• Anonym (funde­rar)
    Äldre 23 Nov 14:30
    2085 visningar
    1 svar
    1
    2085

    Xbox versus Wii

    Jag funderar på att köpa en spelkonsol till mina barn i julklapp men kan inte bestämma mig för vilken modell jag ska välja. Mina kompisar förespråkar Wii. På jobbet pratar de om Playstation och menar att Xbox mest har spel för äldre barn. Vilken är mest användbar om man har barn som  fem och sju år enligt dig?

  • Svar på tråden Xbox versus Wii
  • Barnsp­elexpe­rten
    Äldre 26 Nov 16:20
    #1

    Jag funderar på att köpa en spelkonsol till mina barn i julklapp men kan inte bestämma mig för vilken modell jag ska välja. Mina kompisar förespråkar Wii. På jobbet pratar de om Playstation och menar att Xbox mest har spel för äldre barn. Vilken är mest användbar om man har barn som  fem och sju år enligt dig?

    Hej!

    Jag känner med dig, att välja spelkonsol är inte alltid det lättaste. Här kommer ett långt och informationsrikt svar!
    Rent generellt skulle jag hålla med dina vänner och säga att Wii är en väldigt bra konsol för barn. Vid lanseringen var Nintendo väldigt noga med att rikta sig till just barnfamiljer med mottot "hela familjen ska spela" och har i princip dominerat den marknaden de senaste sex åren, medan de andra två jättarna Sony och Microsoft till en början riktade in sig på den mer traditionella spelmarknaden för lite äldre barn, ungdomar och vuxna.
    Med åren har de tre dock mötts någonstans på mitten skulle man kunna säga, alla tre konsoler har numera ett ganska brett utbud för småbarnsfamiljer, även om Wii förmodligen fortfarande toppar listan i antal exklusiva titlar. Särskilt som Nintendo som vanligt kör stenhårt på sin barnspelsklassiker Super Mario som har titlar i många olika genrer (sport, racing, plattform, äventyr), vilka alla håller hög kvalitet.

    Det finns dock lite saker man kanske vill ta med i beräkningen när man bestämmer sig.

    Priset är väl kanske det första man brukar tänka på. Wii har alltid haft ett övertag här då den varit billigast. Numera skiljer det dock inte mer än ett par hundralappar för grundpaketen mellan Wii och Xbox. Oftast behöver man köpa extra kontroller separat vilket lägger ännu några hundra till priset.

    Både Wii och Xbox har numera kontroller med rörelsesensorer. Wii var först ut med detta och utrustningen ingår i grundpaketet. Xbox 360:s Kinect köps separat. Den innehåller en ganska högpresterande kamera och det finns t.ex spel där man kan spela in sig själv eller ta kort på existerande föremål och låta dessa figurera inuti spelet. Båda kontrollerna är väldigt roliga och interaktiva, men samtliga Wii-titlar har rörelsestöd, vilket 360 inte har. Deras rörelsesensor-titlar är markerade med "Kinect".

    Båda konsolerna har även onlinebutiker där man kan köpa och ladda hem egna spel. Här skulle jag säga att Xbox 360 har ett klart övertag över Wii. Deras onlinebutik är lättnavigerad och har ett enormt utbud av billiga spel, framförallt för barn. Rent generellt har Xbox fler lättillgängliga onlinefunktioner än vad Wii har.

    Xbox 360 har högre prestanda och är lite kraftfullare än Wii, om man bryr sig om sådant. Detta har inneburit att Xbox har fler spel med mer avancerad grafik. Wii stödjer inte heller HD, så de spel i HD som släppts till båda konsolerna ser lite lite sämre ut på Wii.

    Min analys av de båda konsolerna är att Wii är mer anpassad för barn i sitt grundutförande och har ett stort utbud högkvalitativa småbarnspel. Det är ganska svårt att av misstag köpa spel till äldre barn, och det finns många Nintendoklassiker till Wii som jag skulle rekommendera alla att ha hemma, på samma sätt som de flesta nuförtiden äger Harry Potter-böckerna.
    Dock har Nintendo nyligen släppt sin nya konsol Wii U och kommer med största sannolikhet att sluta producera vanliga Wii-spel ganska snart. Premiärutbudet till Wii U ser både roligt och barnvänligt ut (har inte kunnat testa än tyvärr), konsolen är bakåtkompatibel med Wii-spel och äldre konsolgenerationer, har fler onlinefunktioner speciellt anpassade för barn MEN är givetvis mycket dyrare.

    Xbox 360 är aningen mer dynamisk och i min mening mer seglivad. Den har spel både för små och lite äldre barn och även om Microsoft kommer att släppa uppföljaren om ett till två år, tror jag dels att konsolen kommer att fortsätta produceras och säljas, samt att det redan existerande utbudet av spel är något som barn som är små nu kan växa upp med och fortfarande finna intressanta även när de blir äldre.
    Jag tror att Xbox 360 är lite som Playstation 2, en konsol som utsålde sina generationslikar (Gamecube och Xbox) med hela fem år. Den släpptes 2000, producerades fram till 2011.

    Jag hoppas att detta ger dig lite kött på benen inför beslutet, även om jag inte på rak arm kan säga vilket som är absolut bäst.
    Lycka till!

    //Pernilla

Svar på tråden Xbox versus Wii