sängbottnar och det är inte heller relevant för upplevelsen. SLÄPP detta nu.




  • Äldre 23 Nov 13:04
    #7
    Rocket Mania skrev 2012-11-23 10:24:35 följande:
    Du verkar mer rädd för att ha råkat samsova än för PSD. Rätt intressant.
    Exakt. Märklig prioritering...


  • Äldre 23 Nov 13:30
    #8

    Jo ts, sover man i samma rum hör man bebisens minsta ljud, man hör om täcket hamnat över ansiktet tex. Såna ljud hör man inte om bebisen sover i eget rum.

  • KimPos­sible
    Äldre 23 Nov 15:01
    #9

    Som MaS är inne på, så skiljer man på de engelska orden "Co-sleeping" och "Bedsharing". Båda betraktas som samsovning, men går under ett begrepp/namn i Sverige.

    Ja, så har jag fått det förklarat för mig av min läkarvän iaf. Med tanke på att hen är barnläkare samt väldigt väl insatt i anknytningsteorin och dess begrepp så litar jag fullt ut på att hen har rätt.

    Glad 

  • Äldre 23 Nov 15:29
    #10
    rockaroll skrev 2012-11-23 13:30:20 följande:
    Jo ts, sover man i samma rum hör man bebisens minsta ljud, man hör om täcket hamnat över ansiktet tex. Såna ljud hör man inte om bebisen sover i eget rum.
    Därför sover vårt barn inte med täcke....
Svar på tråden Är detta samsovning?