• Anonym

    Tips på spel till 4-åring

    Hej

    Jag skulle vilja ge min dotter ett pc-spel i julklapp eftersom hon så gärna också vill spela som stora syskonen. 

    Jag vill att det ska vara ett någorlunda pedagogiskt spel som hon gärna kan spela själv (alltså utan att jag sitter bredvid hela tiden), idag spelar hon "fem myror"-spelet, men det är inte så jätteroligt.

    Finns det något bra för den här åldern?

    Jag är väldigt tacksam för alla förslag. 

  • Svar på tråden Tips på spel till 4-åring
  • Barnspelexperten

    Hej! 
     
    Har tipsat om lite olika PC-spel för småbarn i tidigare poster här www.familjeliv.se/Forum-15-450/m67443271.html och här www.familjeliv.se/Forum-15-450/m67536443.html
    Av de spel jag nämner där är nog Josefin-seriena de jag skulle rekommendera varmast. De är välgjorda och finns i många olika teman, även för barn som inte börjat skolan. Ganska självgående också. 
     
    Om din dotter har några särskilda intressen som t.ex djur och natur, fantasivärldar, sporter osv kan det alltid vara passande med ett spel med något liknande ämne.  
    Ett annat tips är att leta efter spel som är baserade på filmer eller böcker barnen tycker om. Ofta är det då platform eller äventyrsspel det rör sig om, men igenkänningsfaktorn och upplägget gör dem också roliga och lätta att sätta sig in i. Vet man vad filmen handlar om har man för det mesta också fått en uppfattning om vad spelen handlar om och vilka slags värderingar som finns däri. 
     
    Mitt sista tips är att vara noga med att läsa på om vilka funktioner som finns i spelet. Spel som kanske ser bra ut men som egentligne är ganska innehållslösa är bra på att skriva hur roligt det är på omslaget, men beskriver sällan olika moment inuti. Titta efter spel som listar de olika spelmomenten på utsidan eller i innehållsförteckningen om du tittar på spel online för att enkelt få en uppfattning om vad det innehåller.


     


    Hoppas du hittar något roligt till dottern!  
     
    //Pernilla


Svar på tråden Tips på spel till 4-åring