• Anonym (gravi­d)
    Äldre 2 Dec 12:39
    1590 visningar
    1 svar
    1
    1590

    kalorinivå under graviditet

    Hej!
    Jag fick nyss veta att jag är gravid! =)
    Det är så att jag är överviktigt och har under en längre tid kämpat med att gå ner i vikt och faktisk lyckats bli av med en hel del. (88kg/173cm)
    Jag har nu en kalorinivå på ca 1300 kcal och jag förstår att det är för lågt då man är gravid. Jag är jätterädd att jag ska gå upp en massa i vikt igen, under förra grav gick jag upp ca 25 kg och det finns inte på kartan att det får hända igen!! 
     Vilken kalorinivå tycker du är lämplig att jag ska hålla nu första tiden?
     
    Tack på förhand
    /H 

  • Svar på tråden kalorinivå under graviditet
  • Äldre 3 Dec 11:34
    #1

    Hej
    och grattis till graviditet - och viktnedgång!
    Jag förstår att du är angelägen att inte gå hela vägen tillbaka, när du kämpat och lyckats gå ner i vikt.
    Som du väl vet, så rekommenderas det inte att man bantar under graviditet. Som överviktig har du inte i första hand ett ökat energibehov, utan ett ökat näringsbehov under din graviditet. Så tänka på att äta hälsosamt!

    Att föreslå en exakt energinivå, är svårt eftersom energibehovet är så individuellt.
    Normalt kan man räkna med att en graviditet innebär en viktökning på drygt 12 kg. Därav är omkring 4 kg ökad fettväv - en energireserv som naturen tänkt kan behövas under amningen.
    Det betyder att en viktökning på 8 kg under hela graviditeten, får du acceptera.

    För att hålla den vikt du nu har, behöver du 2600 kcal eller mer per dag beroende på hur fysiskt aktiv du är.
    Under första tredjedelen av graviditeten går det inte åt så mycket extra energi - omkring 100 kcal. Under andra trimestern kan du räkna med att du behöver ca 300 kcal extra och under sista delen omkring 500 kcal extra per dag. Du verkar vara van att räkna kalorier, så då tror jag att du också vet hur mycket mat det innebär.

    Ta vågen till hjälp i början. Om du inte går upp vikt  eller bara ökar lite, i början av graviditeten, så ligger du på rätt energinivå. Därefter kan du lägga till 300-500 kcal extra per dag!

    Lycka till med allt!

     

Svar på tråden kalorinivå under graviditet